نسخه چاپی

تهدید امام به حصر خانگی بنی‌صدر

رئیس مجلس: در یكی از جلسات امام خیلی ناراحت شدند و به بنی صدر گفتند اگر بخواهی این طوری باشی دستور می دهم توی همین خانه حبست كنند و تا یكسال نمی‌گذارم بیرون بروی.

رخدادهای 8 تیر 1360

چکیده

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع گروهی از قضات دیوان عالی کشور به مناسبت فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اظهار داشتند بهشتی مظلوم زیست .
آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.
امام خمینی رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به آیت الله منتظری از مجاهدت های فرزند شهید ایشان که در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید تجلیل کردند.
به دنبال انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور امام خمینی طی حکمی رئیس جدید دیوان عالی کشور و نیز دادستان کل کشور را منصوب کردند .
به دنبال انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت ده ها نفر از مسئولین کشور روابط عمومی مجلس شورای اسلامی طی اطلاعیه ای مرخصی تمام نمایندگان را لغو و از آن ها خواستار حضور در جلسه روز چهارشنبه شده است .
اخبار و گزارش هایی که در تمام ساعات گذشته از بیمارستان محل بستری آیت الله خامنه ای مخابره می شود حاکی از آن است که حال عمومی امام جمعه تهران مساعد بوده و ایشان هفته آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد .
نخست وزیر: زنده بودن ما یا شهادت ما چرخ انقلاب را کند نخواهد کرد . ما در زندگی و خدمت این انقلاب هستیم . مرگ ما نیز این انقلاب را آبیاری و به پیش خواهد برد .
هاشمی رفسنجانی: امام خمینی در یکی از جلسات به صراحت به بنی صدر گفت اگر به این گونه اقدامات ادامه دهی دستور می دهم تو را در این خانه حصر کنند.
به علت همکاری با ضد انقلاب سفیر جمهوری اسلامی در اتریش برکنار و به کشور فراخوانده شد .

بهشتی مظلوم زیست

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع گروهی از قضات دیوان عالی کشور به مناسبت فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اظهار داشتند بهشتی مظلوم زیست .

ایشان تاکید کردند : این را من کراراً گفته‌ام که مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست. تمام مخالفین اسلام و مخالفین این کشور حمله مستقیم‌شان را به ایشان و بعضی دوستان ایشان کردند. کسی را که من بیشتر از بیست سال می‌شناختم و روحیاتش را مطلع بودم و می‌دانستم چه جور مرد صالحی و مرد به درد بخوری برای این کشور است، مخالفین او را در کوچه و بازار و محله و صحبتهایی که همه می‌کردند، آن‌طور جلوه دادند. یک مرد صالحی را به صورت یک دیکتاتور درآوردند! و شما باید مهیا [ی‌] این‌جور مسائل باشید.(1)

امام خمینی همچنین در دیدار اقشار مختلف مردم ضمن تجلیل از مقام آیت الله شهید بهشتی اظهار داشتند : ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.

تجلیل امام از مجاهدت های شهید محمد منتظری

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در نامه ای خطاب به آیت الله منتظری از مجاهدت های فرزند شهید ایشان که در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید تجلیل کردند.

در بخشی از این پیام آمده است : او از وقتی که خود را شناخت و در جامعه وارد شد، ارزشهای اسلامی را نیز شناخت و با تعهد و انگیزه حساب شده وارد میدان مبارزه علیه ستمگران گردید. او با دید وسیعی که داشت، سعی در گسترش مکتب و پرورش اشخاص فداکار می‌نمود. محمد شما و ما، خود را وقف هدف و برای پیشبرد آن سر از پا نمی‌شناخت. شما فرزندی فداکار و متعهد و متفکر و هدفدار تسلیم جامعه کردید و تقدیم خداوند متعال. او فرزند اسلام و فرزند قرآن بود. او عمری در زجرها و شکنجه‌ها و از آن بدتر، شکنجه‌های روحی از طرف بدخواهان به سر برد. او به جوار خداوند متعال شتافت و با دوستان و برادران خود راه حق را طی کرد. خدایش رحمت کند و با موالیانش محشور فرماید.(2)
امام خمینی ضمن تجلیل از مقام آیت الله شهید بهشتی اظهار داشتند : ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. و آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.

