نسخه چاپی

مشكل دریاچه ارومیه به راحتی حل نمی شود

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در مورد وضعیت دریاچه ارومیه گفت: مشكل دریاچه ارومیه به این راحتی حل نمی‌شود؛ حوزه دریاچه ارومیه متناسب با حجم بارندگی سالانه با 20 تا 30 درصد كاهش روبرو بوده و امسال نیز همین اتفاق تكرار شده است.

به گزارش نما، علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به ایرادات مجلس نسبت به عملکرد وزارت نیرو برای نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم تنها اقدامات وزارت نیرو یا مجموعه محیط زیست در شرایط حوضه دریاچه ارومیه تاثیرگذار است.

وی افزود: نجات حوضه دریاچه ارومیه به عهده یک کارگروه است و نمی توان تنها وزارت نیرو را در این امر موثر دانست بلکه وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها، سازمان محیط زیست و در کنار آن‌ها وزارت نیرو عضو کارگروه نجات دریاچه ارومیه هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌که دریاچه ارومیه در زمان بیش از 10 سال با شرایط کنونی مواجه شده و امروز باید به رفع مشکل آن توجه کرد که نیاز به رسیدگی دارد و به این راحتی‌ها مشکل برطرف نمی شود بلکه نیاز به زمانی برابر با زمان کاهش حجم دریاچه ارومیه برای بهبود شرایط آن است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طرح استیضاح چیت‌چیان از اواخر سال گذشته کلید خورده و پس از جذب امضای تعدادی از نمایندگان و سپس منتفی شدن استیضاح در اواخر اردیبهشت ماه، کمتر از یک ماه بعد، اکنون مدتی است که بار دیگر موضوع استیضاح این وزیر دولت یازدهم در مجلس مطرح شده است و وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان یکی از علل درخواست استیضاح چیت‌چیان مطرح است.

شاید بتوان گفت که اصفهان پیشروترین استان در پیگیری استیضاح وزیر نیرو است و در پی آن آذربایجان غربی نیز دریاچه ارومیه را لکه‌ای بر عملکرد وزارت نیرو می‌داند.

در شرایطی که هر روز ایران بیشتر و بیشتر در اقیانوس خشکی به سمت غرق شدن فرو می‌رود، زنگ هشدار در اکثر مناطق ایران به صدا درآمده و وزارت نیرو به شدت در پی حل بحران آب و برق حداقل در تابستان سخت پیش‌رو است.

یکی از چالش های اساسی دست به گریبان وزارت نیرو نیز در این روزها موضوع تکراری دریاچه ارومیه است؛ با آغاز به‌کار دولت یازدهم در نخستین جلسه هیات دولت، بر اهمیت نجات فوری دریاچه ارومیه تاکید شد گرچه دریاچه ارومیه همواره به عنوان نمونه ای از وضعیت تالاب‌های کشور نام برده می‌شود و بر این اساس در بسیاری از حوضه ها عملیات احیاء و نجات بخشی باید صورت گیرد که از جمله حوضه زاینده رود نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

با وجود آن‌که هنوز بیش از 10 ماه از عمر تصدی‌گری چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو در دولت یازدهم نمی‌گذرد، موضوع داغ استیضاح او تاکنون دو بار به طور جدی روی میز گزینه‌های مجلس‌نشینان قرار گرفته است.

در این راستا می توان به نارضایتی برخی نمایندگان خواهان استیضاح از جمله حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که اخیرا خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح وزیر نیرو در مجلس شده است.

همچنین نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در اوایل خردادماه با اشاره به این‌که با توجه به مشکل استان اصفهان به دلیل کم‌آبی و نبود آب آشامیدنی در این استان، دو ماه است طرح استیضاح وزیر نیرو تحویل هیات رییسه شده، گفت: استان اصفهان در حال نابودی است و مردم با مشکل شدید آب مواجهند.

به گفته موسوی لارگانی، کشاورزان به نان شب‌شان محتاجند و مردم آب آشامیدنی ندارند، از این‌رو لازم است فکر اساسی برای اصفهان صورت گیرد.

این در حالی است که رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تشویق نمایندگان برای پیگیری بی‌آبی اصفهان پیش از این اظهار حمایت از نمایندگان استیضاح‌کننده چیت‌چیان کرده بود.

همچنین نماینده مردم لارگان ضمن تذکر به وزرای جهاد و نیرو درباره خشکسالی اصفهان هشدارداده بود که اصفهان در حال نابود شدن است.

