نسخه چاپی

پیرامون نامه مشعل

سید احمد موسوی

با توجه به اینکه (خالد مشعل) اخیرا نامه‌ای به رئیس جمهور ایران فرستاده و ضمن شرح وضعیت از ایران کمک خواسته، برخی دوستان و رسانه ها علیه حماس موضع گیری هائی داشتند که توضیح چند نکته ضروری می نماید.

از روز اولی که ایران با حماس همکاری شروع کرده توقع یک رابطۀ معنوی و مستحکم دو سویه وجود نداشته است. تمایل به رابطۀ مستحکم وجود داشته اما با توجه به شرایط توقعی نبوده و پیش بینی خاصی هم از تعمیق روابط قابل گمانه زنی نبوده است. همکاری ها بر حسب توافق منفرد و قرارداد منفرد بوده، حماس یا هیچ گروه دیگری در محور مقاومت، هیچ گاه سرسپردۀ ایران نبوده و ایران هم جز در ذهن و افواه عمومی چنین توقعی نداشته است. ایران هزینۀ خودش را برای عملیات‌های مشخصی انجام داده و سودش را بر طبق هزینه ش هم برده است.

حماس حداقل و متاسفانه، یک ابزار بوده و هست، اینکه رابطه ایران و حماس منجر به رابطۀ عاطفی و معنوی بشود یک عنصر «مستحبی» بوده، فقط یک هدف جنبی و نه هدف اصلی. ایران دوست داشته این رابطه معنوی تر باشه، اما خوب حماس در قضیۀ سوریه و مصر ثابت کرد که اهل معرفت نیست و البته طبیعی بود که حماس در مصر و سوریه جوزده بشود و اگر نمی‌شد باید مقاله‌های متعددی در درایتش می‌نوشتیم.

در کادرهای تصمیم گیری ایران طبق برنامه های منطقه ای خودش با حماس قراری می گذاشته و حماس عمل می کرده و بس! هدف اصلی این بوده و این برای ایران لازم و کافی بوده و همچنان هست. هیچ باج‌دهی‌ای در کار نبوده و نیست. ما به جای اینکه خودمون نیرویي بفرستیم و با اسرائیل مبارزه کنیم، حماس به شکل پراکسی و مشروع‌تر از لحاظ نظام بین‌الملل این وظیفه را برای ما انجام داده است.

شاید بشود گفت حتی ما حقوقی هم بابت این کار به حماس اعطا نکردیم، چه برسد به باج! حتی هزینه‌های ما هم برای دفاع از بوم و هژمونی اسلام کم شده است. هدف ایران مقابله با هیمنۀ اسرائیل هست، و بخشی از این هدف بواسطۀ حماس نائل شده، الآن هم اگر لازم باشد این سیاست رو ادامه میدهيم.

بعد از له شدن مصر و معلوم تر شدن قضیۀ سوریه و نابود شدن آرزوهای حماس بالاخره حماس ابراز تمایل می کند که روابط سابق بازسازی بشود و مساله فقط همین هست.

ابراز تمایل مجدد حماس به ایران به صورت تلویحی ابراز انزجار از داعش هست و این بار در عراق حماس فریب نخورده است و دشمن دشمن تو دوست توست.

شما نه قبلا و نه الآن نباید توقع داشته باشید که حماس مثل حزب الله برای ایران و برنامه های مشترک با ایران جانفشانی کند، حزب الله هم البته همین هست اما خوب الحمدلله رابطۀ معنوی برقرار و وضع فرق می‌کند. حماس ذاتا در این جهت علیل است. اما تا جائی که مناسب سیاستهای ایران اسلامی هست این همکاری ها ادامه داشته و ادامه خواهد داشت. این حب و بغضها جائی در تصمیم گیری های سیاسی ندارند. و اگر همین امروز لازم باشد ایران به حماس کمک خواهد کرد تا به منافع اسرائیل ضربه بزند. امروز من از شما یک متاع می خرم، و سودش را هم به عینه می بینم. لازم نیست فکر کنم که ده سال دیگر حماس با من خواهد بود یا نه. این دنیای سیاست است. و امیدوارم دوستان تحت تاثیر قلم هائی که موافق منافع اسرائیل جوهر می زنند واقع نشوند.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...