نسخه چاپی

هاشمی شاهرودی از آخرین وضعیت آیت الله مهدوی خبر داد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وضع مزاجی آیت‌الله مهدوی كنی از سایر جهات خوب است، امیدواریم هرچه زودتر لطف خداوند شامل حالشان شده و به صحت وسلامت برسند تا ما نیز از حضورپربركتشان فیض ببریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ ششمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه 4 تیر) در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری دفتر تهران برگزار شد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در نشست مجلس خبرگان رهبری گفت: دستورکار این جلسه در تاریخ 17 اردیبهشت ماه به هیئت رئیسه مجلس خبرگان ارائه شده و تنظیم گردیده است البته امیدوار بودیم که این جلسه در محضر آیت‌الله مهدوی کنی برگزار می‌شد اما متاسفانه با عارضه‌ای که برای وی حاصل گردید، این امر مقدور نبود و امیدواریم که هرچه زودتر برای ایشان بهبودی حاصل شود.

وی همچنین ادامه داد: وضع مزاجی آیت‌الله مهدوی کنی از سایر جهات خوب است اما از لحاظ هوشیاری وی هنوز تحصن لازم را پیدا نکرده و امیدواریم هرچه زودتر لطف خداوند شامل حالشان شده و به صحت وسلامت برسند تا ما نیز از حضور پربرکتشان فیض ببریم.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با بیان این مطلب که موضوعی که مناسب دیده شده در مقدمه این جلسه در مورد آن بحث شود مسئله عراق است، تصریح کرد: مسئله پیش آمده در عراق خطرناک و پیچیده است تحلیل این حادثه تسلط گروه تروریستی داعش بر بخش‌هایی از عراق است.

وی ادامه داد: ظاهر قضیه مسائلی است که دیده می‌شود اما تحلیل درست این موضوع این است که پیروزی انتخابات عراق و شرکت چشم‌گیر مردم عراق در انتخابات صدمه‌ای بود برای کسانیکه در این امور سنگ ‌اندازی می‌کردند مانند آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه که حاضر نبودند این مسائل را ببینند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: انتخابات در عراق به شکل ممتاز و بی نظیری با نظارت بین‌المللی و با بهترین شرایط برگزار شد آمار کرسی‌های شیعه که علمای نجف نیز از آنها حمایت کرده بودند بسیار بالا بود که این مسئله صدمه‌ای بود برای دولت‌های غربی و مداخله جو که از استقلال عراق راضی نبودند و برای ایجاد ناامنی و ناهماهنگی تبلیغات گسترده‌ای بر علیه دولت عراق انجام داده بودند.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تاکید کرد: ریشه مسئله داعش و تروریست‌ها را نیز از قبل رقم زده بودند و قصد داشتند این مسائل را عاملی برای شکست شیعیان قرار دهند به نظر ما جریان داعش پشت پرده اصلی دارد که جریانات اصلی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این مسئله جریانات ظاهری هستند که به تحلیل مقام معظم رهبری، پیاده نظام را تشکیل می‌دهند اما پشت پرده آنها سه ضلع دارد که یکی از آنها آمریکاست.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه فتنه صورت گرفته در عراق دارای 3 ضلع است اظهار داشت: یکی از اضلاع فتنه اخیر عراق امریکایی‌ها هستند که پس از سقوط صدام تصور می‌کردند دولتی همسو با آنها در عراق به روی کار می‌آید اما نتیجه عملا برعکس شد و افرادی در عراق روی کار آمدند که با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ هستند.

وی ادامه داد: ضلع دوم فتنه عراق کشورهای عربی مانند قطر و عربستان و همچنین ترکیه هستند که بر محور آمریکا می‌چرخند و در پشت پرده این توطئه قرار دارند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ضلع سوم توطئه صورت گرفته در عراق را گروه پارتی حزب کردها دانست و بیان داشت: آقای بارزانی در راس گروه پارتی حزب کردها مدت‌هاست که در فکر استقلال بخش کردنشین عراق است و همچنین رویای تسلط بر مناطق نفت‌خیزی همچون کرکوک را در سر می‌پروراند.

