نسخه چاپی

مربی لهستان: ایران می‌تواند قهرمان شود

مربی تیم ملی والیبال لهستان گفت: به نظر من سعید معروف در حاضر بهترین پاسور دنیاست، شك نكنید.

به گزارش نما، مربی 54 ساله تیم ملی والیبال لهستان، سال‌ها سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه بود و در ترکیب تیمش بازیکنانی مثل فرانتس گرانوورکا، استفان آنتیگا و فیلیپ دی کرگره را داشت. او حالا به شاگر سابقش در تیم ملی لهستان کمک می‌کند و در اولین تجربه مربیگری استفان آنتیگا، کنار او روی نیمکت تیم ملی لهستان می‌نشیند. او در سال 2004 با تیم ملی فرانسه توانست ایران را در مسابقات انتخابی المپیک آتن شکست دهد ولی چیزی از آن بازی یادش نیست.

گفت‌وگوی تسنیم با «فیلیپ بلن» بخوانید:

*بازی اول تیم ملی لهستان مقابل ایران چطور بود؟ آیا انتظار چنین نتیجه و شکستی را داشتید؟
بله. ما به قدرت تیم ایران آگاهی داشتیم. تیم ملی ایران به خوبی تمرین کرده و خود را برای حضور در لیگ جهانی آماده کرده بود اما تیم ما به خاطر مشکلاتی که داشت چندان آماده نبود. ما انتظار یک بازی دشوار را داشتیم البته نه به اندازه‌ای که در ست سوم با نتیجه 25 بر 11 ببازیم. بازی در ایران کار بسیار سختی است.

* مشکل تیم لهستان چه بود؟
ما ست اول را بردیم اما مشکل از ست سوم و زمانی که بازیکن چپ دست شما (فرهاد قائمی) به منطقه سرویس رفت، شروع شد. برای بازی با تیمی که به خوبی تمرین کرده و آماده است و از حمایت هزاران تماشاگر خودی سود می‌برد باید با تمرکز بالایی وارد زمین شد اما بازیکنان ما جوان و کم تجربه هستند و نتوانستند با این شرایط سنگین کنار بیایند. اگر تیمی نتواند امتیازات مهم هر ست را به خود اختصاص دهد، برای ادامه بازی، درگیر شرایط خطرناکی می‌شود.

* جو سالن آزادی چطور بود؟
خیلی خوب. دیدن هزاران تماشاگری که تیم‌شان را ایستاده تا پایان بازی تشویق کردند، خیلی جالب بود. آنها خیلی جوانمردانه و بدون هیچ حاشیه‌ای تیم ایران را حمایت کردند. البته برای من کمی عجیب بود چون به محض ورود به سالن با صدای وحشتناک بوق و سر و صدای گیج کننده تماشاگران روبرو شدیم به طوری که صدای همدیگر را نمی‌شنیدیم. در مجموع، تجربه خوبی برای ما بود.

* شرایط سالن چقدر روی تیم شما تأثیر گذاشت؟
ما به چنین جوهایی عادت داریم چون در برزیل و ایتالیا هم با شرایطی مشابهی مواجه شده بودیم. به نظر من،‌ تماشاگران حاضر در سالن، بیشتر روی تیم ایران تأثیر گذاشته بودند و آنها مثل بازیکن هفتم به تیم شما کمک کردند.

* اولین باری که شما مقابل تیم ملی ایران قرار گرفتید به عنوان سرمربی تیم ملی فرانسه در مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن بود. تیم شما در آن تورنمنت، همه تیم‌ها را شکست داد و به المپیک رسید. چیزی از تیم ایران که هدایت آن را پارک کی وون بر عهده داشت به خاطر دارید؟
چیز زیادی به خاطر ندارم ولی یادم است که تیم ایران بازی‌های خوبی انجام داد. در حال حاضر ایران تیم بسیار خوبی دارد. شما پاسور بسیار خوب و باهوشی دارید که می‌تواند به خوبی مهاجمانش را با هم هماهنگ و از همه آنها به بهترین شکل استفاده کند. به نظر من او در حاضر بهترین پاسور دنیاست، شک نکنید. پاسور شما در حد پاسورهای بزرگی مثل نیکولا گربیچ و لوی بال، قادر به بازی‌سازی است.


