نسخه چاپی

شاه سعودی دستور آماده باش نظامی داد

شاه عربستان برای مقابله با هرگونه حمله عناصر داعش در خاك این كشور، به نیروهای مسلح دستور آماده‌باش داد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دو روز پس از آن که «عبدالله عبدالعزیز» پادشاه عربستان به نیروهای امنیتی دستور داده بود جلوی ورود عناصر داعش از خاک عراق به عربستان را بگیرند، دیروز به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده‌باش داد. این دستور که برای نخستین بار پس از سال‌ها صادر شده است، از ورود عربستان به دوران ناآرامی حکایت دارد. مقامات برخی کشورها پیش از این در مورد پیامدهای حمایت از داعش به سعودی‌ها هشدار داده بودند.

شاه عربستان در پیام خود که به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان صادر شده است، گفت: به دار و دسته تروریست‌ها اجازه نمی‌دهیم از مذهب پوششی برای منافع شخصی خود بسازند و مسلمانان را به وحشت بیندازند و یا به وطن ما و امنیت شهروندان آسیب بزنند.

شاه عربستان ادامه داد: ما به یاری خدا، به مقابله با تروریسم می‌پردازیم و به یاری هموطنان خود، این آفت را از بین خواهیم برد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم آل سعود بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی تروریست‌های فعال در عراق و سوریه است.

همزمان با انتشار این پیام، همه نیروهای مسلح عربستان اعم از ارتش و پلیس، به دستور شاه این کشور، به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

یک مقام سعودی که نامش ذکر نشده گفت: با توجه به این که عربستان مرزهای مشترک طولانی با عراق دارد و عناصر داعش به این مناطق نزدیک شده‌اند، دولت ریاض به خوبی دریافته است که داعش آشکارا قصد حمله به عربستان را دارد.
به گفته وی، این تنها یک نگرانی نیست، بلکه به گفته منابع اطلاعاتی، داعش همکاری خود را با عناصر القاعده در شبه‌جزیره عربستان آغاز کرده است.

خبرها حاکی است شماری از عناصر داعش در مناطق مرزی عراق و عربستان و به ویژه در گذرگاه «عرعر» مشاهده شده‌اند.
همزمان با این تحولات، شاه عربستان دیروز دستور برکناری «امیر خالد بن بندر بن عبدالعزیز» معاون وزیر دفاع را از سمت خود صادر کرد.

امیر خالد تنها شش هفته پیش به این سمت منصوب شده بود. ظاهرا برکناری امیر خالد به حمایت وی و خانواده‌اش از تروریست‌های تکفیری و داعش در عراق و سوریه مربوط می‌شود.
کارشناسان می‌گویند شاه عربستان از لحاظ سیاسی در تناقض گرفتار شده است، چرا که از یک طرف، خاندان وی حامی اندیشه‌های وهابی و تکفیری است و از طرف دیگر، او می‌خواهد با این اندیشه‌ها مبارزه کند. به خاطر اتخاذ این رویکرد جدید، احتمال می‌رود که شکاف در ساختار سیاسی عربستان گسترده شود.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...