نسخه چاپی

چند ایراد محمود یاوری به كی‌روش

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: كی‌روش مربی بزرگی است اما چند ایراد به او وارد است.

به گزارش نما، محمود یاوری سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در مورد انتشار بیانیه کانون مربیان علیه کی‌روش و اینکه او ریاست سنی این کانون را بر عهده دارد، ‌گفت: من فقط در یک جلسه افتخار حضور در کانون مربیان را داشتم و به این دلیل رئیس سنی این کانون شدم که از من پیرتر وجود نداشت. مثل حاج‌آقا خادمی که در ابتدای انقلاب به او گفتم چون از همه مسن‌تر است رئیس سنی مجلس شود. من هم پس از آن جلسه دیگر افتخار حضور در کانون مربیان و جلساتش را نداشتم که بخواهم در این مورد حرفی بزنم.

وی که در برزیل حضور داشت در مورد عملکرد فنی تیم ملی در جام جهانی گفت: من با هزینه شخصی خود به برزیل و مسابقات جام جهانی رفتم. همانطور که در گذشته این کار را انجام دادم و باز هم انجام خواهم داد و به جام جهانی می‌روم زیرا به تجربیات و اندوخته‌های مربی‌گری‌ام افزوده می‌شود. بازی‌های زیبایی را در جام جهانی دیدم وقتی کاستاریکا به جمع هشت تیم برتر جهان راه پیدا می‌کند آن هم با بازیکنانی که از نظر بین‌المللی خیلی مطرح نیستند، می‌فهمیم که فوتبال متحول شده است و دیگر ایستا نیست. وقتی الجزایر نتایج خوبی می‌گیرد یعنی آنکه فوتبال تغییر کرده است. حتی ژاپن و کره جنوبی هم بازنده جام جهانی نبودند زیرا فوتبالی برتر را ارائه کردند.

سرمربی سابق تیم ملی تصریح کرد:‌ باید در فوتبال برنامه داشته باشیم و این مسئله بر عهده بزرگ‌ترهای مدیریتی فوتبال است. باید پروژه‌ای در فوتبال ایجاد شود که ما بتوانیم سطح فوتبال‌مان را ارتقا ببخشیم و بالاتر برویم. روزگاری یکی از زیردستانم را تنبیه کردم و به او گفتم تو سقف آرزوهایت از گروهبانی به استواری است اما من تیمسار می‌شوم. ما هم باید سقف فوتبال‌مان را جام ملت‌های آسیا نگذاریم باید به فراتر از آن فکر کنیم. چرا مدینه فاضله فوتبال ما مساوی مقابل آرژانتین یا باخت یک بر صفر مقابل این تیم است و وقتی هم به یک می‌بازیم همه شادمان می‌شوند. آرژانتین مقابل ما فوتبال بازی کرد بدون آنکه خودش را به دردسر بیندازد. آنها به دنبال یک اشتباه ما بودند تا گل بزنند، این اشتباه می‌توانست در اول بازی رخ بدهد یا در آخر مسابقه. اگر فیلم بازی را مرور کنید متوجه می‌شوید که مسی چهار بار از همان جا به توپ ضربه زد که یکی از آنها گل شد اینها فقط بر اثر تمرین به وجود می‌آید. پس ما نباید با شکست یک بر صفر مقابل آرژانتین شاد شویم. باید به فراتر از این فکر کنیم.

یاوری تصریح کرد: ما مقابل بوسنی فوتبالی شتاب‌زده،‌ عجول و بدون تاکتیک را ارائه کردیم. مساوی مقابل نیجریه هم شق‌القمر نبود ما بازیکنان بسیار خوبی داریم و پتانسیل فوتبال ما بسیار بالاست. کی‌روش مربی بزرگی است حتی اگر بر فرض من او را تأیید نکنم. بزرگی کی‌روش سر جایش است او برای کشورهای صاحب سبک فوتبال برنامه می‌نویسد و مربی بزرگی است شاید ما نتوانستیم خود را با افکار کی‌روش هماهنگ کنیم. اما نباید صورت مسئله را پاک کرد چرا پرتغال باید لیگ 18 تیمی داشته باشد ولی ما با 85 میلیون نفر جمعیت لیگ 16 تیمی داشته باشیم. در جام تخت جمشید 30 میلیون جمعیت داشتیم 16 تیم بودیم و اکنون هم با 85 میلیون جمعیت 16 تیمی هستیم پس مقابله با مفاسد و پر کردن اوقات فراغت جوانان چه می‌شود؟

یاوری با اشاره به ضعف‌‌های تیم ملی در دیدار با بوسنی عنوان کرد: ما در آن بازی عجول بودیم بدون تاکتیک و ساختار دفاعی منسجم بازی کردیم. در مورد تیمی که نمی‌تواند 30 ثانیه گل زده‌اش را حفظ کند چه باید گفت؟ بیخودی خودمان را بزرگ نکنیم. اینکه بگوییم ما در آسیا اول هستیم اما نمی‌توانیم یک دقیقه گل زده‌مان را حفظ کنیم. بهتر است بگویم در دیدار با نیجریه و آرژانتین بازیکنان تیم ملی با روح‌شان بازی کردند و در بازی با بوسنی با جسم‌شان بازی کردند. پس مسائل روحی و روانی در فوتبال بسیار مهم است.

