نسخه چاپی

كلاه قرمزی برای بچه‌ها جذابیتی ندارد

"سامان احتشامی" گفت: نسل ما به دلیل خاطره و نوستالژی از "كلاه قرمزی" آن را دوست داریم اما بچه‌های امروز آن را نمی‌فهمند.

به گزارش نما، "سامان احتشامی" آهنگساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: آلبوم موسیقی کودک مستقل از برنامه‌های تلویزیونی مانند بسیاری از اتفاقات هنری دیگر باید ساخته شود اما این اتفاق نیز نمی‌افتد.


وی افزود: آیا بچه‌های ما آشنایی با چگونگی نقاشی مجمسمه‌سازی دارند و یا فقط در مهدکودک‌ها خمیر بازی می‌کنند؟ آیا سازها را می‌شناسند و یا تنها پیانو را در فیلم‌ها و ویولن را در خیابان‌ها دیده‌اند؟ مسئله‌ی ساخت موسیقی کودک تنها معضل ما نیست، در هنر معضلات زیادی داریم.

این آهنگساز افزود: موسیقی اجرا شده در برنامه‌ی رنگین‌کمان موسیقی‌ است که از قبل ضبط شده و با کامپیوتر و یا به وسیله سینپی‌سایزر پخش می‌شود و صداپیشه‌ی شخصیت پنگول روی آن می‌خواند. در این صورت به دلیل نوع موسیقی و به دلیل پخش زنده‌ی برنامه ایراداتی به وجود می‌آید که در گوش بچه‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی عنوان کرد: در همه جای دنیا ارکستری برای کودکان وجود دارد، ما نیز باید ارکستری برای کودک داشته باشیم و افرادی برای موسیقی کودک کار کنند که کودک و موسیقی کودک را می‌فهمند و برای کودک بنویسند، ضبط و اجرا کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که صدای کودک را به زیبایی تقلید می‌کنند و برای موسیقی کودک نیاز به همکاری آنهاست، مانند صداپیشه‌های پینوکیو، پسر شجاع و ... که صدای آنها نیز به دل کودکان می‌نشیند.

احتشامی گفت: فضایی برای اجرای کارهای کودک وجود ندارد چون بازاری برای اینگونه کارها نیست، به موسیقی کودک کم پرداخته می‌شود، تا چه زمانی می‌توان ب موسیقی زی‌زی‌گولو و کلاه‌قرمزی پرداخت، بالاخره روزی این کارها تکراری می‌شود.

وی همچنین گفت: نسل ما با کلاه قرمزی خاطره و نوستالژی دارد به همین دلیل حتی سی دی آنها تهیه و از دیدن دوباره آن لذت می‌بریم اما بچه های کوچک امروز کلاه قرمزی را نگاه نمی‌کنند و حرف‌های آن را نمی‌فهمند.

احتشامی اظهار داشت: برای برگزاری جشنواره موسیقی کودک باید بودجه باشد که هنرمندان با رضایت خودشان کار بسازند و در جشنواره شرکت کنند. من به شخصه برای دیدن دوستان قدیمی‌ام در جشنواره موسیقی شرکت می‌کنم و از لحاظ مالی هیچ منفعتی برای من ندارد و پولی که در جشنواره به من می‌دهند حتی خرج خرید کت و شلوار هم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با ارکستر برای کودکان کار بسازیم برای هر یک آهنگ نیاز به 20میلیون تومان هزینه دارد اما هرگز برای اینگونه کارها خرج نمی‌شود.

۱۳۹۳/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...