نسخه چاپی

میهمانی‌های چاقی‌آور در ماه ‌میهمانی خدا

اما با شروع شدن ‌میهمانی‌ها و پهن شدن سفره رنگین افطار و غذاهای متنوع شام تمام نقشه‌هایمان نقش بر آب می‌شود و بعد از ماه مبارك رمضان ما می‌مانیم و 3-4 كیلو اضافه‌وزن.

بسياري از ما پيش خودمان يك حساب سر انگشتي مي‌كنيم كه با شروع ماه مبارك رمضان ديگر از پرخوري خبري نيست و اساسي لاغر مي‌كنيم. واقعيت هم همين است و اگر در ماه مبارك رمضان از غذاهاي پر كالري اجتناب كنيم، حداقل 3-4 كيلو كاهش وزن خواهيم داشت؛ اما با شروع شدن ‌ميهماني‌ها و پهن شدن سفره رنگين افطار و غذاهاي متنوع شام تمام نقشه‌هايمان نقش بر آب مي‌شود و بعد از ماه مبارك رمضان ما مي‌مانيم و 3-4 كيلو اضافه‌وزن.

مواد غذايي پر كالري

از جمله مواد غذايي پر كالري بر سر سفره‌هاي افطار شله زرد، حلوا، شير برنج، مسقطي، مربا و. . . مي‌باشد. سعي كنيد بيشتر از 1-2 قاشق مرباخوري به صورت سرخالي از اين‌گونه شيريني‌ها مصرف نكنيد. زولبيا و باميه به دليل اينكه سرشار از قندهاي ساده مي‌باشند براي روزه‌داري بالأخص در فصل تابستان مناسب نمي‌باشند؛ زيرا دفع آب از بدن را افزايش مي‌دهند و باعث تشنگي در طول روز مي‌شوند و نيز بسيار پر كالري مي‌باشند.

اگر قصد كاهش وزن داريد حداكثر مجاز به مصرف معادل 1 عدد باميه كوچك آن هم 1 بار در هفته مي‌باشيد. در صورتي كه در ماه مبارك رمضان برنامه كاهش وزن خود را پيگيري مي‌كنيد از مصرف حليم تهيه‌شده در خارج از خانه اجتناب كنيد؛ زيرا از چربي فراواني در آن استفاده مي‌شود و بسيار پر كالري مي‌باشد.

اگر قصد كاهش وزن داريد حداكثر مجاز به مصرف 1-2 قاشق مرباخوري از آن مي‌باشيد. از مصرف حجم زيادي از غذا در وعده افطار اجتناب كنيد و شام را به فاصله 1-2 ساعت از افطار ميل كنيد. نان و پنير كم چرب و سبزي خوردن يا گوجه و خيار در كنار چاي كم رنگ و خرما گزينه مناسبي براي افطار در ‌ميهماني‌ها مي‌باشد.

خطري براي اضافه‌وزن

بعد از افطار و همزمان با آزاد شدن مصرف مواد غذايي، افراد هر آنچه را در طي روز مصرف نكره‌اند، در وعده افطار و شام جبران مي‌كنند و متاسفانه برخلاف غذاهاي خانگي كه مقدار كالري آن تحت اختيار خودمان است؛ غذاهاي رستوراني و ‌ميهماني‌ها اغلب بسيار پر كالري، پرچرب، پرادويه و سرشار از نمك مي‌باشند؛ زيرا در اين غذاها مساله‌اي كه حرف اول را مي‌زند طعم و عطر غذا است؛ نه محتواي سلامتي آن.

علاوه بر اين چون در ماه رمضان به علت روزه‌داري سطح فعاليت بدني افراد كاهش مي‌يابد، نياز است تا كالري كمتري به نسبت يك رژيم عادي مصرف شود. در غير اين صورت بعد از ماه رمضان چاقي و اضافه‌وزن اولين پيامد روزه‌داري اشتباه مي‌باشد.

پروتئين حيواني

پروتئين‌هاي حيواني كه در گوشت، مرغ و ماهي وجود دارند، در طي فرآيند سوخت و ساز خود به آب زيادي نياز دارند و مصرف مقدار زيادي پروتئين حيواني باعث كم آبي در طي روز و در نتيجه احساس تشنگي خواهد شد.

تهيه غذاي رژيمي

افطاري دادن در ماه مبارك رمضان و در روزهاي بلند تابستان كاري سخت و طاقت‌فرساست. ولي بسياري از افراد به علت اجر معنوي تمايل زيادي براي ‌ميهماني دارند. تهيه افطار و شام به صورت دو مقوله مجزا هم برنامه‌اي مشكل مي‌باشد.

براي همين در اينجا نمي‌خواهيم كار شما را سخت‌تر كنيم. تنها چيزي كه از شما مي‌خواهيم اين است كه جايگاه جداگانه‌اي براي يك غذاي رژيمي در نظر بگيريد.

اگر غذايي ويژه براي آنها تهيه كرده باشيد هيچ‌گاه اين لطف شما را فراموش نخواهند كرد. براي اين كار لازم نيست غذاي مجزايي تهيه كنيد. همين كه غذاهاي سر سفره را به دو ظرف جداگانه رژيمي و غير رژيمي تقسيم كنيد، كافي است.

غذاهاي رژيمي مانند مرغ رژيمي چربي، نمك و ادويه كمتري دارند و نيز غير سرخ‌شده هستند و در عوض به وسيله كمي سبزي‌هاي معطر خشك‌شده مانند شويد، جعفري، ترخون، مرزه، زيره و. . . و كمي ليموترش تازه طعم دار شده‌اند و غذاي ‌ميهماني هم كه غير رژيمي مي‌باشد، غذايي است كه دست‌پخت شما را نشان مي‌دهد و كسي به خاطر كم نمك بودن يا كم مزه بودن آن، به دست‌پخت شما ايراد نمي‌گيرد.

غذاهاي كم كالري‌تر

اگر نمي‌خواهيد بعد از ماه مبارك رمضان كه به سراغ ترازو مي‌رويد، از افزايش وزن شديدتان شوكه شويد. در ‌ميهماني‌ها بسيار به چيزي كه مي‌خوريد توجه كنيد. برنجي كه بر سر سفره شام وجود دارد مسلماً كم روغن نيست، اگر خيلي به آن تمايل داريد حداكثر 3- 4 قاشق برنج مصرف كنيد. ترجيحاً به جاي برنج از نان استفاده نماييد.

قبل از شام يا در كنار آن حتماً از سالاد كاهو يا سالاد ساير سبزيجات استفاده نماييد. اگر از خورش استفاده مي‌كنيد بيشتر حبوبات آن را مصرف نماييد. سوپ‌هاي سفيد اكثراً پركالري مي‌باشند.

درحالي‌كه سوپ‌هايي كه بر پايه سبزيجات باشند، كالري كمتري دارند و براي كاهش وزن گزينه مناسبي مي‌باشند. انواع آش‌ها در صورتي كه بدون روغن تهيه شده باشد و به آن از طريق نعناع داغ يا پياز داغ روغن اضافه نكرده‌باشيد، نيز پيشنهاد خوبي مي‌باشد؛ زيرا سرشار از حبوبات مي‌باشد كه فيبر محلول دارند و پيشنهاد مناسبي براي كاهش چربي خون، قند خون و كاهش وزن است. از مصرف افزودني‌ها و چاشني‌هاي پر كالري مانند سس، كره، خامه، پنير پرچرب، ماست پرچرب، انواع دسرها، نوشابه‌ها و. . . اجتناب كنيد.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...