وی ادامه داد: اکراد عراق علیرغم اینکه خودمختاری گرفتند و پس از سقوط صدام امکانات زیادی در اختیار آنها قرار گرفت اما بازهم از توطئه‌ چینی علیه حکومت مرکزی دست برنداشتند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اقدامات خصمانه‌ای که از سوی کردهای عراق علیه حکومت مرکزی صورت می‌گیرد اظهار داشت: در 3 استان کردنشین عراق حکومت کردها تمهیداتی را فراهم آورده‌اند که ورود به این مناطق حتی برای عراقی‌ها بدون ویزا و در شرایط خاص هم غیرممکن است.

وی ادامه داد: کردهای عراق با کمک آمریکا و اسرائیل به تجهیز گروهک‌های نظامی پیش مرگ پرداخته‌اند و سعی دارند تمام منطقه‌های کردنشین را از حکومت مرکزی مستقل کنند.

نایب رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد: با وجود اینکه استان نفت‌خیز کرکوک اکثریتی غیرکرد دارد اما حزب گروه متخاصم پارتی‌های کرد سعی کردند مردم کرد را به این استان منتقل کنند تا اکثریت مطلق را بدست آورند.

وی ادامه داد: با وجود مقابله حکومت مرکزی علیه زیاده‌خواهی‌های گروه‌های متخاصم کرد آنها به تصرف شهر کرکوک اکتفا نکردند و سایر مناطق کردنشین به خصوص شهرهای هم مرز با استان‌های ایلام و کرمانشاه ایران را که کردنشین‌های شیعی هستند را هم تصرف کردند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی علت مخالفت گروه حاکم بر کردستان عراق با دولت مرکزی شیعی را مخالفت نوری مالکی با زیاده‌خواهی‌های آنها دانست و ادامه داد: کردها چه قبل از انتخابات و چه بعد از انتخابات که با پیروزی جریانات شیعی همچون دولت قانون و اعتلاف ملی شیعیان همراه بود با حکومت شیعیان بر عراق مخالفت می‌کردند چرا که می‌دانستند دولت مرکزی شیعی در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها مقاومت می‌کند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی گروه تروریستی داعش را پیاده نظام توطئه‌گران عراقی دانست و بیان داشت: گروه تروریستی داعش از زمان جنگ داخلی در سوریه در مرزهای سوریه و عراق حضور داشت اما وقتی توطئه‌گران مقدمات را فراهم کردند این گروه تروریستی نیز وارد عمل شد و با خیانتی که از سوی استاندار موصل سر زد داعش توانست این استان را اشغال کند.

وی ادامه داد: گروه دیگری که در این توطئه نقش پیاده نظام را ایفا کرد بقایای حزب بعث بودند بالاخص شخصی کثیف به نام "عزت دوری" که در دوران صدام در دستگاه او به تملق و چاپلوسی می‌پرداخت.

نایب رئیس مجلس خبرگان سنی‌های عراقی را به دو دسته تقسیم کرد و تصریح کرد قسمت اعظم سنی‌های عراق با جریان‌های شیعی هماهنگ هستند و حتی در قدرت هم سهم دارند اما قسمت کمی از سنی‌های عراق نیز ضمن رابطه با کشورهای عربی منطقه اهداف زیاده‌خواهانه را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: در توطئه اخیر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که گروه داعش بدون مقاومت نیروهای امنیتی و نظامی وارد شهر موصل شود و این شهر را تصرف کند و عامل اصلی این توطئه استاندار موصل بود که اکنون به منطقه کردنشین عراق رفته است و در آنجا بارزانی یک کاخ مجلل را در اختیار او قرار داده است.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در ادامه بازهم به نقش بارزانی در توطئه اخیر عراق اشاره کرد و اظهار داشت: بارزانی پس از سقوط توطئه‌ آمیز موصل در نخستین اظهار نظر خود از ضرورت تجزیه و تقسیم عراق صحبت کرد و اعلام کرد که عراق امروز عراق جدید نیست.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار داشت: توطئه‌چینان در عراق تلاش دارند تا انتخابات مشروع و قانونی عراق عقیم بماند و مقصر اوضاع عراق حکومت شیعی معرفی شود تا بتوانند بحث اداره عراق به شکل دیگر را که همان شیوه قبل از تصویب قانون اساسی است مطرح کنند.

