نسخه چاپی

انتقاد روسیه از یك گزارش علیه ایران

نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از گزارش اخیر كارشناسان تحریم سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران از آنها خواست در گام نهایی توافق هسته‌ای كارشكنی نكنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت‌وگوهای آتی بین ایران و کشورهای ۱+۵ را یک ماراتن دو هفته‌ای خوانده و به کارشناسان امور تحریم سازمان ملل هشدار داده در گام نهایی این مذاکرات حساس کارشکنی نکنند.

وی در جلسه روز چهارشنبه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران از دوم جولای تا پانزدهم این ماه ادامه خواهد داشت.

چورکین درباره دور پیشین این مذاکرات در وین که از ۲۶ خرداد تا ۳۰ خرداد برگزار شد گفت: «این مذاکرات بسیار خوب بودند و آمادگی کلی برای ادامه همکاری در فضایی سازنده را تأیید کردند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌بینی کرد که این آمادگی برای همکاری در مذاکرات هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

چورکین در ادامه اظهاراتش با انتقاد از هیئت کارشناسان سازمان ملل در امور ایران که وظیفه بررسی تبعیت کشورها از نظام تحریم‌های شورای امنیت را برعهده دارد گفت: «هر گونه اطلاعاتی که حقایق ملموس از آن حمایت نکنند می‌تواند بر روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اثرات منفی داشته باشد.»

این هیئت سازمان ملل در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد ادعا کرده بود که ایران در خلال انجام مذاکرات هسته‌ای خرید مواد هسته‌ای غیرقانونی را کاهش داده اما در عین حال در تلاش بوده تحریم‌ها را دور بزند.

این گروه سازمان ملل همچنین مدعی شده بود برنامه موشک‌های بالیستیک ایران در تناقض با تحریم‌های سازمان ملل قرا دارد. هیئت کارشناسان سازمان ملل در ایران از کشورها خواسته بود هنگام توافق با ایران تحریم‌ها علیه این کشور را به صورت تدریجی بردارند و مدعی شده بود برخی از کشورها بعد از توافق موقت ژنو هنوز دید روشنی از وضعیت تحریم‌ها ندارند.

این کارگروه از کشورها مصرانه خواسته است در مورد وضعیت تحریم های سازمان ملل در صورت توافق با ایران که شاهد کاهش تدریجی تحریمها در ازای مهار فعالیت های اتمی ایران خواهد بود، شفاف سازی کنند.

چورکین این پیشنهاد و پیشنهادهای دیگر این گروه را رد کرد. وی گفت: «این موضوعی است که د رحوزه اختیارات آنها نیست. این کارشناسان نباید در این فرایند بسیار حساس دخالت کنند. و به خصوص، قضاوت درباره نتایج (مذاکرات) قابل قبول نیست.»

نماینده روسیه در سازمان ملل در ادامه اظهاراتش بر تعهد روسیه برای نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد.

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...