تعیین رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور از سوی امام

به دنبال انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور امام خمینی طی حکمی رئیس جدید دیوان عالی کشور و نیز دادستان کل کشور را منصوب کردند . امام خمینی در احکام جداگانه ای آیت الله موسوی اردبیلی(3) را به سمت رئیس دیوان عالی کشور و نیز آیت الله مهدی ربانی املشی(4) را به سمت دادستان کل کشور منصوب نمودند.

مرخصی نمایندگان مجلس لغو شد

به دنبال انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت ده ها نفر از مسئولین کشور روابط عمومی مجلس شورای اسلامی طی اطلاعیه ای مرخصی تمام نمایندگان را لغو و از آن ها خواستار حضور در جلسه روز چهارشنبه شده است . (5)

آیت الله خامنه ای هفته آینده از بیمارستان مرخص می شود

اخبار و گزارش هایی که در تمام ساعات گذشته از بیمارستان محل بستری آیت الله خامنه ای مخابره می شود حاکی از آن است که حال عمومی امام جمعه تهران مساعد بوده و ایشان هفته آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد .

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی که در شماره امروز این روزنامه منتشر شد آورده است : دکتر منافی وزیر بهداری که از نخستین ساعات پس از وقوع حادثه در جریان معالجات آیت الله خامنه ای قرار دارد حال ایشان را مساعد ارزیابی کرده و اعلام داشت آیت الله خامنه ای تا چند روزی ممنوع الملاقات خواهد بود . وی همچنین برای چندمین بار از مردم خواست به بیمارستان مراجعه نکنند زیرا این امر باعث کندی کارها خواهد شد . (6)

از سوی دیگر گروهی از نمایندگان مجلس در نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای تاکید کردند : برادر نستوه خامنه ای عزیز ، می خواستند با ترور کردنت قامت پرشکوه و برافراشته نمازجمعه را درهم شکنند ، می خواستند با شهید ساختنت جامعه آگاه و مبارز را از برادری پرتوان و پرتلاش محروم نمایند . ولی خفاشان کور کجا و چهره تابناک نور کجا؟(7)

رجایی : از کابینه 36 میلیونی چند وزیر شهید شد

به دنبال انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی نخست وزیر در پیامی رادیویی تاکید کرد : برادران و خواهران مسلمان انقلابی برای شما خبر شهادت چند عضو کابینه را دارم از کابینه 36 میلیونی چند نفر شهید و مجروح شده اند .

وی ادامه داد : چه خواهیم کرد ؟ جواب این سوال را شما و من و همه با هم اعضا کابینه 36 میلیونی چنین می دهیم که ادامه تلاش و پیگیری راه آنان ، آری ! این کابینه در خدمت این انقلاب از یاری خداوند متعال برخوردار است . بنابراین زنده بودن ما یا شهادت ما چرخ انقلاب را کند نخواهد کرد . ما در زندگی و خدمت این انقلاب هستیم . مرگ ما نیز این انقلاب را آبیاری و به پیش خواهد برد . (8)

شورای موقت ریاست جمهوری نیز در اطلاعیه ای تاکید کرد : هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند ملتی مصمم و راسخ را که با پشتوانه ایمان به خدا ، به جنگ با کفر و ظلم و زور قیام کرده است شکست دهد آنان که برای میهن اسلامی ما خواب حمام خون دیده اند بدانند که ما با خون خویش وضو ساخته ایم تا در محراب عشق الهی قربانی شویم که شهادت در راه خدا سرنوشت مردان خدا است و این راه از کربلای حسین به کربلای همه زمان ها منتهی می شود . (9)
هاشمی: امام در یک جلسه ای به بنی صدر گفتند فکر می کنی این 11 میلیون رای آرای تو است ، مردم مسلمانند و اگر بدانند مرجعشان این آرا را قبول ندارد این رای ها را نمی خواهند و تو 500 هزار هم رای نداری ، فکر می کنی اگر در جنگ نباشی جنگ شکست می خورد ، اصلا این گونه نیست و من خودم جنگ را بهتر اداره می کنم.

