نسخه چاپی

دلایل تداوم روند نزولی شاخص بورس

استاد اقتصاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی از نخستین كسانی بود كه تابستان سال گذشته پیش‌بینی كرد رشد فزآینده قیمت سهام در بورس حبابی است و این حباب بزودی می‌تركد. بهروز هادی زنوز دلایل تداوم روند نزولی بورس را تشریح كرد.

به گزارش نما، بهروز هادی‌زنوز گفت: به نظر من بورس آینه تمام نمای اقتصادی کشور است، وقتی در بازارهایی مانند مسکن، ارز، سکه، کالاها شاهد رکود هستیم نمی‌توان انتظار داشت در بورس رکوردهای جدید قیمتی شکسته شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته به دلیل تنزل ارزش پول ملی و تجدید ارزیابی دارایی شرکـت‌ها ارزش سهام به شدت افزایش یافت.این رشد اجتناب‌ناپذیر بود و رونق بیش از حدی را در بورس شاهد بودیم.

این اقتصاددان افزود: علاوه بر این در آن زمان خوشبینی‌هایی هم درباره حل سریع مسائل هسته‌ای و بازگشت رونق اقتصادی به کشور مطرح بود.

هادی‌زنوز در عین حال افزود: مسئله این است که با روی کار آمدن دولت جدید جهش سطح عمومی قیمت‌ها یا همان تورم و جهش نرخ ارز متوقف شد. نرخ ارز کم و بیش حول و حوش 3000 تومان تثبیت و تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرد.

این استاد دانشگاه با اشارره به اینکه تحول شاخص قیمت‌ها ناشی از دو عامل است، توضیح داد: یکی از این عوامل تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز است و دوم تحول واقعی ناشی از سودآوری شرکت‌ها است.

این استاد اقتصاد ادامه داد: هم اکنون شرکت‌ها به غیر از معدودی که در کار صادرات سنگ آهن و پتروشیمی هستند چشم‌اندازی به لحاظ سودآوری ندارند، اغلب زیر ظرفیت کار می‌کنند و با مشکل نقدینگی مواجهند.

هادی زنوز افزود: از سوی دیگر سهامداران عمده مانند تامین اجتماعی هم توان مالی مناسبی برای مداخله و دفاع از ارزش سهام خود ندارند و این وضعیت باعث رکورد بورس شده است.

استاد اقتصاد سابق دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: الان نظر من این نیست که با شاخص 70 هزار واحدی بورس حبابی باشد، هم اکنون قیمت‌ها متعادل و نرخ‌های بازدهی مناسب است.

وی گفت: اما رکود سمت تقاضا باعث فشار بر روی قیمت‌های بورس شده است، به عنوان مثال الان بخش مسکن و پروژه‌های عمرانی متوقف است بنابراین تقاضا برای سیمان کم است برای آهن‌آلات ساختمانی و کاشی و سرامیک ساختمان و صنایعی از این دست هم تقاضایی وجود ندارد و دلیلی ندارد در این شرایط این بخش‌ها قیمت سهام‌شان در بورس بالا برود.

هادی زنوز افزود: در سایر بخش‌ها هم رکود اثر خود را گذاشته است، البته صنعت خودرو طی شش ماه اخیر جان تازه‌ای گرفته و تولیدش افزایش یافته است.

وی گفت: انعکاس رکود در سمت تقاضا و سمت عرضه در حال حاضر حاکم است و علاوه بر این سطح عمومی قیمت‌ها و تورم نیز کنترل می‌شود بنابر این نمی‌توان انتظار داشت طی ماه‌های آینده شاهد جهش‌های قیمتی در بورس باشیم.

هادی زنوز در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید وضعیت موجود تا کی ادامه پیدا کند، گفت: این وضعیت در دو حالت می‌تواند متحول شود نخست اینکه وضعیت اقتصاد رو به وخامت برود، تورم دوباره اوج بگیرد، نرخ دلار افزایش یابد و در این حالت بورس هم یک رونق کاذب پیدا خواهدکرد.

وی حالت دوم را مربوط به رفع تحریم‌ها، افزایش درآمدهای ارزی کشور، رفع موانع تولید و به سوددهی رسیدن شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: وضعیت مطلوب وضعیت دوم است که در چنین حالتی هم سودهای عجیب و غریب در بازار سهام حاصل نخواهد شد و نمی‌توان انتظار قیمت‌های آنچنانی را در بورس داشت.

منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...