نسخه چاپی

خاتمی هنگام تنفیذ به رهبری چه گفت؟

عکس خبري -خاتمي هنگام تنفيذ به رهبري چه گفت؟

اصولگرایی با ضعف هایش هنوز مورد استقبال مردم است، اما اصلاح طلبان چه كرده‌اند؛ در انتخابات مرحله دوم شوراها و انتخابات هفتم و هشتم مجلس شواری اسلامی و ریاست جمهوری نهم هیچ كس به آنها اعتنا و اقبال نكرد و علناً مجبور شدند پرچم جنگ را علیه نظام بلند كنند.

حجت الاسلام قاسم روانبخش ساعاتی پیش طی مناظره‌ای با اکبر اعلمی، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم با موضوع بررسی دوران اصلاحات که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن مقایسه عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گفت: اصولگرایی با ضعف هایش هنوز مورد استقبال مردم است، اما اصلاح طلبان چه کرده‌اند؛ در انتخابات مرحله دوم شوراها و انتخابات هفتم و هشتم مجلس شواری اسلامی و ریاست جمهوری نهم هیچ کس به آنها اعتنا و اقبال نکرد و علناً مجبور شدند پرچم جنگ را علیه نظام بلند کنند.



دبیر سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» ادامه داد: من نمی‌گویم در اصولگرایی اشکالی وجود ندارد، البته عده‌ای فقط ادعای اصولگرایی دارند و حکمت جبهه پایداری هم همین است؛ بنده خط مشی عده‌ای که مدعی اصولگرایی هستند را قبول ندارم.

وی خطاب به اعلمی تصریح کرد: شما خودتان در حاکمیت بودید و برخلاف من که نه نماینده بودم و نه مسئولیتی داشتم، در جریان امور بودید، پس اگر امروز ناکارآمدی وجود دارد، شما هم در آن نقش داشته‌اید.

روانبخش افزود:‌ می‌خواهید خرافات را جای اصولگرایی بگذارید؛ ما از ابتدا از آقای احمدی نژاد حمایت کردیم؛ چرا که موفقیت های چشمگیری در دولت نهم داشت که نمی توانیم چشم پوشی کنیم.

دبیر سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» تاکید کرد: ما کسی نیستیم که از خطای کسی چشم پوشی کنیم؛ اولین تذکر را از میان حامیان آقای احمدی نژاد در اولین انحراف که بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود، ما دادیم و آقای مصباح نامه‌ای تندی نوشتند و عنوان کردند که این امر خلاف آرای همه فقهاست.

اعلمی: اگر نتیجه عملکرد مسئولان بر اساس دین، وضع موجود است، من هم دین را از سیاست جدا می‌دانم

اعلمی در پاسخ به این اظهارنظر که اصلاح طلبان به دین معتقد نیستند، با بیان اینکه من به اصلاح طلبان خارج از حاکمیت کار ندارم، گفت: 32 سال است به اسم دین در این کشور حکومت می‌شود و همه مسئولان مدعی‌اند که جای پیامبر نشسته اند و درست مثل او عمل می‌کنند، اما آیا نتیجه امروز با نتایج زمان پیامبر یکسان است؟!

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم ادامه داد: اگر نتیجه عملکرد مسئولان بر اساس دین، وضع موجود است، من هم معتقدم که دین باید از سیاست جدا شود.

وی با بیان اینکه در دوران اصلاحات نهادهای انتصابی در مقابل نهادهای انتخاباتی قرار گرفته بودند، تصریح کرد: لایحه‌ جرم سیاسی را در کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم مورد تصویب قرار دادیم که در آن تعریف می‌شد «رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی از طریق دادگستری و هیئت منصفه باشد»، اما شورای نگهبان اعلام کرد این مغایر با شرع و قانون اساسی است.

اعلمی با بیان اینکه در زمان اصلاحات حاکمیت دو گانه بود، گفت: مشابه همین قوانین در مجلس هفتم تصویب شد و شورای نگهبان از آنها ایرادی نگرفت.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم گفت: الان هشت سال است که حاکمیت یکپارچه در دست اصولگرایان است، پس ما می‌توانیم اتفاقات این دوره را ملاک و معیار اصولگرایی بدانیم.

وی ادامه داد: مجموعه رفتارهایی که در دولت احمدی نژاد رخ داد باید منصوب به حاکمیت کنیم؛ چون رهبری در یک نماز جمعه‌ گفتند نظرشان به احمدی نژاد نزدیک‌تر است.

روانبخش: جریان اصلاح طلبی به دنبال زدن اصول بود

روانبخش با بیان اینکه تعریف درست اصولگرایی با اصلاح طلبی واقعی در تعارض نیست، گفت: بعضی فکر کرده‌اند اصولگرایی یعنی جناح راست و اصلاح طلبی یعنی جناح چپ.

وی ادامه داد: اصلاح طلبی از چپ سنتی بوجود آمد و حاصل ازدواج چپ مدرن با راست مدرن که حزب کارگزاران بود، است.

عضو جبهه پایداری در خصوص تعریف اصولگرایی تصریح کرد: بعضی فکر می‌کنند جریان اصولگرایی یعنی حزب راست، پس تابلوی آن را بالای سر خود می‌گیرند، اتفاقاً رهبری در همین خصوص هشدار و تذکر دادند که اصولگرایی یک حزب و گروه نیست و در برابر اصلاح‌طلبی هم قرار نمی‌گیرد، بلکه یک مرام و منش است که هر کس این مرام و منش را داشته باشد، اصولگراست.

