نسخه چاپی

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد

صحبت‌های مهم وزیر ورزش در مورد آینده كروش و تیم ملی فوتبال

وزیر ورزش و جوانان با بیان این كه فدراسیون فوتبال به تنهایی توان پرداخت مبلغ مورد نیاز قرارداد كی‌روش را دارد، تاكید كرد: با توجه به در پیش بودن جام ملت‌های آسیا باید هرچه سریع‌تر تكلیف تیم ملی روشن شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود گودرزی درخصوص تمدید قرارداد با کارلوس کروش اظهار کرد: تصمیم‌ها درباره مربیان، سرپرستان و کادر فنی عموما در فدراسیون‌ها گرفته می‌شود و نباید مسائل تخصصی در حوزه‌های فنی به سایر شئون که نباید در مسائل دخالت کنند، کشیده شود. متاسفانه در کشور ما به همه چیز در عالی‌ترین سطوح پرداخت می‌شود و از آنها پاسخ می‌خواهند.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از اختیارات قطعی فدراسیون‌هاست که به مسائل فنی بپردازند چرا که وزارت ورزش رویکردها و سیاست‌گذاری‌های کلی را تعیین می‌کند. اینکه یک مربی بماند یا نماند و کیفیتش چگونه بوده و یا دستمزدش چقدر باشد، در فدراسیون‌ها باید بحث و بررسی شود. فدراسیون فوتبال نیز خودش باید درباره مربی خودش تصمیم‌گیری کند؛ چرا که سازمان بالغی است و می‌تواند در این مورد بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از من در این مورد مشورت بخواهند می‌گویم فدراسیون باید تحلیل کند که آیا این مربی در طول این سه سال و اندی که در تیم ملی فعالیت می‌کند، توانسته پرونده و سابقه درخشانی از خود به جا بگذارد و توفیقی داشته باشد، آن وقت نمره قبولی یا مردودی به او بدهند و درباره او تصمیم بگیرند. بر این اساس وارد مذاکره شوند که آیا این مربی بماند یا خیر. آن وقت مسئله دستمزد در اولویت بعدی قرار می‌گیرد که در دنیا یک عرفی وجود دارد که مربیان بر اساس سابقه و موفقیت‌های خود دستمزدی دارند که می‌توان به راحتی فهمید دستمزد یک مربی به چه میزان است و یک مربی چقدر ارزش دارد.

گودرزی با بیان اینکه در این مسئله مسئولان تابع یک سری بحث‌های ژورنالیستی و هیجانات اجتماعی شده‌اند، افزود: این گونه بحث‌ها ما را از تصمیم‌های درست و واقع‌بینانه دور می‌کند و ممکن است تصمیمی گرفته شود که مشکلاتی را ایجاد کند. ما جام ملت‌های آسیا در استرالیا را پیش رو داریم که استرالیا، کره و ژاپن شرایط بسیار خوبی دارند چرا که سیستماتیک و علمی کار می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما به آن معنای خاص روش سیستماتیک وجود ندارد و ممکن است نتوانیم شرایط خوبی در جام ملت‌ها داشته باشیم. پس باید هرچه سریع‌تر در این باره تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم نتیجه خوبی حاصل کنیم. هر آنچه در فدراسیون تعیین شود، ما هم به آن احترام می‌گذاریم و ان‌شاءالله تصمیم خوبی در این رابطه اتخاذ شود.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش کمکی برای تامین بودجه مورد نیاز برای تمدید قرارداد کارلوس کروشخواهد داشت یا خیر، گفت: فدراسیون فوتبال خوشبختانه وضعیت اقتصادی خوبی دارد و به جهت تبلیغات دور زمین و حق پخش تلویزیونی درآمد خوبی کسب می‌کند. همان طور که برای تبلیغات دور زمین برای دو سال مبلغ 160 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. همچنین نزدیک به 8 میلیون دلار به خاطر حضور در جام جهانی از فیفا دریافت می‌کند که این مبلغ دریافتی از فیفا نزدیک به 24 میلیارد تومان می‌شود و این عددی است که محقق شده و فدراسیون توان پرداخت دستمزد کی‌روش را دارد اما باید به آن مربی و جایگاه او توجه شود و به درستی تعیین شود که او چه ارزشی دارد نه اینکه تابع جوسازی‌ها و راه‌اندازی کمپین‌ها شویم.

