نسخه چاپی

مهم‌ترین بازیگر خاورمیانه خود را سرباز رهبر ایران می‌داند

«از بین تمام بازیگران صحنه خاورمیانه، احتمالا مهمترین آنها ژنرال قاسم سلیمانی است كه خود را سربازی وفادار به اهداف رهبر انقلاب ایران می‌داند».

«از بین تمام بازیگران صحنه خاورمیانه، احتمالا مهمترین آنها ژنرال قاسم سلیمانی است که خود را سربازی وفادار به اهداف رهبر انقلاب ایران می‌داند».این تحلیل را روزنامه کانادایی نشنال‌پست منتشر کرد. به گزارش «فردا» نشنال‌پست خاطرنشان کرد: از بین تمام بازیگران صحنه خاورمیانه، رئیس‌جمهورها، نخست‌وزیرها و شاهزاده‌ها، احتمالا مهمترین آنها مردی آرام، لاغراندام با موهای جوگندمی است که در سایه‌ها از طرف ایران یعنی قدرت مسلط شیعی منطقه عمل می‌کند. ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ممکن است راه‌حل بحران عراق در حالی که نیروهای داعش تهدیدی در پاره‌پاره کردن آن هستند، باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: این ژنرال، فرمانده بخشی از نیروهای ویژه سپاه پاسداران است که در خارج از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند. این نقش به او نفوذ و قدرت در بین گروه‌های مختلف مانند حزب‌الله و حماس و گروه‌های مذهبی در سرتاسر دنیا داده است. گفته می‌شود که او در بیرون راندن آمریکا از عراق نقش داشته است و در همه حال با هدف پیشبرد دکترین انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. یک کارشناس خاورمیانه در کالج سلطنتی ارتش در کنگستون آنتریو در کانادا می‌گوید که ظاهرا سلیمانی در فعالیت‌هایش بسیار موثر است و بسیاری از او واهمه دارند. او یک سرباز است، سربازی وفادار به اهداف و رهبرش.نشنال‌پست با بیان اینکه «به گفته یک متخصص خاورمیانه او در روستایی در استان کرمان ایران که معروف به کشاورزی و فرش‌بافی‌اش است بزرگ شده است»، می‌نویسد: زمانی که شاه سرنگون شد و آیت‌الله خمینی جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد سلیمانی تنها 20 سال داشت. پس از آن قاسم سلیمانی به سپاه پاسداران پیوست، نیروی عظیم نظامی که توسط رهبر انقلاب بوجود آمد تا از ایران در مقابل تهدیدات خارجی و داخلی حفاظت کند. هرگز از وفاداری سلیمانی به رهبر انقلاب کم نشد. او در سال 1998 فرمانده سپاه قدس شد. شواهد نفوذ ژنرال قاسم سلیمانی را می‌توان در سراسر خاورمیانه دید.

روزنامه کانادایی افزود: «به عنوان فرمانده سپاه قدس، او فرماندهی گروه ویژه کاملا تعلیم داده شده، ماهر و وفادار و متعهد 15 هزار نفره را به عهده دارد. او مردی آرام و بی‌ادعا است، ولی سابقه فرماندهی بسیار زیرک و عملگرایی را دارد. تعهد بسیارش در حفاظت از منافع ایران به این معنی است که او با بازیگران مختلف در پیشبرد هدفش همکاری می‌کند. جنگ سوریه چنین فرصتی را برای او بوجود آورد. جیمز دوین استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه مانت ‌الیسون در سکویل، نیو برانزویک کانادا می‌گوید نظام تحت رهبری اسد در حال فروپاشی بود. سپس سپاه پاسداران و حزب‌الله پدیدار شدند. آنها شروع به برنامه‌ریزی و سازماندهی نیروهای نظامی سوریه کردند. اکنون دیگر به نظر نمی‌رسد که این نظام از بین خواهد رفت و این به خاطر توانایی سازماندهی شبه‌نظامیان توسط سپاه قدس است.»

نشنال‌پست با اشاره به گسیل تروریست‌های داخلی از سوریه به عراق و حمایت ایران از امنیت عراق می‌نویسد: ترجیح ایران، عراق آرام و پایدار است. موفقیت مشابه در عراق، سابقه اقتدار سلیمانی را تقویت می‌کند. این فرمانده بدون شک بازیگر کلیدی است که به خاطر نتیجه وقایع سوریه و عراق پیش‌بینی می‌شود که نفوذ او فقط رشد کند. متخصص خاورمیانه در کالج کینگستون می‌گوید ما در مورد یک منطقه بسیار بی‌ثبات صحبت می‌کنیم که از نظر امنیت بسیار، بسیار ناپایدار است. از این نظر واضح است که نیروهای نظامی نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. او (قاسم سلیمانی) بسیار مهم است.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...