نسخه چاپی

بانك‌ها رقیب فعالان اقتصادی شده‌اند

رئیس كمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با بیان این كه بانك‌ها رقیب فعالان اقتصادی شده‌اند، گفت: بخش عمده شركتهای بورسی در دست شبه دولتی‌ها و نهادهای مالی است.

به گزارش نما، مسعود گل‌شیرازی در مورد علت سقوط بورس طی ماه‌های اخیر، گفت: اتفاقی که در 6 ماهه دوم سال قبل افتاد و تاکنون نیز بورس آن طور که باید رونق نگرفته قابل پیش‌بینی بود، چرا که به یکباره به استناد اینکه نرخ دلار افزایش یافته است، دارایی شرکت‌های بورسی به همین نسبت رشد چند برابری را تجربه کرده است، در حالی که بازده سرمایه‌گذاری متناسب با این عدد رشد نکرده بود.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران نسبت به این مسئله از قبل پیش‌بینی‌های لازم را اعلام کرده بود، تصریح کرد: سازمان بورس باید همان موقع جلوی این رشد را می‌گرفت، اما متاسفانه کسی تذکر اتاق را جدی نگرفت.

گل‌شیرازی به این نکته اشاره کرد که در عین حال بنگاه‌داری بانک ها و اینکه درصد کمی از بورس در دست سرمایه‌گذاران خرد است و بخش قابل توجهی از شرکتهای بورس در دست نهادهای مالی، ‌شرکت‌های شبه دولتی و شبه عمومی است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران گفت: در این گونه شرکت‌ها عواملی فراتر از اقتصاد مؤثر است، تا جایی که وقتی وزیر اقتصاد بنگاه‌داری بانک‌ها را مورد سؤال قرار می‌دهد، علائمی می‌فرستد که با تلاطم در سرمایه‌گذاری بانک‌ها مواجهیم و اثرات آن در بازار سرمایه مشهود است.

وی راهکار خروج بورس از وضعیت کنونی را بازمهندسی یک بار برای همیشه در بازار بورس دانست و گفت: باید بازار بورس با علم، فکر و تدبیر اداره شود.

گل‌شیرازی همچنین به بند 35 قانون بانکی و پولی کشور که در سال 1351 مصوب شده، اشاره کرد و گفت: این بند ورود بانک‌ها در عرصه‌های بنگاه‌داری را ممنوع کرده که در حقیقت کار درستی است. این روزها بانک‌ها رقیب فعالان اقتصادی شده‌اند که نتیجه‌اش هم پول و هم قدرت تصمیم‌گیری است.

وی افزود: وقتی بانک‌ها با نهادهای مالی جلسه دارند، فردای آن روز شاهد تحرک در بازار سرمایه هستیم که جای تأمل دارد و نباید توقع داشته باشیم، تا این نقیصه حل نشود و بورس‌ به بازار واقعی بورس تبدیل نشود، اتفاق خاصی در بازار بیفتد.

منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...