وی افزود: علاقمندان باید درست تحلیل کنند که حاصل مسابقه‌های جام جهانی برای فوتبال ما چه بوده است و نگاه کنند مربیان چه آورده‌ای داشته‌اند و بر اساس آن تحلیل کنند. مردم باید اجازه دهند که مدیران ما قدرت چانه‌زنی داشته باشند تا مدیران ما نگاهی به سایر کشورها و داخل بیندازند و آنچه را به نفع فوتبال است انجام دهند و تصمیم خود را به دور از هیجانات بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره واگذاری تیم‌های دولتی به بخش خصوصی و اقدامات انجام شده وزارت ورزش و جوانان در این باره توضیح داد: تیم‌های پرسپولیس و استقلال دیگر در اختیار ما نیستند و این عزم جدی ما را در این باره نشان می‌دهد. مطمئنا این دو تیم مجددا در اختیار ما قرار نخواهند گرفت و امیدوارم تا پایان شهریور واگذاری این دو تیم به طور کامل مشخص شود اما قطعا این دو باشگاه به مشتریان خوبی که بتوانند این تیم‌ها را هدایت و به خوبی حمایت کنند و باعث تضعیف آن‌ها نشوند واگذار می‌شود چرا که استقلال و پرسپولیس طرفداران زیادی دارند و موفقیت‌های آن‌ها باعث شور و نشاط زیادی در جامعه می‌شود. ما نیز باید آن‌ها را تقویت و در شرایط مناسبی نسبت به واگذاری آن‌ها اقدام کنیم. مطمئنا وظیفه ماست که به علاقه‌مندان بی‌شمار این دو تیم احترام بگذاریم.

گودرزی تصریح کرد: اگر در گذشته تعللی در این باره شده به این خاطر بوده که خصوصی‌سازی در ورزش ما توفیق چندانی نداشته و هر تیمی که واگذار شده پس از مدتی شکست خورده است و الان این تیم‌ها منتظر یک ناجی برای عبور از بحران هستند. امیدوارم استقلال و پرسپولیس در شرایط کاملا مطلوبی و همانند خواسته طرفداران واگذار شوند.

گودرزی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان استقلال و پرسپولیس را واگذار کرده و در حال حاضر این دو تیم در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته است گفت: تکلیف قانونی ماست که باید تیم‌های دولتی را واگذار کنیم. استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم پرطرفدار در این باره شاخص و الگو هستند. تیم‌هایی در لیگ ایران حضور دارند که ظاهرا زیر نظر شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند اما در واقعیت دولتی هستند. به نظر من پرسپولیس و استقلال می‌توانند به عنوان شاخصی برای واگذاری تیم‌های دولتی به بخش خصوصی در نظر گرفته شوند.

وی افزود: من باور دارم که این دو تیم باید واگذار شوند و اگر این کار با موفقیت همراه باشد، آن‌ها می‌توانند خودکفا شوند. من با طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی در این باره صحبت کردم و قرار شد که این دو تیم به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شوند. همچنین بنا داریم جلسه‌ای برای خصوصی‌سازی باشگاه‌ها میان من، طیب نیا و وزیر دادگستری هرچه زودتر برگزار شود تا شرایط واگذاری مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر ورزش تصریح کرد: وزارت اقتصاد و دارایی نیز این دو تیم را به سازمان خصوصی‌سازی می‌دهد تا آن‌ها نیز با روش‌های اقتصادی خودشان این دو تیم را واگذار کنند. اگر دو وزیر محترم اقتصاد و دادگستری وقت بگذارند، بسیار علاقه‌مندم تا هرچه زودتر این کار انجام شود چرا که واگذاری این دو تیم به طور کامل تکلیف قانونی ماست.