* خولیو ولاسکو در سال 2011 به ایران آمد. به نظر شما حضور او چه تأثیری روی تیم ملی و والیبال ایران داشته است؟
من نمی‌دانم که او در ایران دقیقا چه کاری انجام داده است ولی من «جولیو» را سال‌هاست که می‌شناسم. زمانی که من می‌خواستم از فرانسه به ایتالیا بیایم و کار مربیگری را شروع کنم به خاطر تجربه زیادی که او در این کشور داشت، مشورت و صحبت‌های زیادی با او کردم. به نظر من ولاسکو یکی از بهترین مربیان دنیاست که می‌تواند به خوبی برای تیمش برنامه‌ریزی کند. او با صحبت‌هایی که با بازیکنانش می‌کند و ارتباط‌هایی که با آنها برقرار می‌کند، می‌تواند تمام نقاط قوت آنان را استخراج کند و به بهترین شکل از آنها استفاده کند.

* تیم ملی والیبال ایران در 3 سال گذشته توانسته تمام قدرت‌های والیبال دنیا را شکست دهد. به نظر شما دلیل قدرت گرفتن والیبال ایران در چند سال گذشته چه بوده است؟
من در مورد لیگ جهانی می‌توانم صحبت کنم. شرایط ورود ایران به لیگ جهانی خیلی بهتر از سایر تیم‌ها بود چون تیم ایران فرصت کافی برای تمرین و هماهنگ شدن را داشت اما تیمی مثل لهستان درگیر مسابقات قاره‌ای بود و ما نتوانستیم به هماهنگی لازم برسیم و این بدترین چیزی است که می‌تواند برای یک تیم در آستانه یک تورنمنت اتفاق بیفتد. همین موضوع و مسافرت‌های فراوان تیم‌ها در لیگ جهانی به علاوه گروه‌بندی سخت مسابقات باعث شده که تیم لهستان خوب نتیجه نگیرد. تیم‌هایی مثل ایران و فرانسه که زمان لازم برای تمرین در اختیار داشتند در لیگ جهانی نتایج بسیار خوبی گرفتند.

* 7 سال پیش، رئیس فدراسیون والیبال ایران گفت یکی از اهدافش حضور تیم ملی ایران در لیگ جهانی است. در آن زمان، تصور حضور ایران در لیگ جهانی هم سخت بود. حالا ایران وارد لیگ جهانی شده و در دومین سال حضورش در این رقابت‌ها به مرحله نهایی رسیده است. آیا می‌توان روزی را تصور کرد که ایران قهرمان لیگ جهانی والیبال شود؟
چرا که نه؟! من می‌دانم که والیبال سال‌هاست در ایران یک ورزش محبوب و مردمی است. نسل فعلی والیبال ایران، بازی مدرنی را به نمایش می‌گذارند. بازیکنان شماره 5 (فرهاد قائمی) و شماره 6 (محمد موسوی) ایران، سرویس‌های بسیار خوبی می‌زنند. لیگ جهانی متعلق به تیم‌های بزرگ جهان است که هیچ‌گاه زمان کافی برای تمرین و ورود به آن در اختیار نداشته‌اند. این فرصت بسیار خوبی است که ایران با آمادگی و هماهنگی کامل وارد لیگ جهانی شود و به مرحله نهایی برسد.

*زمانی که کواچ به ایران آمد، خیلی‌ها معتقد بودند او نمی‌تواند جایگزین خوبی برای خولیو ولاسکو باشد. نظر شما در این مورد چیست؟
قبل از اینکه کاری شروع شود نمی‌توان در مورد آن نظر داد. کواچ با کارنامه‌ای خوب از ایتالیا به ایران آمد ولی قبل از اینکه پروژه‌ای را تمام کند نمی‌توان در مورد توانایی‌های او نظر داد. ولاسکو، ایده‌ها و انرژی تازه‌ای وارد والیبال ایران کرد. اجازه بدهید کواچ هم کارش را انجام دهد تا توانایی‌های خود را نشان دهد. او تا اینجا هم عملکرد خوبی داشته است.

* میزبانی ایران در چند روزی که در اینجا بودید چطور بود؟
خیلی خوب. همه چیز در اولین حضور من در کشور شما عالی بود. من فقط ناراحتم که زمان کافی برای بازدید از اماکن دیدنی ایران را در اختیار ندارم. امیدوارم دفعه بعد زمان کافی برای این کار داشته باشم.

* تیم‌های ایران و فرانسه در مسابقات قهرمانی جهانی در لهستان، ‌همگروه هستند. شرایط فعلی تیم ملی کشورتان چگونه است؟
نسل فعلی تیم ملی فرانسه نتایج خوبی در لیگ جهانی گرفته‌اند اما مسابقات قهرمانی جهان با لیگ جهانی کاملا متفاوت است. در مسابقات قهرمانی جهان، فرصت برای تمرکز و بازسازی تیم وجود دارد و می‌توان نتایج بهتری نسبت به لیگ جهانی گرفت.

* چه تیمی قهرمان لیگ جهانی 2014 می‌شود؟
ایتالیا و روسیه، شانس‌های اول قهرمانی هستند.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...