نسخه چاپی

روزه‌داری فرصتی برای بازگشت به سلامت تهرانی‌ها

مدیركل سلامت شهرداری تهران گفت: ۶۱درصد تهرانی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی بوده و دارای BMI بالای ۲۵ درصد هستند، این درحالی است كه ماه رمضان علاوه بر ایجاد فضای معنوی برای شهروندان، امكان برخورداری از سلامتی را برای افراد مهیا می‌كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدمهدی گلمکانی اظهار داشت: روزه‌داری فرصتی برای توجه به سلامت معنوی است در عین حال که باعث استراحت سیستم گوارش می‌شود تا بدن بازیابی شده و به تعادل برسد البته از آنجا که امسال، روزه داران طولانی‌ترین روزها را برای روزه داری تجربه می‌کنند، باید با تدبیر روزهای روزه داری را مدیریت کنند تا بدن هیچ گونه آسیبی نبیند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود زمان تغذیه است، یعنی روزه داران حتما از فرصت سحر برای تغذیه بدن استفاده کنند و مصرف غذا را به آخر شب موکول نکنند.

وی تأکید کرد: انواع گروه‌های غذایی شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها باید در برنامه غذایی روزه داران لحاظ شود و این بدان معناست که در فرصت غذایی به ویژه سحر، مصرف سبزیجات ومیوه‌جات در دستور غذایی باشد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان در نظر داشته باشند که در 8 ساعت نخست روزه داری بدن قند و گلوکز را می‌سوزاند، تأکید کرد: در 8 ساعت بعدی پروتئین‌ها مصرف شده و در 8 ساعت پایانی چربی‌‌ها مصرف می‌شود. از این رو افرادی که به بیماری چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند باید در ساعت پایان روزه داری با حجم کم قند افطار کنند و از خوردن غذای چرب و شور نیز به شدت پرهیز کنند.

گلمکانی تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های خاص همچون مبتلایان به دیابت و فشار خون و مبتلایان به بیماری‌های خاص حتما برای روزه داری به پزشک معالج مراجعه و مشورت کنند. سایر شهروندان نیز با مراجعه به پزشک از سلامت بدن برای روزه داری اطمینان حاصل کنند.

وی خاطر نشان کرد: در 374 خانه سلامت شهر تهران برنامه سلامت و تغذیه با برگزاری کلاس‌های آموزش تغذیه صحیح برای خانواده‌ها و سالمندان با حضور کارشناسان تغذیه و پزشکان متخصص دنبال می‌شود. این در حالی است که بروشورهای اطلاع رسانی درباره سلامت و نحوه تغذیه در بین شهروندان در سرای محلات توزیع می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: همچنین با همکاری کانون خادمین مساجد، حضور کارشناسان سلامت در بیش از یک هزار مسجد سطح تهران مهیا شده و کارگاه آموزشی درخصوص سلامت افراد در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

وی همچنین از همکاری شهرداری با سازمان انتقال خون استان تهران در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های احیاء خبر داد و گفت: در 5 پهنه تهران ایستگاه‌های انتقال خون راه اندازی می‌شود که از افطار تا سحر اقدام به خون گیری می‌کنند.

انتهای پیام/

۱۳۹۳/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...