گودرزی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت ورزش و جوانان برای پرداخت پاداش به ملی‌پوشان فوتبال ایران برای حضور در بازی‌های جام جهانی اظهار کرد: قرار بود اگر به مرحله بعدی صعود کردند پاداش قابل توجهی به آن‌ها پرداخت کنیم. این قضیه به فدراسیون فوتبال و پیشنهاد آن‌ها بستگی دارد. ما منتظریم ببینیم که آنها چه می‌گویند و مطمئنا با پیشنهاد فدراسیون همراهی خواهیم کرد و این کار را در صلاحیت آن‌ها می‌دانیم. اگر رضایتمندی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال وجود دارد، باید پاداشی نیز به آن‌ها تعلق بگیرد.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه پاداشی را که فیفا برای بازیکنان تیم ملی برای حضور در جام جهانی در نظر گرفته است قطعا باید توسط فدراسیون فوتبال به آن‌ها پرداخت شود و جای چانه‌زنی و بحث در این باره وجود ندارد گفت: آنچه اسباب خشنودی مردم شده را باید پاس بداریم. بحث پاداش به پیشنهاد فدراسیون بستگی دارد که البته فدراسیون هم می‌تواند آن را با توجه به دریافت‌هایش به راحتی بپردازد. البته اگر از ما هم کمک بخواهند در حد توان‌مان به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

وی درباره موفقیت والیبالیست‌های تیم ملی ایران در صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال خاطرنشان کرد: از ورزشکاران والیبال، کادر فنی، هیات مدیره و هیات رییسه فدراسیون و بویژه رییس فدراسیون والیبال که زحمات زیادی برای موفقیت تیم ملی والیبال کشیدند و توانستند با اعمال یک فکر صحیح و علمی این مهم را به دست بیاورند، تشکر می‌کنم. امیدوارم این تلاش‌ها تداوم داشته باشد که قطعا نیز همین طو ر خواهد بود. وقتی یک فرآیند درست تعریف شود محصول باکیفیتی نیز تولید خواهد شد. به همه مسئولان والیبال دست‌مریزاد می‌گویم و خوشحالم که مردم و جامعه نسبتا غمگین ما با این بردها شاد شدند.

گودرزی درباره میزان اعتبارات وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: جای خوشحالی است که دولت توجه ویژه‌ای به بحث سلامت مردم دارد و سرمایه‌گذاری زیادی نیز در نظام سلامت داشته است. ورزش نیز به عنوان یک پیش‌زمینه بسیار مهم برای سلامت جامعه مطرح است که در آن هیچ شبهه‌ای نیست و تحقیقات علمی نیز آن را به وضوح نشان می‌دهد. اما تا آن حد که به سلامت مردم توجه شده است متاسفانه به ورزش توجه نشده. البته کمبودهایی نیز در اعتبارات وجود دارد که ورزش هم از آن مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته به ورزش کشور قابل توجه نیست افزود: این میزان اعتبارات پاسخگوی نیاز جامعه ورزش ما نیست و در بحث ورزش قهرمانی، همگانی و بانوان و در مجموع ورزش حرفه‌ای این اعتبارات مطلقا کافی نیست. ما بازی‌های آسیایی و برخی رویدادهای هزینه‌بر دیگر را پیش رو داریم که اعتبارات جاری ما پاسخگوی این هزینه‌ها نیست.

گودرزی با اشاره به کمبود شدید بودجه وزارت ورزش و جوانان و تکمیل طرح‌هاای عمرانی اظهار کرد: در اعتبارات عمرانی با کاهش بیش از 40 درصد مواجه بوده‌ایم. هم‌اینک 3 هزار و 320 پروژه داریم که کلنگ‌زنی شده و به حال خود رها شده‌اند که با این اعتبارات موجود 40 سال نباید کاری بکنیم و تنها بودجه‌مان را به سمت ساخت و ساز ببریم تا بتوانیم این تعداد پروژه را تمام کنیم. مطالبات مردم مخصوصا در روستاها برای احداث اماکن ورزشی بسیار زیاد است که البته حق هم دارند اما با این میزان اعتبارات، این کار از عهده ما خارج است و تنها درصد بسیار کمی را می‌توانیم پاسخگو باشیم که اسباب شرمندگی ما مقابل مردم را فراهم کرده است.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...