نسخه چاپی

آمریكا از چه‌ كشورهایی جاسوسی‌نمی‌كند؟

به نوشته یك روزنامه آمریكایی، اسناد فوق سری كه جدیدا برملا شده نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریكا مجوز لازم برای جاسوسی اطلاعاتی از همه كشورهای جهان، به جز ۴ كشور را در اختیار داشته است.

به گزارش نما به نقل از العالم، اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که دادگاه ردیابی اطلاعات خارجی به آژانس امنیت ملی در سال ۲۰۱۰ اجازه جاسوسی از ۱۹۳ کشور را صادر کرده است. این آژانس برای تهیه اطلاعات از نهادهایی مانند بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و سازمان انرژی اتمی نیز مجوز داشت.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: یک مجوز حقوقی طبقه بندی شده در سال 2010 و همچنین سایر اسناد منتشر شده نشان می دهد که به سازمان امنیت ملی آمریکا این قدرت و اختیار داده شده است تا نه تنها از طریق شرکت های آمریکایی اقدام به جاسوسی از ارتباطات اهداف خارجی خود کند بلکه هرگونه ارتباط مخابراتی مربوط به اهداف خود را نیز مورد تعقیب و جاسوسی قرار دهد.

بر اساس این اسناد، آمریکا توافقنامه های طولانی مدت ضد جاسوسی تنها با 4 کشور انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند منعقد کرده است.

این مجوز قانونی و حقوقی نشان می دهد که بیش از 193 کشور جهان جزء منافع معتبر برای فعالیت های جاسوسی و نظارتی آمریکا بوده اند. این مجوز همچنین به سازمان امنیت ملی آمریکا این اجازه را داده است تا از نهادهای بزرگ بین المللی از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز جاسوسی کند و اطلاعات مربوط به این نهادها را جمع آوری نماید.

جمیل جعفر معاون حقوقی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در این باره تاکید کرد: این اسناد هم توانایی بالقوه فعالیت های جاسوسی دولت آمریکا را نشان می دهد و هم نشانگر نقش نظارتی ضعیف نهادهای قضایی بر این گونه فعالیت هاست.

این گزارش بر این مساله تاکید دارد که سازمان امنیت ملی آمریکا لزوما از همه کشورهای جهان جاسوسی نکرده ولی این اختیار و مجوز را برای انجام آن داشته است.

افشای برنامه های جاسوسی دولت آمریکا توسط ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سیا چالش های زیادی را برای واشنگتن به وجود آورده و موجب بروز تنش در روابط آمریکا با متحدان بین المللی شده است.

پارلمان آلمان در حال تحقیق در خصوص میزان گستردگی فعالیت های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا است.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...