وی ادامه داد: گروه‌های توطئه‌گر عراقی حرف و برنامه مشترکی ندارند برخی بر لزوم تعقیب مالکی پای می‌فشارند و برخی هم حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند اما همه آن‌ها نسبت به تضعیف حکومت شیعی عراق که تصدی آن بر عهده نوری مالکی است اصرار دارند که البته در این بین نباید از اختلافات داخل و درون عراق که به این اوضاع دامن زده است هم غافل شد.

نایب رئیس مجلس خبرگان در ادامه با قدردانی از نقش مرجعیت شیعی عراق بیان داشت: موضع‌گیری به موقع و اصولی مرجعیت نجف و فتوای ایشان در باب وجوب دفاع از وحدت سرزمین عراق و لزوم پایبندی به نتایج انتخابات اخیر در این مورد بسیار کارگشا بود.

وی ادامه داد: دعوت به وحدت قومیت‌ها و مذاهب مختلف عراق و اینکه مردم باید از سرزمینشان دفاع کنند و کشته شدگان شهید محسوب می‌شوند و همچنین دعوت ایشان به قرار گرفتن مدافعین مختلف عراقی در زیر چتر دولت مرکزی از موضوعاتی بودند که توسط مرجعیت مطرح شدند و بسیار موثر بودند.

وی ادامه داد: موضع‌گیری رهبری و علمای نجف و شیعیان عراق تأکید بر این نکته است که پارلمان عراق باید در مورد مقرر تشکیل شود که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما عده‌ای نسبت به بیان موضوع مخالفت می‌کنند از جمله کردها که می‌گویند تا شخص دیگری تعیین نشود ما حضور پیدا نمی‌کنیم که این مسئله بهانه است.

آیت‌الله شاهرودی گفت: زمانی که آمریکا برای عراق قانون دموکراسی آورد گمان نمی‌کرد که این گونه نتیجه بدهد و اکثریت شیعه به صحنه بیایند و ایران نیز نقش داشته باشد آنچه که بعد از حکومت صدام شکل گرفت خلاف توقع آمریکا و کشورهای منطقه بود که باعث شد برای مقابله به غیر از اقدامات تروریستی راهی به ذهنشان نرسد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که امروز مهم است این است که عراق وحدت خود را حفظ کند. آمریکا رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عقب منطقه حق ندارند نسبت به تجزیه و یا تقسیم عراق اقدام کنند مسئله استقلال کردستان عراق غیرقابل قبول است و هرکه این گونه سخن بگوید از مشروعیت خارج می‌شود.

آیت‌الله شاهرودی اظهار داشت: بسیاری از علمای اهل سنت عراق با شیعیان همسو شده‌اند علمای سنی عراق نیز این خطر را حس کرده‌اند حتی عشایر عراق نیز متوجه خبر دوگانگی و تجزیه عراق شده‌اند.

وی گفت: وضع نظامی و امنیتی امروز حکومت عراق وضع خوبی است ارتش نیروهای امنیتی نیروهای بعث و نیروهای مردمی به حکومت پیوسته‌اند و توانسته‌اند مناطق مهم را بازپس گیرند که آمادگی‌های خوبی در این قسمت‌ها انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئولین عراقی می‌گویند از نظر نظامی مشکلی نیست اما از نظر سیاسی فشارهای زیادی را بر ما وارد می‌کنند امیدواریم خداوند خود کمک کند تا حکومت مشروع در عراق تشکیل شود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطر نشان کرد: از مواضع هشیارانه مقام معظم رهبری و مرجعیت تشکر می‌کنیم و امیدواریم این مسئله به نفع دولت و ملت عراق و نظام جمهوری اسلامی ایران پایان یابد.

۱۳۹۳/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...