سرمربی اسبق تیم ملی با اشاره به بزرگی کی‌روش گفت: کی‌روش یک مربی بسیار بزرگ است و من همواره از روز اولی که به ایران آمد او را تأیید کردم اما به او ایرادهایی هم دارم اول اینکه او باید به مربیان ایرانی اعتقاد و اعتماد بیشتری داشته باشد در حال حاضر فقط مارکار آقاجانیان فقط در کادر فنی مربی ایرانی است که اتفاقا مربی بسیار خوبی هم است اما ما باید بیش از این مربی ایرانی در کادر فنی داشته باشیم.

وی افزود: دومین ایرادم به کی‌روش اتکا بیش از حد او به لژیونرها بود. اگر قرار است ما از آمریکا بازیکنی را به تیم ملی بیاوریم و روی نیمکت بنشانیم چرا یک بازیکن ایرانی که در لیگ برتر حضور دارد و در فوتبال خودمان زحمت کشیده و زبان فارسی هم بلد است نیمکت‌نشین نباشد؟ دژاگه و قوچان‌نژاد برای ما بازی کردند آندرانیک تیموریان هم یکی از هشت بازیکن برتر دونده در میدان بود. باید به امثال آندو تیموریان خسته‌نباشید گفت ولی آیا می‌‌توان به همه بازیکنان خسته نباشید گفت؟ کی‌روش باید در دیدگاهش تجدید نظر کند. من 43 سال است که در ایران مربی فوتبال هستم اما چون از کی‌روش خوشم می‌آید نمی‌توانم ایرادهایش را نگویم. نمی‌توانم مصلحتی حرف بزنم من باید به نفع فوتبال ایران صحبت کنم.

یاوری با اشاره به غیبت برخی بازیکنان در تیم ملی گفت: چرا بازیکنی مثل عبدالله کرمی به تیم ملی دعوت نمی‌شود و به او بها داده نمی‌شود؟ فولاد با امثال کرمی قهرمان شد و کمترین گل خورده را داشت. کی‌روش باید به مربی ایرانی هم اعتماد کند او باید با مربیان ایرانی جلسه بگذارد. باز گلی به گوشه جمال برانکو که حداقل به صورت ظاهری هم با مربیان ایرانی جلسه برگزار کرد. بزرگی و بزرگ‌منشی دلیل دارد. اگر فرگوسن مربی بزرگی است به خاطر تجربیات داشته‌ها و ارتباطاتش است. کی‌روش هم مربی بزرگی است اما ما باید فوتبال‌مان از آسیا بالاتر برود و کی‌روش باید فوتبال ما را فراتر از آ‌سیا ببرد. او برای تیم ملی گزینه خوبی است زیرا در فوتبال ما بوده و با آن خو گرفته است و از هم‌اکنون باید به فکر جام جهانی روسیه باشیم.

یاوری که یکی از حاضران در جام جهانی برزیل بود با انتقاد از برخی مسائل حاشیه‌ای گفت: چرا مدام راجع به ماندن و رفتن کی‌روش صحبت می‌شود؟ من انتقادهایی هم به فدراسیون دارم. هزینه سفر هر نفر به برزیل 30 میلیون تومان می‌شد در حالی که این هزینه برای جام جهانی 7 تا 8 میلیون تومان بود. با این هزینه سنگین چه کسانی را به جام جهانی آوردند؟ برخی افراد در جام جهانی بودند که حتی یک بار هم ورزشگاه شیرودی و آزادی را از نزدیک ندیده بودند. پس صورت‌مسئله را پاک نکنیم افرادی را به جام جهانی آوردند که حتی فوتبال ایران را نمی‌شناختند. خب اگر این همه پول داشتیم چرا به کی‌روش ندادید تا اردوها و بازی‌های تدارکاتی‌آش را برگزار کند. در هر حال من با هزینه شخصی خودم به جام جهانی رفتم، می‌روم و باز هم خواهم رفت و گزارش خود را هم به مسئولان و صاحبان فوتبال در مورد تیم ملی ارائه خواهم کرد.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...