نسخه چاپی

شوق مقامات صهیونیستی برای تجزیه عراق

در حالی كه كشورهای مختلف جهان بر لزوم حفظ یكپارچگی خاك عراق تاكید می‌كنند، مقامات اسرائیل از تقسیم عراق و تشكیل دولت دوفاكتوی كُردی در عراق سخن می‌گویند.

به گزارش نما، رویترز نوشت: سخنگوی «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه اسرائیل گفت:« وزیر خارجه اسرائیل به جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاریس گفته است عراق پیش چشمان ما در حال تجزیه است و به نظر می‌رسد تشکیل یک دولت مستقل کردی یک امر مسلم است.»

به نوشته «کردپرس»، «شیمون پرز» رئیس جمهور اسرائیل هم یک روز قبل از اظهارات لیبرمن در دیدار با اوباما به وی گفته است:« کُردها دولت دوفاکتو (موقتی و مشروط) خود را ایجاد کرده‌اند و این دولت دموکراتیک است. یکی از نشانه‌های دموکراتیک بودن اذعان به حقوق برابر برای زنان است.»

شیمون پرز افزود به نظر می رسد کشور همسایه آنها یعنی ترکیه با کمک به آنها در انتقال نفت موقعیت آنها را تایید کرده است.

وزیر خارجه اسرائیل هر گونه رابطه رسمی را با کردهای عراق تکذیب کرده است و مقامات این کشور حاضر نشده اند درباره رابطه پنهانی توضیح دهند.

به نوشته رویترز،«گیلاد آموس» یکی از مقامات ارتش اسرائیل به رادیوی ارتش گفته است:« سکوت ما بهتر است. ایراد هر گونه سخن غیر لازم در این باره از طرف ما به زیان کُردها است.»

وی درباره همکاری کردها و اسرائیل در گذشته گفت:« می توان به تاریخ نگاه کرد و درباره آینده نتیجه گیری کرد.»

به نوشته رویترز مقامات بازنشسته سرویس اطلاعات اسرائیل، به کردهای شمال عراق در گذشته آموزش نظامی داده و در مقابل کردها به خروج یهودیها از عراق کمک کرده و نیز از رژیم صدام در بغداد و این اواخر از ایران جاسوسی کرده اند.»

«الیعازر زافریر» یک مقام بازنشسته سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد به رویترز گفته است:« ما دوست داشتیم آشکار می ‌بود. در آنجا سفارت دایر می کردیم.اما ما آن را پنهان نگاه می داریم زیرا آنها می خواهند.»

«افرا بنجیو» کارشناس عراق در دانشگاه تل آویو هم که دو کتاب درباره کُردها نوشته به رویترز گفته است: « به محض این که بارزانی استقلال را اعلام کند، این روابط به طور آشکار ادامه خواهد یافت.»
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...