نسخه چاپی

انگلیس باید به ایران خسارت بدهد

بعد از طرح موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران برخی نگرانی‌ها از تكرار اقدامات جاسوسی این كشور علیه جمهوری اسلامی ایران بویژه بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است. این موضوع از آن جهت قابل توجه است كه اخیرا اسنادی از سوی سازمان سیا مبنی بر دخالت مستقیم انگلستان در ماجرای كودتای ۲۸ مرداد فاش شده است.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، از سوی دیگر موضوع پرداخت خسارت به این کشور که معاون وزیر امور خارجه صراحتا آن را تایید کرد، در حالی مطرح شده که اقدامات جاسوسی این کشور علیه ایران نظیر کودتای 28 مرداد و فتنه 88 خسارت‌های مادی و معنوی زیادی را به ایران وارد کرده است. به اعتقاد کار‌شناسان علاوه بر تضمین دولت انگلستان به ایران مبنی بر رعایت پروتکل‌های بین‌المللی در بازگشایی سفارت این کشور، خسارت‌های وارده به ایران از سوی انگلستان نیز باید محاسبه شده و موضوع پرداخت خسارت به صورت یکسویه و تنها از طرف ایران مطرح نباشد.

نمایندگان مجلس که پیش از این طرح کاهش سطح روابط با انگلستان را به تصویب رسانده بودند اکنون و با طرح موضوع بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران در اظهارات مختلفی نگرانی خود نسبت به این موضوع و همچنین پرداخت خسارت به انگلستان را مطرح کرده‌اند. به اعتقاد نمایندگان پرداخت یکسویه خسارت به انگلستان بی‌مفهوم است و باید بررسی شود که اصلا خسارتی در کار بوده یا نه. به اعتقاد مجلسی‌ها، دشمنی انگلستان با ایران تمامی ندارد و در حقیقت این انگلستان است که باید به ایران تضمین بدهد. به منظور بررسی بیشتر موضوع، با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، اظهار داشت: آنچه مسلم است سفارت انگلستان در تهران بسته نشده بلکه روابط محدود شده و این محدودیت هم براساس مصوبه مجلس بوده که به خاطر اقدامات جاسوسی این سفارتخانه در کشورمان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اگر موضوع بازگشت روابط تا حد سفارتخانه نیز مجدد مطرح شود باید با حفظ حقوق ملت ایران باشد. آقامحمدی با اشاره به موضوع پرداخت خسارت تاکید کرد: قطعا لازم است خسارت‌هایی که انگلستان به ایران در جریان موضوعاتی از جمله کودتای 28 مرداد وارد کرده، در مجامع بین‌المللی پیگیری شود.

وی گفت: نکته قابل توجه در این‌باره این است که باید دید آیا انگلستان واقعا از شیطنت‌های خود دست کشیده یا نه؟ این موضوعی است که باید صراحتا روشن شود. وی گفت: خب! چرا ما اصلا رابطه را محدود کردیم؟ آیا جز به خاطر اقدامات جاسوسی این کشور علیه ایران بود؟ لذا باید به صورت شفاف مشخص شود آیا دولت انگلستان از اقدامات گذشته خود دست خواهد کشید یا‌‌ همان رویه سابق را ادامه خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: قطعا موضوع پرداخت خسارت نیز باید به صورت دوجانبه باشد و این موضوع درباره ادعای آن‌ها باید بررسی شود که آیا اصلا خسارتی به آن‌ها وارد شده یا نه و بنده مخالف پرداخت خسارت به انگلستان هستم چرا که لازم است در ابتدا میزان خسارت‌های وارد شده از سوی این کشور به ایران بررسی و مشخص شود و بعد از آن درباره خسارت مورد ادعای انگلیس درباره ماجرای سفارت این کشور در تهران بحث شود.

آقامحمدی تاکید کرد: سفارتخانه‌های انگلستان جاسوسخانه هستند. انگلیسی‌ها حتی اگر سفارتخانه هم نداشته باشند به هر حال آنقدر سرپل و آدم‌های فلک‌زده دارند که اقدامات جاسوسی خود را انجام دهند لذا باید در این‌باره هوشیار بود. وی ادامه داد: لازم است این موضوع که انگلیسی‌ها همواره از ما جاسوسی می‌کنند را به عنوان یک اصل در مناسبات مختلف با این کشور مد نظر داشته باشیم.

دشمنی انگلیسی‌ها با ایران تمام‌شدنی نیست
منصور حقیقت‌پور دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و مطرح شدن پرداخت خسارت به این کشور به گفت: ما با پرداخت یکسویه خسارت به انگلستان مخالفیم و لازم است خسارت‌های وارده به ایران از سوی این کشور نیز مشخص شود. وی با تاکید بر اینکه ما باید از راهکارهای قانونی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: قطعا درباره خسارت‌های سیاسی، امنیتی و مادی انگلستان به ایران باید از طریق مجامع بین‌المللی ورود کنیم تا انگلستان از ایران عذرخواهی کند و خسارت‌های وارده به ایران را پرداخت کند. وی تصریح کرد: ما روش‌های معمول در دنیا را استفاده نمی‌کنیم و از طریق سخنرانی یا برخی تجمعات می‌خواهیم خسارت‌های وارده به ایران را از این کشور مطالبه کنیم.

وی ادامه داد: قدر مسلم آنچه عیان و آشکار است اینکه عناد و دشمنی انگلیسی‌ها با ایران تمام‌شدنی نخواهد بود. قطعا چه در کودتای 28 مرداد و چه حتی قبل از آن یعنی در رژیم طاغوت انگلیسی‌ها تصرفاتی در کشور ما داشته‌اند که همه این‌ها قابل محاسبه و برآورد است که لازم است از طریق اقدامات حقوقی و قضایی آن‌ها را پیگیری کنیم و کسی هم نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. حقیقت‌پور خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه انگلیسی‌ها باید درباره باغ قلهک به ما پاسخگو باشند. وی با تاکید مجدد بر لزوم پیگیری درباره مطالبات ایران از انگلستان تاکید کرد: البته این پیگیری‌ها مستلزم سازوکارهای مخصوص به خود است که از طریق آن‌ها باید اقدامات لازم صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقدامات جاسوسی این کشور در جریان فتنه 88 و برخی نگرانی‌ها از تکرار آن تاکید کرد: ما باید قابلیت‌های سیاسی و امنیتی خود را بالا ببریم و اجازه ندهیم انگلستان اقدامات جاسوسی در خاک کشورمان صورت دهد.

وی درباره اظهارنظر وزیر خارجه انگلستان مبنی بر لزوم تعهد ایران به این کشور درباره بازگشایی سفارتخانه انگلستان در تهران تاکید کرد: خیر! چنین چیزی نخواهد بود. ما اجازه چنین جسارت‌هایی را به انگلیسی‌ها نخواهیم داد. آنچه مسلم است اینکه آن‌ها هستند که باید به جمهوری اسلامی ایران تعهد بدهند فعالیت‌هایشان در خاک ما صرفا در چارچوب پروتکل‌های بین‌المللی باشد و در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند. وی تاکید کرد: ما باید در جریان فتنه 88 اقدامات انگلیسی‌ها را دسته‌بنـــدی و پرونده کرده و با ارائه به مجامع بین‌المللی آن‌ها را رسوا می‌کردیم.

۱۳۹۳/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...