نسخه چاپی

ریاض«قدرت ایران» را پذیرفت

كارشناسان و تحلیلگران اندیشكده ویلسون سنتر در آمریكا اذعان كردند انرژی هسته‌ای ایران مفید و ارزنده است و حركت ریاض به سمت تهران پذیرش دستاوردهای ایران از سوی كشورهای عربی است.

به‌ گزارش نما به نقل از فارس، اندیشکده «ویلسون سنتر» چندی پیش جلسه‌ای را حول محور «توافق هسته‌ای ایران و تاثیرات آن بر کشورهای همسایه» برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، «عبدالله بعبود»، رییس بخش مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر در سخنانی اظهار داشت:«در بین کشورهای عضو پیمان همکاری خلیج فارس ۶ کشور با ۶ سیاست خارجی متفاوت و منحصر به خود وجود دارد.»

وی درباره توافق احتمالی هسته‌ای غرب با ایران افزود؛ با وقوع چنین موردی کشورهای حاشیه خلیج فارس جز عمان از دور خارج می‌شوند. این کشور در واقع میانجی مخفی بین ایران و امریکا بود.

این کارشناس در ادامه افزود:« البته نگرانی این کشورها این است که تلاش آمریکا در عادی سازی روابط با ایران به بهای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس تمام خواهد شد.»

«دیوید اوتاوی»، دیگر کارشناس ارشد حاضر در این نشست با اشاره به سابقه رقابت ایران و عربستان سعودی در منطقه اظهار داشت که آمریکا به ریاض فشار وارد می‌کند تا در تنش زدایی با ایران گام بردارد و آل سعود نیز که خود را در آستانه مشاهده حصول یک توافق هسته‌ای جامع غرب با ایران می‌بیند خواهان نزدیک شدن به ایران به همراه دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است تا از قافله عقب نماند.

این کارشناس آمریکایی پیش‌بینی کرد که رویکرد بهبود روابط با ایران از سوی عربستان سعودی در واقع قبول دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

«خواجه پور» دیگر کارشناس حاضر در این جلسه به ابعاد تعدیل تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و گفت که این مسئله برای تمامی منطقه حائز اهمیت است و این وضعیت برد _ برد برای ایران و کشورهای همسایه است.

خواجه‌پور در ادامه افزود:« ایران با تعدیل تحریم‌ها قادر خواهد بود تا سوخت و برق به کشورهای همسایه صادر کند. این کشور همچنین می‌تواند شاهراهی برای خطوط انتقال انرژی باشد.»

وی تصریح کرد که انرژی هسته‌ای ایران از لحاظ راهبردی مفید و ارزنده است زیرا برطرف کننده نیازهای انرژی داخلی این کشور است و ایران را قادر خواهد ساخت تا به صادارت بیشتر نفت و گاز بپردازد.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...