نسخه چاپی

اعلام تغییرات جدید نرخ‌های سودبانكی

جزئیات تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار در مورد نرخ‌های سود بانكی، آغاز پرداخت تسهیلات خرید مسكن با طرح‌های ویژه، اعلام رشد اقتصادی منفی 3.4 درصدی 9 ماهه ابتدای سال 92 توسط بانك مركزی، جزئیات واگذاری سبد كالا به 7.5 میلیون نفر، نامه نوبخت به جهانگیری در مورد لایحه قانون خدمات كشوری، دستور رئیس جمهوری برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در تابستان، جهش بی‌سابقه مصرف برق ایران، جزئیات نرخ بیكاری 12 گروه سنی، ماجرای مداخله 20 میلیارد دلاری در بازار ارز از زبان جهانگیری و كلاس‌بندی جدید نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از مهمترین اخبار اقتصادی خبرگزاری مهر در هفته جاری است.

به گزارش نما به نقل از مهر، تشکیل جلسه شورای پول و اعتبار در هفته جاری و تصمیم گیری برای نرخ های سود بانکی از مهمترین اخبار هفته جاری است، بر این اساس شورای پول و اعتبار در جلسه روز سه شنبه خود نرخ‌های جدید سود علی الحساب سپرده ها و تسهیلات بانکی، لیزینگ‌ها، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و تسهیلات مسکن مهر را تعیین و اعلام کرد.

شورای پول و اعتبار با توجه به تفاهم به عمل آمده توسط بانکها و موسسات اعتباری و بانک مرکزی در مورخ 93/2/8 در مورد نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی، با اعمال نرخهای مورد تفاهم (حداکثر 22 درصد براي سپرده هاي يک ساله) سود علی الحساب موافقت نمود.

حداکثر نرخ سود تسهيلات عقود غيرمشارکتي بانکها و موسسات اعتباري معادل 22.0درصد تعيين مي‌‌گردد. حداقل نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتي هنگام عقد قرارداد بين بانکها و موسسات اعتباري و مشتري معادل 21.0درصد تعيين مي‌شود.

نرخ سود تسهيلات خريد مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهيلات بانک مسکن (عقد فروش اقساطي) معادل 16.0 درصد خواهد بود. نرخ سود تسهيلات خريد مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن نيز معادل 14.0درصد تعيين مي‌شود.

نرخ سود تسهيلات مسکن مهر درخصوص قراردادهاي جديد براي دوره احداث در قالب عقود اسلامي معادل 11.0درصد و براي فروش اقساطي پس از احداث، معادل 12.0درصد تعيين مي‌شود. نرخ سود مورد عمل شرکتهاي ليزينگ معادل 22.0درصد تعيين مي‌شود. دريافت هر گونه وجه اضافي از سوي شرکتهاي مزبور براي اعطاي تسهيلات ممنوع مي‌باشد.
آغاز پرداخت تسهیلات خرید مسکن با طرح‌های ویژه

در حالی بانک مرکزی پرداخت وام خرید مسکن توسط بانک‌ها ( به جز بانک مسکن) را ممنوع اعلام کرده است که برخی از بانک‌ها و موسسات مالی، پرداخت وام خرید مسکن با سودهای نجومی با ارزیابی مشتریان را آغاز کرده‌اند.

بانکها در پرداخت این نوع وام ها که مبالغ آن دو تا سه برابر اوراق تسهیلات بانک مسکن است، مشتریان خود را ارزیابی می کنند و بر اساس قدرت بازپرداخت به آنها وام می پردازند، دوره بازپرداخت این وام ها حداکثر 5 ساله با اقساط چند میلیونی است که سند واحد ملکی به عنوان وثیقه از مشتری دریافت می گردد.

البته این تنها بانکها نیستند که نسبت به پرداخت وام های خرید مسکن با شرایط ویژه و جدید اقدام می کنند، برخی از موسسات دارای مجوز و حتی بدون مجوز فعالیت از بانک مرکزی هم اینگونه وام ها را به مشتریان می پردازند.

اما آنچه مشخص است این است که هدف بانکها و موسساتی که وام خرید مسکن می پردازند، تنها کمک به مردم، اقشار متوسط و ضعیف برای خانه دار شدن نیست، زیرا سودهای کلانی توسط این بانکها و موسسات دریافت می شود به طوری‌که برخی از آنها وام پرداختی را به صورت 2 برابر از مشتری برای مدت پنج سال پس می‌گیرند.
رشد اقتصادی 9 ماهه 92 ؛ منفی 3.4 درصد

بانک مرکزی گزارش تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی نه ماهه سال 92 را اعلام کرد که بر اساس آن، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه با احتساب نفت منفی 3.4 درصد و بدون احتساب نفت 2.3 درصد است.

