نسخه چاپی

وجود 28 هزار معتاد كارتن خواب در تهران

معاون كاهش و مشاركت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینكه 49 درصد معتادان كارتن خواب كشور در استان تهران زندگی می‌كنند، گفت: تعداد این افراد در تهران، 28 هزار است.

به گزارش نما، «بابک دين‌پرست» در همايش صيانت از رهايافتگان از اعتياد گفت: در سال 67 که قانون مبارزه با مواد مخدر به تصويب رسيد، مشخص بود که موضوع ساماندهي و درمان معتادان در دستور کار جدي قانون‌گذار است و به همين دليل در آن زمان به مقامات قضايي اجازه داده شد تا معتاداني که براي درمان‌، اقدام نمي‌کنند تا 12 سال روانه زندان کنند.

معاون کاهش و مشارکت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکيد کرد: تا سال 89 تقريباً تمامي راهکارهايي که تصور مي‌شد در اين حوزه اثربخش خواهد بود از جمله ايجاد و راه‌اندازي اردوگاه‌هاي کاردرماني و حرفه‌آموزي، توسعه مراکز بازپروري، جمع‌آوري و انتقال معتادان به جزاير متروکه و... به اجرا گذاشته شد اما هيچ يک از آنها اثربخشي لازم را نداشت.

به گفته وي عدم شناخت جنبه‌‌هاي پنهان پديده اعتياد و در نتيجه ناديده گرفتن برخي الزامات و ضرورت‌هاي لازم براي تکميل چرخه درمان، علت مؤثر نبودن اين راهکارها بود.

دين‌پرست با بيان اينکه در پايان سال 92 تعداد مراکز درمان و کاهش آسيب 6 هزار و 341 مورد بود، گفت: در مجموع 764 هزار نفر در اين مراکز پذيرش شدند که 92 درصد از مراکز، غير دولتي بوده است.

وي به راه‌اندازي مراکز ماده 16 در 18 استان کشور اشاره کرد و گفت: شيوع‌شناسي سال 90 در استان تهران نشان مي‌دهد نرخ شيوع اعتياد در تهران 2.93 درصد است.

معاون کاهش و مشارکت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه در طي سال‌هاي 90 تا 92 مجموعاً 51 هزار و 800 نفر از معتادان کارتن خواب کشور در مراکز ماده 16 پذيرش شده‌اند، گفت: از اين تعداد 25 هزار و 600 نفر مربوط به استان تهران بوده است.

وي خاطرنشان کرد: حتماً اين سؤال در ذهن نقش مي‌بندد که چگونه برآوردها بر وجود 5 تا 7 هزار معتاد کارتن خواب در تهران دلالت مي‌کرد اما در طول اين مدت حدود 5 برابر در مراکز ماده 16 پذيرش شده اند که بايد در پاسخ به اين پرسش گفت: سال 93 نيز هزار و 500 معتاد کارتن خواب به رقم 25 هزار و 600 نفر افزوده شد که رقمي حدود 28 هزار نفر را شامل مي‌شود.

دين‌پرست راه‌حل مشکلات مربوط به معتادان ماده 16 را داراي چهار ضلع دانست و گفت:‌ ضلع اول حاکميت است که بايد با ابلاغ قوانين و مقررات لازم، تخصيص اعتبارات مورد نياز براي درمان افراد، شناسايي و الحاق حلقه‌‌هاي مفقوده در چرخه درمان اعتياد و حمايت از بهبوديافتگان به حل مشکل اعتياد کمک کند.

به گفته دين‌پرست مبلغ 30 ميليارد تومان از سوي وزير کشور به سازمان بيمه سلامت اختصاص داده شد تا به ارائه خدمات بيمه پايه و بستري معتادان اختصاص يابد. همين‌‌طور حداقل 5 درصد از بودجه اشتغال کشور براي اشتغال بهبوديافتگان هزينه مي‌شود.

معاون کاهش و مشارکت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر ضلع دوم و سوم را تکاليف و وظايف افراد بهبود يافته و همين‌طور خانواده اين افراد عنوان کرد.

وي يادآور شد: 38 درصد معتاداني که امروز جشن رهايي از اعتياد آنها گرفته مي‌شود متأهل بوده و 44 درصد آنها تحصيلات دانشگاهي دارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...