سید ناصر موسوی لارگانی با درخواست از باهنر برای اعلام وصول استیضاح نمایندگان و با تاکید براین‌که درباره استیضاح وزیر نیرو جلسات زیادی برگزار شده است، گفته بود که اگر نمایندگان می‌خواستند قانع شوند تابحال قانع می‌شدند.

چیت‌چیان موجب افزایش خشکی دریاچه ارومیه شده است

نماینده مردم ارومیه نیز با درخواست اعلام وصول استیضاح وزیر نیرو در روزهای گذشته، تاکید می کند که وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و باید استیضاح وزیر توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

نادر قاضی‌پور با اشاره به این که استیضاح وقتی قابل طرح است که با امضای 10 نفر تقدیم مجلس شود، گفت: در 27 فروردین 93 استیضاح وزیر نیرو به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است و با توجه به برگزاری جلسات متعدد متقاضیان قانع نشدند.

این نماینده با ابرازنگرانی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه اصرار دارد که وزیر در پست جدید نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه موجبات افزایش خشکی دریاچه ارومیه را نیز فراهم کرده است.

قاضی پور تاکید دارد که در حال حاضر چند متر مکعب آب به طور سالانه از تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها خارج شده و به کشورهای همسایه می‌رود در حالی که وزیر می‌تواند در طول مدت 3 ماه آب را انتقال دهد اما عمدا این کار رانکرده است.

این نماینده مجلس همچنین تاکید دارد که استیضاح چیت‌چیان به علت عدم رسیدگی به آب شرب سراسر کشور، آبهای مرزی و غیره باید اعلام وصول شود.

قاضی‌پور همچنین در جلسه ای دیگر خطاب به ابوترابی گفت: ما استیضاح وزیر نیرو را می‌خواهیم شما اجازه دهید این استیضاح اعلام وصول شود؛ باور کنید استیضاح سیاسی نیست.

وی تاکید می کند که نمایندگان اکثر استان‌ها مانند اصفهان، خراسان شمالی، کردستان و ... نیز استیضاح وزیر نیرو را درخواست دارند و این استیضاح باید انجام شود.

استیضاح وزرا حق مسلم نمایندگان است

اما درحالی که تنها چهار روز از تابستان سخت 93 برای وزارت نیرو سپری شده است،‌نمایندگان مجلس با جدیت بیشتری موضوع استیضاح وزیر نیرو را پیگیری می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر این‌که استیضاح وزرا حق مسلم نمایندگان است، تصریح کرد: نمایندگان بسیاری از استان‌های کشور استیضاح وزیر نیرو را امضا کرده‌اند. هیات رییسه استیضاح چیت‌چیان را اعلام وصول کند تا وی 10 روز دیگر به مجلس بیاید و در این رابطه پاسخگو باشد. اگر جواب درستی به نمایندگان داد نمایندگان در این باره تصمیم می‌گیرند اما اگر نه، او را عزل می‌کنند؛ چرا که احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها و مهار رودخانه‌های مرزی خواسته نمایندگان است و نباید این حق را از ما بگیرید.

در واکنش به صحبت‌های قاضی پور، محمدرضا باهنر که اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: مثل اینکه رییس از ما مظلوم‌تر پیدا نکرده‌اید که همه یاد استیضاح افتاده‌اند!

نایب رییس مجلس ضمن حساس خواندن استیضاح وزرا برای کشور، رسانه‌ها و محافل سیاسی، خاطرنشان کرد: ما حتما در این باره مذاکره خواهیم کرد و اگر متقاضیان استیضاح قانع نشدند به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم زیرا همان‌طور که شما به قانون اساسی سوگند خورده‌اید ما هم به آیین‌نامه و قانون اساسی قسم خورده‌ایم و مکلفیم به وظیفه خود عمل کنیم.

نمایندگان همچنان به دنبال استیضاح وزرای دولت یازدهم از جمله جهاد کشاورزی، نیرو و علوم هستند. حال با این همه اصرار از سوی برخی استان‌ها باید دید بالاخره وزیر نیرویی که در 10 ماه دو بار تا مرز فراخوانده شدن به مجلس قرار گرفته است، می تواند بار دیگر نمایندگان را از تصمیم خود منصرف کند یا نه، این درحالی است که بسیاری از کارشناسان نحوه مدیریت تامین آب و برق در تابستان داغ 93 را از عوامل بسیار موثر بر تصمیم نمایندگان مجلس جهت ادامه یا توقف کار چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو می‌دانند.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...