بر اساس برآوردهای اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال 1383 از 1499827میلیارد ریال در نه ماهه سال 1391 به 1448278 میلیارد ریال در نه ماهه سال 1392 کاهش یافته و گویای کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان 3.4 درصد می باشد. با توجه به رشد 8.3- درصدی اقتصاد در نه ماهه سال 1391، محاسبات فصلی نشان می دهد که اقتصاد ایران در نه ماهه سال 1392 نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه با کاهش نرخ منفی رشد اقتصادی بوده است.
جزئیات واگذاری سبد کالا به 7.5میلیون نفر

دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول اجرای طرح گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما اعلام شده است ولی دریافت کنندگان بسته حمایت غذایی می توانند به جای دریافت کالا با کسر 20 درصد از ارزش ریالی بسته حمایت غذایی، پول نقد دریافت کنند.

هیئت وزیران در جلسه 93.03.11 به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند 9 ماده 3 آئین نامه اجرایی تبصره 21 قانون بودجه سال 1393 کل کشور دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی را تصویب کرده بود.

بر اساس این دستورالعمل، بسته حمایت غذایی در سال 1393 به مستمری بگیران و پشت نوبتی های سازمان های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی وسازمان بهزیستی) تعلق می گیرد که با ضوابط تعیین شده از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (مانند نوع خدمات دریافتی از سازمان های حمایتی، رتبه بندی استحقاق افراد و خانوارها بر اساس شاخص های موجود در سازمان ها) حائز شرایط برای دریافت بسته حمایت غذایی تشخیص داده می شوند.
نامه مهم نوبخت به جهانگیری در مورد لایحه دائمی کردن قانون خدمات کشوری

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار بررسی فوری لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری در دولت شد و تاکید کرد: لازم است دستور فرمائید تا پیش نویس ضمیمه به قید فوریت در سیر مراحل تصویب هیات وزیران قرار گیرد تا قبل از پایان مهلت قانونی مقرر (93.6.21) به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در نامه محمدباقر نوبخت معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آمده است: به موجب ماده واحده قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری، مدت اجرای آزمایشی این قانون تا پایان سال 1393 تمدید شده است. از سوی دیگر به موجب تبصره (1) اصلاحی ماده 168 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت باید حداقل شش ماه قبل از پایان دوره آزمایشی قوانین، جهت تمدید یا تعیین تکلیف دائمی آنها اقدام قانونی لازم را معمول دارد.
روحانی جلوی جیره‌بندی آب در تابستان را گرفت

مشاور وزیر نیرو با اعلام تدوین گزارش تامین آب در 12 کلانشهر کشور و ارائه آن به رئیس جمهور و اینکه وی دستور داده تا کمبود و جیره بندی آب اتفاق نیفتد، گفت: 517 شهر دارای تنش آبی است.

حمیدرضا جانباز گفت: 517 شهر کشور هم اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است که اگر مشکلی در زمینه تامین آب به‌ وجود آید، دچار کمبود آب می‌شوند.

مشاور وزیر نیرو در عین حال تاکید کرد که مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و جیره‌ بندی برنامه‌ ریزی‌ شده‌ ای برای هیچ‌ یک از شهرهای کشور نخواهیم داشت.

جانباز ادامه داد: برنامه‌ های وزارت نیرو برای تامین آب 12 کلانشهر تدوین و در قالب برنامه منسجمی به رئیس جمهوری منعکس شده است.

وی گفت: دستور مثبت رئیس‌ جمهوری را گرفته‌ایم و برنامه‌ ریزی ما برای این شهرها و تمام مناطق شهری این است که کمبود و جیره‌ بندی آب نداشته باشیم.

جانباز از جمله این شهرها به تهران، اراک، مشهد، اصفهان، قم، تبریز، قزوین، کرمان و اهواز اشاره و اضافه کرد: مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و جیره‌ بندی برنامه‌ ریزی‌شده‌ ای برای هیچ‌ یک از شهرهای کشور نخواهیم داشت.
جزئیات نرخ بیکاری در 12 گروه سنی

نرخ بیکاری عمومی کشور در آخرین گزارش مرکز آمار ایران 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان 9.1 درصد و زنان 18.9 درصد است. بیکاری برای زنان شهری و روستایی کشور به 47.2 درصد و برای زنان شهرنشین به رکورد 54.1 درصد رسیده است. در حال حاضر، تجمع اصلی بیکاران در فاصله سنی 15 تا 29 ساله قرار گرفته است و این موضوع نشان می دهد کشور تا سال های آینده نیز همچنان با میلیون‌ها درخواست جدید شغلی مواجه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ بیکاری در کشور که مربوط به زمستان 92 است، نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان تک رقمی و معادل 9.1 درصد و نرخ بیکاری زنان نیز بیش از 2 برابر مردان به میزان 18.9 درصد است.

