نسخه چاپی

كتابی كه همچنان چاپ آن ممنوع است

كتاب هیتلر در آلمان ممنوع خواهد ماند.


به گزارش نما به نقل از خبرگزاری آلمان، وزرای دادگستری ایالت‌های این کشور روز پنجشنبه، 26 ژوئن، پس از نشستی اعلام کردند که انتشار کتاب "نبرد من" نوشته آدولف هیتلر در سراسر کشور همچنان ممنوع خواهد بود.
در سال 1943،‌ بیش از 10 میلیون نسخه از 'نبرد من' در آلمان پخش شد
طبق قانون حق تألیف در آلمان، با گذشت هفتاد سال از مرگ یک مؤلف یا نویسنده، هر متنی برای انتشار آزاد می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند با مستمسک این قانون از نشر آن جلوگیری کند. آدولف هیتلر، مؤلف کتاب "نبرد من" در 30 آوریل 1945 در برلین خودکشی کرد.
از نظر حقوقی در پایان سال 2015 برای انتشار کتاب او منع قانونی وجود ندارد، اما به نظر مقامات قضائی کشور "بنا به مسئولیت تاریخی آلمان" این کتاب "ضدانسانی" پس از آن هم نباید منتشر شود.
تشخیص ضدانسانی بودن یک اثر در فرهنگ و عرف هر کشور متفاوت است اما با این حال کشورهای غربی ترجیح می دهند با استاندارهای دوگانه خود با آن برخورد کنند آنها آزادی بیان را بهانه ای برای مداخله در امور مختلف کشورهای دیگر بویژه مخالفان خود قرار می دهند.
برخی از مقامات سیاسی و حقوقی آلمان هشدار می‌دهند که بیش از این نمی‌توان کتاب هیتلر را از افکار عمومی دور نگه داشت. آنها پیشنهاد می‌کنند که از سال 2016 نسخه‌ای انتقادی از کتاب همراه با تفسیر و توضیحات علمی منتشر شود. به نظر آنها این گونه می‌توان از تأثیر منفی این کتاب تبلیغاتی جلوگیری کرد.
بسیاری از صاحب‌نظران عقیده دارند که به جای ممنوعیت مطلق متن، که می‌تواند به آن حتی جذابیت بیشتری بدهد، بهتر است متنی انتقادی از آن به بازار آید. ممنوعیت کتاب در عمل نیز غیرقابل اجرا بوده است، زیرا به سادگی در اینترنت در دسترس است.
آدولف هیتلر که چند ماهی بود به اتهام شرکت در توطئه کودتایی در زندان لندزبورگ به سر می‌برد، کتاب دوجلدی "نبرد من" را در سال 1924 در همان بازداشتگاه تألیف کرد.
هیتلر در این کتاب نظریات خود درباره برتری‌نژاد آلمانی و ضرورت پاک نگه داشتن این‌نژاد از نفوذ عناصر ناپاک خارجی را به تفصیل بیان کرده است.
کتاب هیتلر به بیشتر زبان‌های جهان، از جمله فارسی و عربی و ترکی، ترجمه شده و حتی پس از سقوط رایش سوم بارها منتشر شده است.
ترجمه فارسی "نبرد من" در ایران رواج دارد و بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب با برگردان عنایت‌الله شکیباپور از سوی انتشارات "دنیای کتاب" به بازار عرضه شده است.

۱۳۹۳/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...