دبیر سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» تأکید کرد: جریان اصلاح طلبی به معنای رفرم و نه سالم‌سازی، به دنبال زدن اصول بود.

روانبخش ادامه داد:‌ اساس اسلام را در اصلاحات می‌زدند؛ به طور نمونه هاشمی آغاجری، یکی از سران اصلاحات می‌گوید، دین افیون دولت‌هاست؛ همچنین سروش که نظریه پرداز اصلاحات است، می‌گوید، اسلام دوره‌اش گذشته است و به این ترتیب موضوع سکولاریسم و پلورالیسم را مطرح می‌کند؛ سروش می‌گوید، چه کسی گفته اسلام فقط حق است، همه ادیان هم می توانند حق باشد.

دبیر سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» درباره شعارهای دوران اصلاحات خاطرنشان کرد: مدینة‌النبی شعار خاتمی بود و خودش هم می‌دانست منظورش جامعه مدنی مبتنی بر سکولاریسم است.


روانبخش افزود: ‌اصولگرایی یعنی ایستادن بر روی اصول؛ اما اصلاح در روش‌ها و هدف‌های میانی برای رسیدن به هدف متعالی که قرب الهی است.

روانبخش:‌ خاتمی هم ولایت مطلقه فقیه را در عمل قبول داشت

وی در پاسخ به این سخن که رهبر فراتر از قانون نیست و ولایت فقیه مورد اختلاف فقهاست، تأکید کرد: همه فقها اصل ولایت فقیه را قبول دارند؛ جز منتظری و تنها بحثشان در محدوده اختیارات ولی‌فقیه است.

دبیر سیاسی هفته نامه «پرتو سخن» ادامه داد: در قانون اساسی هم ولایت مطلقه فقیه آمده است و خاتمی زمانی که پیش رهبری رفت تا حکم ریاست جمهوری‌اش را بگیرد، گفت که من رهبری را در چارچوب قانون اساسی قبول دارم و رهبری هم در جوابش فرمودند که ما هم بیشتر از این انتظار نداریم.

روانبخش افزود: اما خود آقای خاتمی در ماجرای کرباسچی که بحرانی در کشور ایجاد شده بود به رهبری نامه نوشت که با استفاده از اختیارات مطلقه این مسئله را حل کند و او را آزاد کنند تا در یک فضای آرام محاکمه شود.

اعلمی: یکی از دلایل ناکامی اصلاح طلبان مجهول بودن اصلاحات است

اعلمی در خصوص تعریف اصلاح طلبی تصریح کرد: اصلاحاتی که در دنیا مطرح است، برخلاف حرف های آقای روانبخش، این گونه تعریف می‌شود که کم هزینه‌ترین راه برای حذف مناسبات غیر دمکراتیک و استقرار دمکراسی انتخاب شود.

وی ادامه داد: نهادهای جمهوری اسلامی باید در برابر مردم پاسخگو باشند نه اینکه قوه قضائیه و شورای نگهبان هیچ پاسخگویی نداشته باشند؛ اصلاح طلبی یعنی اینکه هرگونه استبداد و خودکامگی را نفی می‌کنیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: اصلاح طلبی یعنی با هرگونه تمرکز قدرت در دست یک نفر حتی رهبری مخالف هستیم و گردش قدرت باید از طریق صندوق‌های رای صورت بگیرد و بدون دخالت نهادهای قدرت.

اعلمی تصریح کرد: یکی از ناکامی اصلاحات این است که تعریفی مشخص از اصلاح طلبی و اصلاحات صورت نگرفته است و گروه‌هایی به عنوان جبهه دوم خرداد شکل گرفتند که سنخیتی با هم نداشتند و در این دوران از چهره‌هایی استفاده شد که باعث نارضایتی مردم بودند.

وی ادامه داد: تمام‌خواهی و انحصارطلبی گروه‌های جبهه دوم خرداد دلیل دیگر ناکامی اصلاحات است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم تصریح کرد: روی گردانی مردم نسبت به عملکرد جریان اصلاح طلبی است نه خود جریان اصلاح طلبی.

روانبخش: چیزی که باعث اقبال مردم در دوم خرداد شد، فریب بود

روانبخش با بیان اینکه مردم فریب شعار اصلاحات را خوردند، تصریح کرد: یکی از چیزهای که باعث اقبال مردم به اصلاحات شد فریب بود و شعارهایی که مطرح شد و واقعیت‌هایی که مراد طراحان این شعارها بود، متفاوت است.

وی ادامه داد: مردم فکر می‌کردند مراد این شعارها اصلاح در برابر فسادها یعنی مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی و سالم‌سازی جامعه است؛ بنابراین قطعا مردم تشنه این اصلاحات بودند.

عضو جبهه پایداری تأکید کرد: کسانی که در دوم خرداد به خاتمی رای دادند، مخالفان نظام نبودند و هیچ کس هم فکر نمی‌کرد که ایشان در مقابل نظام موضع دارند؛ بلکه شعارهای ایشان جذاب بود به طوری که 70 درصد رای شهرک سپاه مربوط به خاتمی بود و حتی مدرسه فیضیه اکثرا به خاتمی رای دادند.

روانبخش در پایان گفت: اصلاحات می‌خواست به طور تدریجی نظام جمهوری اسلامی را تغییر بدهد و برای این کار برنامه‌ریزی هایی هم انجام دادند که نتیجه‌اش براندازی بود و در سال 88 هم رسما این کار را کردند؛ اما مردم در مقابل آنان قرار گرفتند و حماسه 9 دی ماه رخ داد که منجر به مرگ اصلاحات آمریکایی شد

۱۳۹۱/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...