بر پایه این گزارش، در همین مدت نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور 11.3 درصد، نرخ بیکاری مردان در شهرها 9.4 درصد و زنان نیز 22.1 درصد بوده است. از سویی دیگر، نرخ بیکاری روستاهای کشور 8.7 درصد بوده که در این بخش از کشور، نرخ بیکاری مردان روستایی 8.2 و نرخ بیکاری زنان در روستاها نیز 11 درصد بوده است.
ماجرای مداخله 20 میلیارد دلاری در بازار ارز

معاون اول رئیس جمهور از تخصیص 20 میلیارد دلار ارز در سال 89 و 90 برای مداخله در بازار ارز سخن گفت و تاکید کرد: متاسفانه افرادی که رانت بیشتری در اختیار دارند، صدایشان در مبارزه با رانت از سایرین بلندتر است تا رقبا را از صحنه خارج کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی اصناف گفت: یکی از برنامه های جدی دولت مبارزه با فساد است که بر این اساس، دستور داده شده تا هر مصوبه ای که از سوی دولت ارائه می شود، بلافاصله بر روی سایت دولت قرار گیرد، این درحالی است که متاسفانه افرادی که از رانت‌های بیشتری بهره می گیرند، صدایشان از همه بلندتر است تا رقبایشان را از صحنه خارج کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تا به حال به مردم نگفته ایم که در طول سال‌های 89 و 90 بیش از 20 میلیارد دلار از پول‌های کشور برای مداخله در بازار ارز تخصیص داده شد تا قیمت ارز را پایین بیاورند و افرادی دلار 1226 تومانی از دولت گرفتند، کالا وارد کردند و علی رغم اینکه کالاهایشان قیمت‌گذاری شده بود اما کالا را با قیمت آزاد عرضه کردند. به این رانت‌ها رسیدگی خواهد شد و دولت مصمم است که با فساد نه با رویکرد شعاری و حرکت سیاسی مقابله کند.
کلاس‌بندی جدید نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی

با اجرای متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما، تمامی ایرلاین ها به جز ایران ایر قیمت‌های جدیدی را برای پروازهای داخلی تعیین کردند که براساس زمان و روز سفر متفاوت کلاس بندی شده است و هرچه مسافر زودتر بلیت تهیه کند قیمت ارزان تری را می پردازد.

براین اساس مانند خرید بلیت پروازهای خارجی که به زمان خرید مسافران بستگی دارد، نرخ های پروازهای داخلی هم با این شیوه تعیین می شود که در نهایت هم مسافران می توانند بین نرخ های تعیین شده، یک زمان سفر را انتخاب کنند.

مطابق با آخرین قیمت ها، در حال حاضر هواپیمایی آسمان برای پرواز تهران - مشهد رفت و برگشت از 277 هزار تومان تا 340 هزار تومان تعیین کرده و مسیر تهران - اصفهان این شرکت از 268 تا 330 هزار تومان در نوسان است. همچنین از آنجایی که این شرکت هواپیمایی به برخی از مناطق محروم هم پرواز دارد، قیمت ها را در این مناطق هم تغییر داده بطوریکه نرخ رفت و برگشت پرواز تهران - زاهدان از 362 تا 446 هزار تومان در نوسان است.

براین اساس، شرکت هواپیمایی ماهان هم برای پروازهای خود کلاس های متفاوتی را تعیین کرده است که این شرکت بلیت مسیر رفت و برگشت تهران - مشهد برای روز سه شنبه ساعت 12 شب را 366 هزار و 200 تومان می فروشد و تهران - شیراز هم برای شنبه ساعت 21 و 15 با قیمت 305 هزار و 200 وتومان به فروش می رسد که ممکن است در زمان‌های دیگر این قیمت بالاتر هم باشد.
جهش بی‌سابقه مصرف برق ایران

یکی دیگر از اخبار مهم اقتصادی خبرگزاری مهر در هفته جاری جهش بی سابقه مصرف برق در ایران بود. همزمان با جهش بی سابقه 6000 مگاواتی مصرف برق ایران از ابتدای تابستان، وزارت نیرو افزایش سه درجه‌ای دمای هوا و گرمای شدید را عامل سونامی مصرف برق در کشور اعلام کرد.

بر خلاف پیش بینی مسئولان وزارت نیرو متوسط مصرف برق ایران از نخستین روزهای تابستان جهش یافته است به طوری که روز گذشته متوسط مصرف این انرژی پاک به یک باره 6000 مگاوات افزایش یافت. آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد پیک مصرف برق کشور روز گذشته (سه شنبه دوم تیرماه 93) درمقایسه با روز مشابه سال گذشته حدود 6000 مگاوات افزایش یافته است.

روز گذشته در حالی پیک مصرف برق کشور 44 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسید که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 38 هزار و 530 مگاوات گزارش شده بود. افزایش پیک مصرف برق منجر به سقوط آزاد ذخیره برق نیروگاه‌ها شد به طوری‌که میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور به 502 مگاوات رسید.

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...