نسخه چاپی

شگردهای كلاهبرداری از داوطلبان كنكور

بسیاری از ابزارهای كلاهبرداری تغییر كرده و سودجویان هم از این فرصت به بهترین شكل ممكن استفاده می‌كنند كه متأسفانه فریب‌های اینترنتی با اعتماد به نفسی كه هنوز هم در اینترنت جریان دارد، در حال گسترش است.

به گزارش نما، در آستانه برگزاری کنکور سراسری و آزاد، داوطلبان باید حواس خود را ششدانگ جمع کنند و نسبت به کلاهبرداری‌های اینترنتی در زمان ثبت‌نام، انتخاب واحد و ارائه مشاوره‌های اینترنتی برای انتخاب رشته هوشیار باشند.

در ماه‌های گذشته از سوی کارشناسان اجتماعی و متخصصان فضای سایبر هشدارهای گوناگونی درباره افزایش جرائم اینترنتی و کلاهبرداری با استفاده از فرصت‌های فضای سایبر ارائه شده است. فضایی که شیادان هم از آن غافل نبوده و هر بار متناسب با اقتضای زمان شگرد و تاکتیک خود را به روز می‌کنند تا با گل‌آلود کردن آب ماهی خود را صید کنند. این در حالی است که در آستانه برگزاری کنکور‌های سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، سازمان سنجش و پلیس فتا نسبت به دور تازه تلاش و تکاپوی شارلاتان‌ها در فضای مجازی برای اخاذی و کلاهبرداری از بیش از یک میلیون داوطلب کنکور هشدار داده‌اند.

هر ساله در چنین روزهایی با داغ شدن تب کنکور و امتحانات، سازمان سنجش آموزش کشور و پلیس فتا (پلیس تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی) از داوطلبان کنکور سراسری می خواهند حین ثبت‌نام اینترنتی و انتخاب رشته یا درخواست مشاوره‌های اینترنتی برای چگونگی انتخاب واحد، حواس خود را ششدانگ جمع کنند و مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند. در این راستا، داوطلبان کنکور ممکن است در دام 3 شگرد معمول این کلاهبرداران بیفتند: «سوءاستفاده‌های مالی، سرقت اطلاعات و فیشینگ».

هم در منزل و هم در کافی‌نت باید هشیار بود

مدیران سازمان سنجش و مدیران پلیس تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی «فتا» با اشاره به نزدیک شدن به روزهای برگزاری کنکور ضمن هشدار به داوطلبانی که قصد دارند از مشاوره‌های آنلاین اینترنتی برای انتخاب رشته پس از اعلام نتایج استفاده کنند، به این افراد توصیه کرده‌اند هنگام ورود به صفحه پرداخت بانکی به نکات امنیتی توجه کنند.

دیوار موش دارد

داوطلبان باید حتی‌الامکان از مکان‌های عمومی برای پرداخت اینترنتی استفاده نکنند و در صورت مراجعه داوطلبان به کافی‌نت برای ثبت‌نام‌ و انجام مشاوره برای انتخاب واحد ‌توجه داشته باشند که ممکن است سارقان با ضبط صدای آنها یا همچنین استفاده از نرم‌افزارهای کلیدخوان، اطلاعات داوطلب را سرقت کنند. ‌از این رو در تماس تلفنی یا هنگام صحبت با دوستان شماره حساب و رمز خود را به زبان نیاورید و همیشه به یاد داشته باشید ممکن است شارلاتان‌ها در حال گوش دادن به مکالمه شما باشند.

همچنین داوطلبان باید دقت داشته باشند هنگام ورود به صفحه پرداخت بانکی برای واریز مبلغ ثبت‌نام یا حق مشاوره به مشاوران اینترنتی، ‌آدرس صفحه پرداخت صحیح باشد. البته داوطلبان حتی اگر در منزل و با رایانه شخصی خود هم ثبت‌نام می‌کنند باید نسبت به رعایت این توصیه‌ها حساس باشند.

توجه، توجه!

طبق این توصیه‌ها، درگاه‌های پرداخت بانکی آنلاین از پروتکل //:https استفاده می‌کنند که نشانه آن وجود شکل قفل امنیتی روی مرورگر است. کاربران با کلیک روی آن می‌توانند گواهینامه امنیتی درگاه پرداخت را مشاهده کنند. براین اساس داوطلبان باید هنگام پرداخت‌های اینترنتی به طور حتم از کیبوردهای مجازی تعبیه شده در صفحات پرداخت (درگاه بانک‌ها) استفاده کنند.

چرا جرائم رایانه‌ای رو به افزایش است؟

اما به راستی چرا و به چه دلیل این روزها شاهد افزایش جرائم اینترنتی در کشور هستیم، آیا دستگاه‌ها و سازمان‌های مسؤول وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند؟ آیا ضعف قوانین داریم؟ آیا اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی از این موضوع به جامعه و جوانان انجام نشده است؟

بازار داغ نقل و انتقالات آنلاین

افزایش جرائم اینترنتی در کشور باعث شده تا تمام نقل و انتقالات، ثبت‌نام‌های اینترنتی و خرید‌های آنلاین تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرد. در حال حاضر هم با توجه به وضعیت پیش‌رو و افزایش روزافزون استفاده از نقل و انتقالات اینترنتی باید 4 چشمی مراقب اوضاع بود تا با گسترش کنترل شده و به اصطلاح زیر ذره‌بین بردن این فضا مجال جولان شیادان فضای اینترنتی را مسدود کنیم.

این در حالی است که بسیاری از ابزارهای کلاهبرداری تغییر کرده و سودجویان هم از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند که متأسفانه فریب‌های اینترنتی با اعتماد به نفسی که هنوز هم در اینترنت جریان دارد، در حال گسترش است.

بسیاری از کاربران اینترنتی به خیال اینکه سرقت در فضای سایبر تنها در موارد ویژه‌ای همانند اعطای وام انجام می‌شود، به سایت‌ها و پورتال‌های گوناگون به راحتی اعتماد می‌کنند. این در حالی است که مدتی پیش با بررسی یکی از پرونده‌های فضای سایبر مشخص شد متهم ردیف اول این پرونده مردی است که با جازدن خود به عنوان یک زن و به بهانه ازدواج موقت و قرار گذاشتن‌های اینترنتی مبلغ هنگفتی را از کاربران اینترنتی کلاهبرداری کرده است.

هر روز یک حقه تازه!

این روزها افراد سودجو در فضای مجازی برای اخاذی، کلاهبرداری و کسب درآمد هر روز به یک حقه تازه متوسل می‌شوند که کلاهبرداری در قالب اعطای وام، دسترسی و سوءاستفاده از تصاویر خصوصی کاربران و از همه مهم‌تر درگاه‌های غیر‌قانونی و تقلبی که با نام بانک‌های مشهور باز می‌شود، مهم‌ترین شگردهایی است که این روزها کاربران را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد اعتماد بیش از حد کابران به برخی سایت‌های اینترنتی مهم‌ترین عامل برای گرفتار شدن در دام افراد سودجو باشد. کاربران باید به این موضوع واقف باشند که تمام جرائمی که این روزها در فضای واقعی انجام می‌شود، در پوشش دیگری در فضای سایبر هم امکان وقوع آن وجود دارد.

منبع: وطن امروز

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...