نسخه چاپی

امتیاز جدید ایران به غرب و احتمال توافق

برخی گزارش ها از جدی شدن احتمال نهایی شدن توافق جامع میان ایران و ۱+۵ در دور آتی مذاكرات حكایت می كند.

به گزارش نما به نقل از ایران هسته‌ای، یک منبع در تهران گفت: «با وجود اینکه هم طرف ایرانی و هم طرف امریکایی می گویند که درباره رسیدن به یک توافق تا قبل از ۳۰ تیر بدبین هستند، اما برخی علائم نشان دهنده آن است که پس پرده کار در حال جلو رفتن است».

وی ادامه داد: «درست است که اختلاف ها درباره دو موضوع ظرفیت غنی سازی و لغو تحریم ها جدی است ولی دو طرف اصول توافق احتمالی را می دانند و بر سر آن توافق کرده اند. بیشتر اظهارات رسانه ای برای آرام کردن محیط داخلی و همچنین افزایش توان چانه زنی تا دقیقه ۹۰ است».

تحلیلگران در تهران می گویند تیم ایرانی با پذیرش اینکه به جای لغو یکباره تحریم ها، آنهار را طبق یک جدول زمانی لغو کند، هدیه بزرگی به ۱+۵ تقدیم کرده است اما متقابلا روشن نیست آنها به همین مقدار درباره موضوع ظرفیت غنی سازی منعطف باشند.

عباس عراقچی واگذاری این امتیاز به ۱+۵ را تایید کرده است.

برخی شنیده های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که مذاکرات هفته آینده ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد و این نشان دهنده آن است که دو طرف می خواهند کار را در این مذاکرات تمام کنند.

برخی منابع می گویند طرف امریکایی به تیم ایرانی اعلام کرده حداکثر می تواند با تمدید چند روزه توافق ژنو موافقت کند، نه بیشتر.

اطلاعات موجود نشان می دهد تیم ایرانی با یک پیش نویس از مذاکرات وین ۵ بازگشته و این پیش نویس اکنون در تهران در حال بررسی است.

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...