نسخه چاپی

وزیرنیرو: قیمت‌ آب‌ و برق‌ واقعی شود

وزیر نیرو با اشاره به اینكه برغم توصیه های صورت گرفته، مصرف همچنان در حال افزایش است، گفت: اگر قیمت های آب و برق واقعی بود، مصرف كنندگان انگیزه بیشتری از خود برای مدیریت مصرف نشان می دادند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان با بیان آنکه افزایش تعرفه های آب و برق، دارای بازدارندگی لازم برای کاهش مصرف نبوده است، افزود: میزان افزایشی که اواخر سال گذشته صورت گرفته به اندازه ای نبوده که انگیزه صرفه جویی را در مصرف کنندگان ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته در صرفه جویی و مدیریت مصرف تنها به انگیزه های اقتصادی توجه نمی کنیم بلکه آگاه سازی و مطلع نمودن مردم و ایجاد مشوق ها با هدف بهبود مدیریت مصرف نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

وزیر نیرو با بیان آنکه 92 درصد آب در بخش کشاورزی، 2 درصد در صنعت و 6 درصد در بخش شرب مصرف می شود، تاکید کرد که با توجه به محدودیت منابع، باید به مسئله جلوگیری از افزایش مصرف و مدیریت مصرف نگاه جدید داشته باشیم.

چیت چیان اظهار داشت: از آنجا که تبعات بی توجهی به مدیریت مصرف، به وزارت نیرو بازخواهد گشت لذا بالا بودن سهم بخش کشاورزی در مصرف نیاز به نگاه ویژه به این بخش دارد.

وی گفت: هرچند از گذشته کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مدنظر بوده اما از آنجا که 85 درصد منابع مورد نیاز برای اصلاح سیستم های آبیاری را باید وزارت جهادکشاورزی و 15 درصد بقیه از سوی کشاورزان تامین شود اما به دلیل کمبود منابع مالی این امر تحقق نیافته و مانع از کاهش مصرف در این بخش شده است.

وزیر نیرو در همین ارتباط یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی در همین ارتباط اقدامات خوبی انجام داده است، البته اگر بتوانیم سیستم های آبیاری بخش کشاورزی را از سیستم غرقابی فعلی تغییر دهیم می توانیم تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

چیت چیان یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته ایم، ناچار هستیم در نوع کشت هایی که انجام می شود تجدیدنظر کنیم و برخی کشت ها که نیاز به آب فراوان دارند و سبب می شوند، منابع آب را از دست بدهیم باید کشت آنها را در مناطق دیگر انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز دریاچه ارومیه نیز ناشی از نحوه نامطلوب کشت در حاشیه آن بازمی گردد، افزود: تغییر اصلاح کشت ها، میزان مصرف آب را کاهش خواهد داد و از طرفی کیفیت محصول را افزایش داده و برای کشاورز نیز درآمد بیشتری ایجاد خواهد کرد.

وزیر نیرو درباره حمایت های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف نیز اظهار داشت: حمایت مالی وزارت نیرو تنها در بخش استحصال منابع آب، ایجاد سدها و تاسیس کانال های اصلی و شبکه ها است و مابقی حمایت ها برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

چیت چیان در خصوص انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به فلات مرکزی کشور و اثرات آن بر بخش صنعت نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین، معمولا کشورهایی که به آب دریا دسترسی دارند، شیرین کردن آب را با وجود هزینه های بالا بلحاظ داشتن صرفه اقتصادی این کار را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: برای این منظور شرکت های بخش خصوصی قراردادهایی را با صنایع موجود در استان کرمان منعقد کرده اند تا آب را شیرین و توسط خط لوله به محل صنایع منتقل کنند و هر مترمکعب آن را به قیمت 10 هزار تومان به صنایع بفروشند.

وزیر نیرو گفت: صنعت در انتخاب بین دو گزینه قرار دارد یا باید آب را شیرین و به منطقه معدنی منتقل کند یا مواد معدنی را استخراج و به کنار دریا انتقال دهد و سپس فرآیند صنعتی را اجرا کند که انتقال آب در آن صورت مقرون به صرفه خواهد بود.

چیت چیان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای عبور از پیک مصرف آب و برق نیز تصریح کرد: وزارت نیرو تدابیر متنوعی را قبل از ورود به فصل گرما انجام داده، ضمن آنکه دارای فرآیندهای آبرسانی متعدد در کشور است که برخی از آنها تاکنون به بهره برداری رسید و برخی دیگر در حال اجراست.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب برنامه های اضطراری را برای تامین آب شهرها به اجرا گذاشته ایم و رییس جمهور نیز دستوراتی را صادر کرده اند که اختصاص بخشی از منابع مربوط به شرایط خشکسالی برای تکمیل هرچه سریعتر این پروژه ها از آن جمله است.

وزیر نیرو، حفر چاه های جدید و رینگ کردن شبکه های آب در برخی شهرهای بزرگ را از جمله اقدامات وزارت نیرو با هدف تامین آب مصرفی مردم عنوان کرد و گفت: در مورد برق نیز تدابیر ویژه ای اتخاذ شده و مشوق هایی را برای کشاورزان و صنایع اعلام کرده ایم تا با توجه به گرمترشدن هوا از این دوران عبور کنیم.

چیت چیان اضافه کرد: ولی مترصد روزهای گرمتر سال هستیم و امیدواریم با کمک مردم از خطر قطعی آب و برق رهایی یابیم.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...