نسخه چاپی

زخمی‌شدن رئیس‌جمهور در حمله‌معترضان

عکس خبري -زخمي‌شدن رئيس‌جمهور در حمله‌معترضان

هزاران تن از مردم مالی در اعتراض به تعیین رئیس جمهوری دولت انتقالی مالی، به دفتر این مقام هجوم بردند و با ضرب و شتم وی موجب شدند تا این مقام برای مدت كوتاهی در بیمارستان بستری شود.


به گزارش نما به نقل از ايسنا، يكي از فرستادگان سازمان ملل به مالي گزارش داد كه اين حمله به شدت اقدامات ديپلماتيك براي حل‌وفصل بحران در اين كشور غرب آفريقا را در معرض خطر قرار داده و پيشنهاد كرد كه امكان دارد ساير موارد و عقايد در حل بحران در مالي مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه،‌ تنها چند ساعت پس از ترك ميانجي‌گران از مالي، هزاران تن به حالت اعتراض به خيابان‌ها آمده و به سمت دفترهاي دولتي مالي هجوم بردند. اين در حالي است كه ميانجي‌گران براي متقاعد كردن رهبران كودتا به منظور پذيرش بازگشت به حكومت دموكراتيك 12 ماهه "ديانكوندا ترائوره"، رئيس جمهور دولت انتقالي تلاش مي‌كردند.

تظاهركنندگان به سمت نيروهاي امنيتي حمله كرده و راه خود را به سمت دفترهاي ترائوره در "كولوبا" گشودند. اين دفاتر از زمان كودتاي نظامي در 22 مارس سال جاري ميلادي خالي بودند.

يكي از منابع در كاخ رياست جمهوري مالي افزود: تظاهركنندگان كه تعدادشان بسيار زياد بود به سوي نيروهاي امنيتي هجوم برده و رئيس جمهور دولت انتقالي را در دفترش يافتند. او را مورد ضرب و شتم قرار دادند اما حال وي وخيم نيست. وي را به بيمارستان منتقل كرده‌اند. ترائوره پس از انجام آزمايشات لازم از بيمارستان مرخص شد.

"چيك موديبو ديارا"، نخست وزير مالي خواستار آرامش شد و گفت كه "اين حملات در شان كشور مالي نيست".

اين تظاهرات يك روز پس از آنكه بلوك كشورهاي اقتصادي غرب آفريقا (اكوواس) يك معاهده با خونتا به امضا رساندند، صورت گرفت.

"آداما بيكتوگو"، وزير اتحاد آفريقا در ساحل‌عاج روز دوشنبه به خبرگزاري فرانسه گفته بود: همگي ما با اين اميد كه ماموريتمان را تكميل كرده‌ايم، مالي را ترك مي‌كنيم.

"آمادو سانوگو"، رهبر كودتاچيان مالي تهديد كرده بود كه اگر ترائوره 70 ساله بر قدرت براي يك دوره 12 ماهه باقي بماند، روند بازگشت به حكومت دموكراتيك بر هم خواهد خورد.

"حمدون اميون گويندون"،‌ از كميته سازمان‌هاي ميهن‌پرستانه مالي كه حامي كودتا و مخالف ترائوره است، مي‌گويد: توافق‌هاي صورت گرفته توسط اكوواس شامل مالي نمي‌شود. اين يك خيانت است.

برخي از معترضان رهبر كودتاچيان متهم مي‌كنند كه با قبول اين توافق "خيانت" كرده است.

مالي كه يكي از با ثبات‌ترين دولت‌هاي دموكراتيك را در غرب آفريقا داشت، در جريان تشكيل يك گروه از سربازان توسط سانوگو، رهبر كودتاچيان براي عزل "آمادو تومانيدوره"، رئيس جمهوري اين كشور به بحران كشيده شد.

با اين حال اين كودتا باعث شده تا مسير براي ورود قبايل طوارق و برخي از گروه‌هاي مسلح شبه‌نظامي به مالي و تصرف مناطق شمالي اين كشور باز شود.

ارتش مالی می‌گوید که در جریان تظاهرات انبوه هواداران کودتای ماه مارس سه تن را کشته است. ارتش گفت تظاهرکنندگان از توافقی برای در قدرت ماندن آقای ترائوره، 70 ساله، برای یک سال دیگر خشمگین بودند. دوره خدمت اولیه اين مقام قرار بود روز دوشنبه به پايان برسد. اما براساس توافقی که رهبران غرب آفریقا با آمادو سانوگو، رهبر کودتا امضا کردند قرار شد ترائوره برای سازمان دادن انتخابات و پایان شورش در شمال، فعلا در قدرت باقی بماند.

براساس آن توافق همچنین قرار است سانوگو به عنوان رهبر سابق کشور شناسایی و برای وي حقوق بازنشستگی تعیین شود.

۱۳۹۱/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...