نسخه چاپی

تیم مذاكره كننده ایران وارد وین شد

وزیر امور خارجه كشورمان و تیم مذاكره كننده هسته‌ای برای شركت در ششمین دور مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو وارد وین شدند و قرار است ساعت ۱۵:۳۰ به وقت وین نشست دوجانبه ظریف و اشتون برگزار شود.

به گزارش نما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای شرکت در ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو که بامداد امروز تهران را ترک کردند، وارد وین شدند.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند.

یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 15:30 امروز (چهارشنبه) به وقت وین (18 به وقت تهران) نشستی دوجانبه داشته باشند و در این دیدار نحوه ادامه کار و روند مذاکرات مشخص خواهد شد.

لازم به ذکر است به دلیل ماه مبارک رمضان و زمان دیرهنگام غروب آفتاب و افطار در وین، در این دور از مذاکرات ناهار و یا شام کاری بین محمدجواد ظریف و کاترین اشتون نخواهد بود.

در ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا نیز حضور دارد.

آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرده این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا 20 ژوئیه (29 تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره 6 ماهه برنامه اقدام مشترک است.

وی گفت: ما و همه طرف‌ها در 1+5، آقای ظریف و خانم اشتون از 11 تا 29 تیر در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم. معاون وزیر امور خارجه، نخستین اصل مدنظر برای تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه کشورمان به‌ ویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فنی دانست و افزود: با تأکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم.

عراقچی افزود: همه طالب این هستند که با حفظ این اصول، اگر راه حلی پیدا شود، این مشکل غیرضروری که ایجاد شده است حل و فصل و تنش‌ها کم شود و ما حتماً با همین منش حرکت خواهیم کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا عنوان کرد: ما تا 29 تیرماه به موفقیت مذاکرات فکر می‌کنیم و اگر ممکن نبود توافق ژنو را داریم که واضح است. اگر توافق نشود هر طرفی حق دارد به سیاست‌هایی که قبل از توافق ژنو داشته بازگردد و این شامل طرف ایرانی نیز می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در مقاله‌ای در روزنامه لوموند با بیان اینکه امروز فرصت منحصر به فردی در مذاکرات با 1+5 داریم، ولی متاسفانه، هنوز خیالبافی در برخی از طرف‌های مقابل وجود دارد، از آنها خواست از این خیالبافی‌ها دست بردارند.

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 از 27 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار و در این دور از مذاکرات کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد و ظریف در پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد: در این دور از مذاکرات وارد مرحله نگارش شدیم. البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت‌هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مقدمه این توافقنامه اظهار داشت: احتمال اینکه مقدمه مثل بقیه متن پر از پرانتز باشد یا دو دیدگاه را مطرح کند، وجود دارد. البته با نگاهی که به مقدمه داریم احتمال اینکه طرفین درباره مقدمه بتوانند راحت‌تر به توافق برسند وجود دارد اما تا تلاش نشود نمی‌توان پیش بینی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره متن پیش نویس توافقنامه جامع نیز عنوان کرد: این متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در این مرحله بسیار طبیعی است. در بسیاری از موضوعات این پرانتزها (براکت‌ها) وجود دارد و اینگونه نیست که در موضوع غنی‌سازی باشد. ما در موضوعات اساسی هنوز به تفاهم نرسیدیم، در برخی موارد می‌توانیم زمینه‌هایی برای دستیابی به تفاهم ببینیم. در برخی از موارد می‌بینیم با واقع بینی فاصله دارند و امیدواریم تا این دو هفته به برکت ماه مبارک رمضان همه سر عقل بیایند و با یک واقع بینی اساسی به مذاکرات برسند.

ظریف ادامه داد: فرصت استثنایی برای جامعه بین‌الملل وجود دارد که وضعیت جدیدی از روابط را ایجاد کند. یک بحران غیرضروری و ساختگی را پایان دهد و اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌آی ایران که یقین داریم هیچ اهداف غیرصلح‌آمیز نداشته، نسبت به آن اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: هنوز امیدوارم به راه‌حل چون موضوع را بغرنج نمی‌دانم. اگر با دیدگاه با رسیدن به راه‌حل وارد مذاکرات دور نهایی شوند حتما تفاهم حاصل خواهد شد.

ظریف درباره دور بعدی مذاکرات عنوان کرد: از روز دوم ژوئیه (11 تیر ماه) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه دست یابیم. ایران هم حسن نیت خود را نشان داده است و آژانس هم اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده است و هم جدیت و پایداری خود بر حقوقمان را نشان دادیم.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته (1392) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است. طرفین پس از آن برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای پنج دور در وین به گفت‌وگو نشستند.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...