نسخه چاپی

نمایندگان اهل سنت: تنها راه حل بحران عراق پیروی از سخنان رهبری است

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارنظر بی‌سابقه‌ای از آمریکا خواسته که اقدام عملی در تحولات عراق نداشته باشد. نتانیاهو در جریان مصاحبه‌‌ با شبکه "ان بی سی" درگیری در این کشور را منازعه‌ای میان شیعه و سنی خوانده و اظهار داشت: "آنچه امروز در خاورمیانه، ‌عراق و سوریه می‌بینید؛ دشمنی شدید میان شیعیان افراطی‌ که از سوی ایران هدایت می‌شوند و سنی‌های تندرو است که رهبری آن‌ها را القاعده، داعش و دیگران بر عهده دارند."

وی در ادامه‌ ضمن هشدار به آمریکا برای ‌همکاری نکردن با ایران، عنوان داشت: "اکنون این گروه‌ها دشمن ایالات متحده هستند و زمانی که دشمنان شما با یکدیگر می‌جنگند؛ یکی از آن‌ها را تقویت نکنید بلکه هر دو را تضعیف کنید."

برخی تحلیلگران سیاسی نیز سیاست کلی رژیم صهیونیستی را در سوریه تضعیف همه طرف‌های درگیر که به نوعی در زمان فعلی و یا آینده می‌توانند تهدید باشند؛ عنوان کرده بودند. "جروزالیم پست" از رسانه‌های صهیونیستی اخیراً فاش کرده که استراتژی درخواستی نتانیاهو از آمریکایی‌ها درباره تحولات عراق، استفاده از داعش برای ضربه‌زدن به ایران بوده است.

عربستان سعودی نیز که طی دو سال اخیر بسیاری از همکاری‌های منطقه‌ای آنها با رژیم صهیونیستی علنی شده؛ رسماً تحولات عراق را انقلاب خوانده است. این نوع موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که عربستان همانند سوریه مأموریت پیدا کرده تا تحولات عراق را به سمت دو قطبی کردن شیعه و سنی بکشاند. این در حالی است که هزاران نفر از مردم اهل سنت از مناطق تحت تصرف داعش گریخته‌اند و از خشونت‌های این گروه به شدت ناراضی هستند. علاوه بر این تاکنون بسیاری از علمای اهل سنت در عراق همگام با مرجعیت شیعه علیه داعش فتوای جهاد داده‌اند. برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند طراحی آمریکایی‌ها این بود که با فراهم کردن فضا برای ورود علنی ایران به تحولات عراق دو قطبی کردن شیعه و سنی را علاوه بر داخل عراق، به سطح منطقه‌ای بکشاند.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب چند روز قبل در دیدار با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضائی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها فرمودند: "در قضیه عراق قدرت‌های سلطه‌گر غربی و به طور مشخص رژیم ایالات متحده آمریکا، درصدد سوء‌استفاده از جهالت‌ها و تعصب‌های تعدادی عوامل بی‌اختیار هستند."



آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی که تلاش می‌کنند قضایای عراق را یک جنگ مذهبی قلمداد کنند؛ بیان داشتند: "آنچه که در عراق روی داده جنگ شیعه و سنی نیست؛ بلکه نظام سلطه با استفاده از پس‌ مانده‌های رژیم صدام به عنوان مهره‌های اصلی و عناصر تکفیریِ متعصب به عنوان پیاده نظام، تلاش برای برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهدید تمامیت ارضی این کشور دارد."

ایشان خاطر نشان کردند: "عوامل اصلی فتنه در عراق با سنی‌های مومن و معتقد به استقلال عراق همان اندازه خصومت دارند که با شیعه دشمن هستند. دعوای اصلی در عراق میان کسانی است که می‌خواهند عراق به اردوگاه آمریکا ملحق شود و کسانی که خواهان استقلال عراق هستند."

