نسخه چاپی

آمریكن اینترپرایز: از نگاه ایران آمریكا قابل اعتماد نیست

یك اندیشكده آمریكایی خاطرنشان كرد: شرایط ناپایدار عراق، تغییری در مخالفت عقیدتی ایران با آمریكا و منافعش در منطقه نخواهد داد.

یک اندیشکده آمریکایی خاطرنشان کرد: شرایط ناپایدار عراق، تغییری در مخالفت عقیدتی ایران با آمریکا و منافعش در منطقه نخواهد داد.

آمریکن اینترپرایز با اشاره به موضع صریح رهبر معظم انقلاب در قبال نقش‌آفرینی دوگانه آمریکا در منطقه به ویژه عراق نوشت: همزمان با تحرکات داعش در عراق، رهبر عالی ایران و فرماندهان ارشد نظامی در سخنان شدیداللحنی، با مداخله آمریکا در عراق مخالفت کرده و آمریکا را مسئول بحران اخیر معرفی نمودند. از نگاه مقامات ایرانی، دولت عراق متحد آنهاست و در جبهه مقاومت قرار دارد.

همزمان کریستوفر هیل از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا به عنوان سفیر در عراق فعالیت داشته، ضمن تحلیلی در پروجکت سندیکت نوشت: اشتباه ما در عراق بعثی‌زدایی بعد از اشغال عراق بود. اکنون با توجه به ایدئولوژی داعش، اهل سنت تمایلی به همکاری با آنها ندارند. شاید بد نباشد به یاد بیاوریم که اصلی‌ترین خطای آمریکایی‌ها در 11 سال پیش توسل به رویکرد بعثی‌زدایی در عراق بود. پاکسازی افرادی که هرگونه ارتباطی با صدام حسین و حزب بعث وی داشتند، هسته اصلی این استراتژی بود.

وی ادامه می‌دهد: رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما درست می‌گوید که در کنار هر اقدام نظامی، مکمل سیاسی نیاز است. احتمالاً بهترین نقطه برای شروع چنین استراتژی در عراق می‌تواند اخذ تعهدی از جانب مالکی برای عدم ریاست بر دولت برای سومین بار متوالی است(!)
هیل نوشت: در میان جمعیت عرب عراق (بدون در نظر گرفتن کردها که تقریباً 20 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند)، شیعیان - سه به یک- بیشتر از سنی‌ها می‌باشند. بنابراین حکومت اکثریت در عراق به معنی حکومت شیعی است. در عین حال برخی کشورهای عرب به سختی این حقیقت مبتنی بر جمعیت‌شناسی را می‌پذیرند. بسیاری از کشورها- به عنوان مثال عربستان سعودی- دارای اقلیت ناآرام شیعه و بحرین دارای اکثریت ناآرام شیعه هستند.

در همین حال توماس فریدمن تحلیلگر آمریکا در مصاحبه با روزنامه هاآرتص تصریح کرد: سیاستی که اوباما در خاورمیانه در پیش گرفته تاکنون جان هزاران آمریکایی را گرفته و تریلیون‌ها دلار به هدر رفته است و تنها ناآرامی‌ها و نابه‌سامانی‌ها افزایش یافته‌اند. هر جا صحبت از دستاورد شد، فوراً به شکست انجامید. اکنون نه تنها آمریکا توانایی شکست دشمنانش را ندارد بلکه این ایران است که می‌رود عراق را از شر این دشمنان پاک کند؛ ایرانی که در گذشته آمریکا آن را جزو محور شرارت می‌نامید.

فریدمن خاطرنشان کرد: در زمان حمله صدام حسین به ایران، رونالد ریگان این حمله او را تأیید کرد. اگر بعضی اتفاقات نادر را استثنا بگیریم، سیاست ایالات متحده در خاورمیانه در طول سالیان گذشته شکست‌های متعددی را تجربه کرده است. برای همین شکست‌های باراک اوباما در این منطقه نیز نباید زیاد جای تعجب داشته باشد. برای این که چگونه آمریکایی‌ها می‌توانند پیچیدگی‌های جهان عرب و جهان اسلام را درک کنند در حالی که هنوز نمی‌توانند تفاوت میان جریان‌های حزب‌الله با فتح و حماس و جهاد اسلامی و القاعده و جبهه النصره و داعش را درک کنند؟ یا این که هنوز نمی‌دانند تفاوت اندیشه شیعی با اندیشه سنی چیست؟

یادآور می‌شود وزیر خارجه آمریکا در اقدام موذیانه تازه‌ای در جده عربستان اعلام کرد مخالفان سوری میانه‌رو می‌توانند در مبارزه با گروه‌های مسلحی که به عراق حمله کرده‌اند، نقش ایفا کنند.

همزمان اوباما خواستار بودجه 500 میلیون دلاری برای تسلیح مخالفان بشار اسد شد.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...