هاشمی : امام به بنی صدر گفتند دستور می دهم تو را حصر کنند

هاشمی رفسنجانی که روز جمعه در رفسنجان به سر می برد در جمع نمازگزاران این شهر طی سخنانی اظهار داشت : بعد از انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری فکر کردیم که بعد از 11 میلیون رای بر اساس رهنمودهای امام امت مبنی بر وحدت باید با ایشان همکاری کنیم و از انحرافات رئیس جمهور جلوگیری کنیم ، اختلاف ما با بنی صدر در 2 مورد خلاصه می شد اول ولایت فقیه که آقای بنی صدر این را قبول ندارد و در بحث هایی که در مجلس خبرگان داشتیم ایشان با صراحت می گفت من این اصل را قبول ندارم و دیکتاتوری است بر همین اساس بود که ما دیدیم کسی می خواهد شخص دوم مملکت شود که با بزرگترین دستاورد انقلاب خونین اسلامی این ملت محروم و مسلمان یعنی اصل ولایت فقیه مخالف است بر این اساس ما با ریاست جمهوری ایشان مخالف بودیم.

وی ادامه داد : دومین مسئله مورد اختلاف ما و آقای بنی صدر این است که در این مملکت اسلامی چه قوانینی باید اجرا شود در تمام دنیا رسم بر این است که هر قانونی مجلس تصویب کرد باید اجرا شود ولی جمهوری اسلامی چنین رسمی را نمی پذیرد و می گوید قانون باید اسلامی باشد این است که قوانین بعد از تصویب مجلس با این که اکثریت مجلس قدرت تشخیص دارند ولی مصوبات مجلس را باید شورای نگهبان تائید کند و این نیز جوهره انقلاب ما است که در این مورد نیز آقای بنی صدر و همفکرانشان این اصل را قبول ندارند و همان طور که شنیده اید ایشان در سخنرانی هایش گفته است که من بزرگترین اندیشه قرن هستم .

هاشمی افزود : افراد ناباب ، ناشناخته و ضد انقلاب و اسلام دور بنی صدر را گرفته بودند و این مسئله مورد اختلاف ما با ایشان بود و بنی صدر مرتبا ما را به قدرت طلبی و انحصار طلبی متهم می کرد و سعی داشت تمام مسائل را در پشت پرده نگه دارد .

هاشمی در ادامه به یکی از دیدارهای مسئولان با امام اشاره کرد و گفت : امام در این جلسه به بنی صدر گفتند فکر می کنی این 11 میلیون رای آرای تو است ، مردم مسلمانند و اگر بدانند مرجعشان این آرا را قبول ندارد این رای ها را نمی خواهند و تو 500 هزار هم رای نداری ، فکر می کنی اگر در جنگ نباشی جنگ شکست می خورد ، اصلا این گونه نیست و من خودم جنگ را بهتر اداره می کنم.

رئیس مجلس همچنین گفت : در یکی دیگر از جلسات امام خیلی ناراحت شدند و گفتند اگر بخواهی این طوری باشی دستور می دهم توی همین خانه حبست کنند و تا یکسال نمی گذارم بیرون بروی .(10)

سفیر ایران در اتریش برکنار شد

به علت همکاری با ضد انقلاب سفیر جمهوری اسلامی در اتریش برکنار و به کشور فراخوانده شد . محمد عابد در تاریخ 13 خرداد ماه سال جاری به علت همکاری با ضد انقلاب از سمت سفارت ایران در وین برکنار و به کشور فراخوانده شد ولی هنوز به کشور مراجعت نکرده است . (11)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 15 ، صفحه 515

2- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 511

3- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 512

4- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 513

5- کیهان ، 8 تیر 1360 ، صفحه 2

6- کیهان ، 8 تیر 1360 ، صفحه 8

7- جمهوری اسلامی ، 8 تیر 1360 ، صفحه 8

8- اطلاعات ، 8 تیر 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 8 تیر 1360 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 8 تیر 1360 ، صفحه 4

11- اطلاعات ، 8 تیر 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...