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این که خود عراقی‌ها، قادر به مقابله با این آتش افروزی و از بین بردن آن هستند افزودند: "ما با دخالت آمریکایی‌ها و دیگران در مسائل داخلی عراق به شدت مخالفیم و آن را تأیید نمی‌کنیم؛ زیرا معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان‌شاء‌الله آن را تمام خواهند کرد."



*نماینده اهل سنت سراوان در مجلس: علمای اهل سنت در عراق پیرو رهبری هستند

در این باره هدایت‌الله میرمرادزهی از نمایندگان اهل سنت در مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: تحولات عراق و سوریه ریشه در دشمنی سران استکباری غرب با اسلام و مسلمین دارد. آنها تلاش می‌کنند از دل این تحولات اختلافاتی بوجود آورند که تماماً به نفع خوشان باشد. مردم عراق امروز نسبت به گذشته بسیار آگاه هستند و طبق قانون اگر نقدی به دولت داشته باشند؛ می‌توانند انتقاد و بحث و تبادل نظر کنند. اما این که عده‌ای شورش مسلحانه کنند و بگویند می‌خواهند برای یک کشور و ملت تصمیم‌گیری کنند؛ قابل پذیرش نیست. راه حل این معزل فعالیت‌های مدنی است نه این که تروریست‌ها امروز در عراق مدعی دفاع از مردم اهل سنت باشند. مردم عراق، مردم هوشیاری هستند و هرگز فریب چنین فضای رسانه‌ای را نخواهند خورد. آن عده کمی که در برخی شهرهای عراق فریب چنین جریاناتی را خورده‌اند نیز به زودی حقیقت را می‌فهمند.

این نماینده اهل سنت افزود: ملت عراق به سمت یکارچگی در برابر تروریست‌های تکفیری در حال حرکت است و به زودی جهان "ید واحد" ملت عراق را خواهد دید که چگونه جلوی سوءاستفاده برخی جریانات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را می‌گیرد. ما باید در پی این باشیم که احکام خداوند و قرآن را پیاده کنیم و به قانون‌های کشوری احترام بگذاریم. این جور نباشد که هر کس منافع شخصی خود را در نظر بگیرد. کشورهای مختلفی را اطراف ایران می‌بینیم که از جمهوری اسلامی الگو می‌گیرند؛ پس بنابراین باید درست عمل کنیم.

میرمرادزهی درباره نقش نخبگان سیاسی اهل سنت در قبال تحولات عراق، اظهار داشت: نخبگان سیاسی در وضعیت فعلی باید بر اساس مبانی شرعی موضع‌گیری کنند. امروز نخبگان سیاسی اهل سنت الگویی مانند رهبر معظم انقلاب را دارند که با پیروی از ایشان خیالشان از بابت انجام تکلیف راحت است. اگر امروز نخبگان سیاسی کشور قدر این رهبر را ندانند؛ در آینده دچار کفران نعمت خواهند شد.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اصلی‌ترین شیوه حل بحران عراق را بیان کرده‌اند؛ افزود: امروز مرجعیت و علمای اهل سنت در عراق با پیروی عملی از رهبری همین راه حل حکیمانه را دنبال می‌کنند و پیروزی از آن ملت عراق خواهد بود.



*نماینده چابهار در مجلس: توصیه‌های رهبری درباره عراق حکیمانه‌ترین موضع درباره تحولات عراق است

یعقوب جدگال از دیگر نمایندگان اهل سنت مجلس در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: آمریکا و اسرائیل چون در سوریه نتیجه نگرفتند امروز برای پیشبرد اهدافشان ناامنی‌های عراق را ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به دشمنی دیرینه آمریکا و اسرائیل با اسلام افزود: آنها برای تفرقه مسلمانان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و هر زمان در پوششی این اقدام را انجام می‌دهند. امروز عراق محل طراحی آنها برای تفرقه‌اندازی میان مسلمانان در این کشور اسلامی است.

