نسخه چاپی

تغذیه در ماه مبارك رمضان، از افطار تا سحر

فرا رسیدن ‌ماه مبارك رمضان زمینه ساز رعایت نكات ویژه تغذیه‌ای است، باید در این مورد به این نكته توجه داشته باشیم كه روزه‌داران در ماه‌های رمضانی كه با فصل تابستان متقارن می‌شود باید به‌طور وی‍ژه به تغذیه خود از افطار تا سحر توجه كنند چراكه در ماه‌های گرم سال بدن باید آمادگی بیشتری را برای تحمل كم آبی و كم غذایی داشته باشد.

به گزارش نما، در ماه مبارك رمضان برخلاف آنچه در تصور برخي از افراد جامعه رايج است افراد بايد كمتر مواد قندي و پرچرب و شيرين مصرف كنند و بايد اين نكته را مدنظر قرار دهند كه هرگونه اشتباه تغذيه‌اي مي‌تواند باعث بروز عوارض خطرناكي نظير افت فشار خون يا كاهش ميزان انسولين در بدنشان شود. عموما توصيه مي‌شود كه در اين‌ماه ميان افطار و شام حتما حدود 2ساعت فاصله زماني بر قرار شود و در زمان باز كردن روزه پس از اذان مغرب غذاي سبكي به آرامي خورده شود اين غذا مي‌تواند سوپ ولرم داراي سبزيجات به همراه آب مرغ با يكي‌دو لقمه نان و پنير و چند دانه خرما با چاي باشد.

تغذيه بايد در زمان افطار سبك باشد چرا كه در طول روز بدن ما غذا دريافت نكرده و معده هم تا حدودي جمع شده است و درصورتي كه ما حجم زيادي از غذا را يكباره پس از بيش از 12ساعت وارد بدن كنيم فشار شديدي به معده مي‌آيد و هضم غذا دشوار خواهد شد و در نتيجه احتمال زياد وجود دارد كه فرد دچار دل درد شديدي شود. از همين رو توصيه مي‌شود كه بين افطار و شام حداقل 2ساعت فاصله باشد و در زمان شام هم به اندازه يك وعده غذاي روزانه عادي مصرف شود و نه بيشتر از آن.

همچنين در فاصله افطار تا شام نيز بايد تا حد امكان مواد شيرين به ميزان كم مصرف شود و بيشتر ميوه استفاده شود. حتي توصيه مي‌شود كه از خوردن آجيل‌هاي شور پرهيز شود. براي افزايش توان مقاومت بدن در مقابل گرماي زياد روزهاي تابستان روزه‌داران حتما بايد در سحري از خوردن غذاي شور و شيريني‌جات امتناع كنند و غذايي كم نمك مصرف كنند يا نان و پنير بخورند آن هم پنير كم نمك و كم چرب. در واقع نبايد اين تصور غلط بر افراد غالب شود كه به‌دليل كاهش ميزان دريافت انرژي در طول روز بايد اين ميزان انرژي را جبران كنيم.

كاهش ميزان انرژي دريافتي در طول روز در واقع يكي از اهداف روزه‌داري است؛ چرا كه به واسطه روزه‌گرفتن ميزان زيادي از انرژي كه مورد نياز بدن نيست جذب نمي‌شود. در نتيجه كمتر انرژي مازاد جذب مي‌شود و امكان تبديل شدن انرژي مازاد به چربي كاهش مي‌يابد و به‌طور مطلوبي زمينه كاهش ميزان چربي‌هاي موجود بدن به‌ويژه در افراد چاق فراهم مي‌شود. اما افراد به اين مهم در صوتي دست پيدا مي‌كنند كه در ساعات افطار تا سحر و در زمان صرف افطار و سحري نيز نكات تغذيه‌اي را رعايت كنند و از اضافه‌خوري به‌شدت پرهيز كنند. افرادي كه نكات تغذيه‌اي را در‌ماه مبارك رمضان رعايت نمي‌كنند و از اذان مغرب تا اذان صبح در خوردن زياده‌روي مي‌كنند اغلب در پايان‌ماه مبارك رمضان نه‌تنها دچار كاهش وزن نمي‌شوند كه وزن آنها افزايش نيز مي‌يابد.

۱۳۹۳/۴/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...