نسخه چاپی

نكاتی پیرامون یك نطق جنجالی در مجلس

عکس خبري -نکاتي پيرامون يک نطق جنجالي در مجلس

محمد حسني در روزنامه ملت ما نوشت:

در جريان مناظره‌هاي انتخاباتي در انتخابات رياست‌جمهوري دهم يكي از نكاتي كه مورد اعتراض بسياري از دلسوزان انقلاب قرار گرفت، طرح برخي ادعاها نسبت به برخي از اشخاص بود كه اجازه دفاع هم نيافتند و ادعاهاي طرح شده نيز هيچ‌گاه به اثبات نرسيد و مدركي درباره ادعاها نيز منتشر نشد. اين‌گونه طرح موضوع كردن در يك برنامه زنده تلويزيوني باعث شد بسياري نسبت به خطر رواج چنين روندي در ميان سياسيون هشدار بدهند.

در ايام انتخابات مجلس نهم نيز متاسفانه تخريب‌هايي به‌طور سازماندهي شده عليه برخي نامزدها انجام شد و متاسفانه مراجع نظارتي و قضايي نيز پيگيري در اين خصوص انجام ندادند. اما سخنان دو روز قبل دکترعلي مطهري نماينده اي که به شجاعت و صداقت شهره است و راي بالاي وي حکايت از همين نکته دارد از تريبون مجلس شوراي اسلامي از همين نوع بود كه مي‌تواند به بي‌اخلاقي‌هاي سياسي رايج در كشور دامن بزند.

در حالي كه ايشان خود از منتقدين اصلي بي‌اخلاقي‌هاي سياسي احمدي‌نژاد است استفاده از ادبيات مشابه در برخورد با يكي از نهادهاي نظام و شخص رئيس‌جمهور جاي سوال دارد. از چند زاويه نوع بيان آقاي مطهري را مي‌توان مورد نقد قرار داد: اولا طرح اتهاماتي بود كه نسبت به يكي از نهادهاي ارزشمند نظام بدون ارايه هيچ سند و مدركي بيان شد.

حتي در صورتي كه ايشان مداركي هم درباره دخالت سپاه در انتخابات در اختيار داشت بايستي از طريق دادگاه صالحه و مراجع قضايي آن را پيگيري مي‌كرد و حتما اين قضيه مورد بررسي قرار گرفته و در صورت تاييد تخطي برخي با آنان برخورد مي‌شد. در صورتي كه مراجع قضايي در اين خصوص كوتاهي مي‌كردند شايد طرح اين ماجرا از طريق رسانه‌ها با اغماض موضوعيت پيدا مي‌كرد. قبح اين اقدام در زماني كه رسانه‌هاي بيگانه منتظر چنين موقعيتي براي سوءاستفاده و كاستن از حضور ارزشمند مردم در انتخابات بودند، بيش‌تر خودنمايي كرد و تيتر يك شدن اين خبر در اكثر رسانه‌هاي معاند مويد همين موضوع است.

ثانيا طرح اتهاماتي مبهم و استفاده از ادبياتي توهين‌آميز نسبت به شخص رئيس‌جمهور بود كه چند نتيجه منفي را در پي دارد. اول اين‌كه باعث تشديد اختلافات و تند شدن لحن‌هاي مخالفان و موافقان رئيس‌جمهور مي‌شود چنانچه در برخي سايت‌هاي حامي دولت و روزنامه دولت به خوبي اين قضيه قابل مشاهده بود و ديروز شاهد ادبياتي بسيار نازل در برخي از مطالب طرح شده بوديم و حتي طرح عدم تصويب اعتبارنامه آقاي مطهري نيز از همين ضدحمله‌هايي است كه شاهد آن بوديم.

دوم اين‌كه توهين به رئيس‌جمهور به عنوان شخص اول اجرايي كشور تنزل بخشيدن به جايگاه حقوقي وي هم بوده و بايستي تا زماني كه فردي در اين جايگاه حضور دارد نسبت به حفظ حرمت وي توجه بيش‌تري كرد. قطعا حفظ حرمت نماينده ملت ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي به قدرت و قوت وي در دفاع از حقوق ملت ايران كمك خواهد كرد و در آستانه مذاكرات حساس بغداد اين اهميت دوچندان مي‌شود.

اشتباه احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري دهم تبعات منفي بسياري داشت و فضاي سياسي كشور را به سمت بداخلاقي‌هايي سوق داد كه دلسوزان نظام را به عكس‌العمل‌هاي زيادي واداشت و اكنون استفاده از همان نوع ادبيات از سوي علي مطهري كه خود يكي از منتقدين اصلي است جاي سوال دارد. بهتر است آقاي مطهري كه خود همواره منتقد ادبيات و اخلاق احمدي‌نژاد بوده است در طرح موضوعات حساس اينچنيني دقت بيش‌تري كرده و دچار همان اشتباهي نشوند كه احمدي‌نژاد شد.

۱۳۹۱/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...