نماینده چابهار در مجلس افزود: فتوا جهاد و حضور به موقع علمای اهل سنت و تشییع، کار را برای تکفیری‌ها بسیار دشوار کرده است. به لطف همین ورود بود که امروز تکفیری‌ها در پیشروی با مانع رو به رو شده‌اند و خود مردم شیعه و سنی عراق برای دفاع وارد صحنه شده‌اند.

جدگال با اشاره به این که کشتار مسلمان به حکم قرآن حرام قطعی است؛ بیان داشت: داعشی‌ها مزدور و حقوق بگیر اسرائیل و آمریکا هستند و کارشان دریافت پول در ازای اجرایی کردن اهداف برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است.

وی با اشاره به این که همه نمایندگان اهل سنت در مجلس اقدامات تکفیری‌ها در سوریه و عراق را به صراحت محکوم می‌کنند؛ افزود: خطاب به نخبگان سیاسی می‌گویم که فریب ظواهر را نخورند و مسئله عراق را عمیقاً مورد مطالعه قرار دهند و اسیر القا رسانه‌های بیگانه نشوند.

جدگال در پایان تأکید کرد: تأکید رهبر انقلاب به واگذاری بحران و حل آن به مردم، دولت، علمای اهل سنت و مرجعیت در عراق، بهترین روش برای ختم این تحولات است و قطعاً از میان همه پیشنهاداتی که تاکنون بسیاری از رهبران دنیا داده‌اند؛ عاقلانه‌تر، عادلانه‌تر و حکیمانه‌تر است.



*نماینده خاش در مجلس: در صورت اجرایی شدن رهنمودهای رهبری، ملت عراق به زودی جشن پیروزی می‌گیرند

حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش در مجلس نیز در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: جهان اسلام طی چند دهه اخیر مورد هدف غرب برای دشمنی قرار گرفته است. آنها سال‌ها است که بررسی می‌کنند چگونه اتحاد و انسجام مسلمانان را به هم بزنند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید اختلافات مذهبی، قومی و قبیله‌ای در کشورهای اسلامی راه بیندازند. آنها تنها در ایران نتوانسته‌اند به هدف خود برسند و این امر بی‌شک مدیون رهبری بی‌نظیر رهبر معظم انقلاب است. با این وجود در کشور عراق، سوریه و افغانستان آنها درگیری‌های قومی و مذهبی را تقویت می‌کنند و در رأس این اختلاف‌اندازی آمریکا و اسرائیل قرار دارند.

این نماینده اهل سنت در مجلس با اشاره به این که تحولات عراق ترفند اسرائیل برای ایجاد راه تنفس است؛ عنوان داشت: رژیم صهیونیستی، در جنگ‌های 22 روزه، 33 روزه و حتی هشت روزه آخر ضربات سنگینی از جریان مقاومت خورد و با بیداری اسلامی در منطقه به دنبال ایجاد فرصت تنفس برای خود است. پس مانده‌های رژیم بعثی و جریان داعش در عراق بحران درست کرده‌اند. قربانیان این اتفاقات مردم بی‌پناه و بی‌گناه شیعه و سنی هستند. هدف اصلی داعش و باقیمانده‌های حزب بعث همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند.

پشنگ با تقدیر از فتوای جهاد مرجیعت و علمای اهل سنت علیه تکفیری‌ها در عراق، افزود: هر ضربه‌ای که امروز به عراق وارد شود در واقع موجب تضعیف اسلام است. در این ماجرا تنها اسرائیل سود می‌برد. یقیناً این اتفاقات مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد و مخلان امنیت عراق به زودی نابود می‌شوند. امروز مردم شیعه و سنی عراق خود به صحنه جهاد ورود کرده‌اند و همین بسیج مردمی تکفیری‌ها را عقب رانده است.

وی در پایان تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب برای جهان اسلام تبدیل به یک الگو شده و در همین قضایای عراق همگان خواهند دید که مردم، دولت و علمای عراق با اطاعت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، به زودی جشن پیروزی برگزار می‌کنند.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...