نسخه چاپی

پیر موسیقی كردستان ایران درگذشت

استاد ˈعلاءالدین بابا شهابیˈ هنرمند و موسیقیدان كردستانی روز پنجشنبه در سن 75 سالگی در یكی از بیمارستان های تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش نما، استاد باباشهابی موسیقیدان و خواننده مشهور سنندجی خالق ترانه ˈجی ژوانی جارانˈ در یکی از بیمارستان های تهران دارفانی را وداع گفت و داغی دیگر بر دل هنرمندان کردستان و عاشقان صدای آن هنرمند گذاشت.

باباشهابی در سال ١٣١٨ خورشیدی در شهر سنندج بدنیا آمد، وی نوه زنده یاد استاد ˈسید علی اصغر کردستانیˈ خواننده نامدار کرد است.

پیر موسیقی کردستان ایران درگذشت+عکس

وی از سن هفت سالگی با ورود به دبستان، با موسیقی آشنا شد، در سال ١٣٣٥ با خواندن سرود ˈ ای وطنˈ در رادیو سنندج بطور رسمی کار خوانندگی را آغاز کرد و از سال ١٣46 به تهران آمد و با ارکستر کردی، ارکستر رامتین، ارکستر لشکری، ارکستر باربد و ارکستر نکیسا و ارکسترهای فرهنگ و هنر، کار خوانندگی را پس از گذراندن دوره کوتاه سلفژ (تکنیکی آموزشی برای آموزش نواک و آواز خوانی است)، نزد استاد ˈفرهاد فخرالدینیˈ ،و آواز نزد زنده یاد استاد ˈکریمیˈ پی گرفت، و تا آخر عمرش با رادیو و تلویزیون ایران همکاری داشت.

حاصل این تلاش ها اجرای حدود 60 ترانه در ارکسترهای یاد شده بود.

از وی آثاری در قالب لوح فشرده و کاست به نام های ˈهاورازی دلˈ (در لندن)، ˈشنه ی به ربه یانˈ (در سوئد) و ˈباده گویاˈ و ˈ"پاییزهˈ در تهران منتشر شده است.

پیکر استاد باباشهابی قرار است روز جمعه در سنندج تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت محمدی این شهر خاکسپاری شود.
منبع: ایرنا

۱۳۹۳/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...