نسخه چاپی

سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدرضا هاشم‌ورزی شامگاه چهارشنبه در همایش پیشگیری از اعتیاد که در سالن پیامبر اعظم (ص) اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد بیان داشت: ما باید برای 6 حیطه زندگی فردی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ابراز داشت: باید برای حیطه اخلاقی و معنوی، افزایش سطح دانش وآگاهی، سلامت فردی و جسمی، مدیریت مالی، خانه و خانواده و حیطه فرهنگی برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا اعتیاد یک پدیده چند بعدی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی است.

مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: اعتیاد ژنتیکی است، مزمن و ذلت آن پیش رونده است، مواد اعتیادآور همه جا هست و کسی نمی‌تواند بگوید مسئله من و خانواده من نیست.

هاشم‌ورزی ابراز داشت: اعتیاد سن، سواد، جنسیت، تاهل و تجرد، شخصیت، وکیل و وزیر، هنرمند، پولدار و فقیر و... نمی‌شناسد و کسی نمی‌‎تواند بگوید من دختر دارم و در امان است چون آمار از افزایش اعتیاد زنان و دختران خبر می‌دهد گرچه تاکنون 91 درصد معتادان مرد و مابقی زن هستند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: هیچ‌کس به یک‌باره معتاد نشده و دوست نداشته معتاد شود، اعتیاد یک بیماری است که عوامل مختلف در آن نقش دارند، چگونگی رفتار والدین با فرزندان می‌تواند شخصیت آنها را بسازد، همچنین خانواده، جامعه، رسانه، گروه هم‌سالان و والدین در اعتیاد یا عدم اعتیاد دخیل هستند.

مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: اعتیاد نوعی خشم به خود است که می‌تواند خشم فرو داده از جامعه که از عهده فضای جامعه بر نمی‌آید به خود فرد باشد، سیستم اعتیاد هوشمند است و بروکراسی نمی‌شناسد.

وی با ارائه آمارهایی از پایین آمدن سن اعتیاد خبر داد و گفت: برخی افراد در سن 15 تا 24 سال که سن تولید علم، رشد و بالندگی است متاسفانه اعتیاد را تجربه می‌کنند.

هاشم‌ورزی ادامه داد: سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و متاسفانه از هر هفت ایرانی یک نفر سیگاری است.

مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهارت‌های زندگی را مهم‌ترین عامل پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و افزود: تربیت علم زندگی و هنر خوب زیستن است و تا دنیای کودک، جوان و نوجوان را نشناسیم نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آنها باشیم، در نتیجه خلأ روانی ایجاد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید برای خود و فرزندانمان زمان و وقت بگذاریم و در روش‌های تربیتی هماهنگی داشته باشیم تا فرزند پسر قدرت و صلابت را از پدر و دختر لطافت و نرمی را از مادر بیاموزد و بتواند در مقابل دوستان و جامعه از خود محافظت کند و مهارت نه گفتن به درخواست‌های نامشروع را داشته باشد.

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...