نسخه چاپی

گرمازدگی در ماه رمضان

4 توصیه‌ برای جلوگیری از گرمازدگی در رمضان

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید كننده زندگی است كه در این حالت سیستم تنظیم كننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از كار می افتد.

به گزارش نما، ماه رمضان امسال یکی از گرمترین و در عین حال سخت ترین ماه رمضان‌های سال‌های اخیر به واسطه قرار گرفتن در گرمترین ماه سال است.

این گرما باعث می‌شود که احتمال گرمازدگی به شدت بالا برود.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد. درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی شامل: پوست خشک و داغ – عدم تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم

علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل: زدن سخنان بی ربط ، گیجی ، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم– بی حالی ، رخوت و بی حسی ( واکنش های بدن بیش از حد آرام و آهسته می شود ) و تشنج است.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی در ماه رمضان

4 راهکار برای جلوگیری از گرما زدگی در ماه رمضان

برای اینکه بتوانید ماه رمضان را به خوبی سپری کنید و از برکات معنوی روزه گرفتن بدون هیچ‌گونه استرس و یا ناراحتی جسمی مانند ریزش مو ، خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن ناخن بهره‌مند شوید، تنها لازم است این چهار نکته را خوب به خاطر بسپارید:

1- برای شاداب ماندن پوست و جلوگیری از خشکی آن، در وعده‌های سحری و افطار به اندازه کافی مایعات، مخصوصا‌ آب بنوشید و از نوشیدن مایعات ادرارآور (مانند چای پُر رنگ) که باعث از دست رفتن آب بدن‌تان می‌شود، به شدت پرهیز کنید.

2- به علت اینکه نظم و حجم غذای دریافتی‌تان در ماه رمضان تغییر می‌کند، به منظور جلوگیری از کم شدن آهن، روی و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی که سبب رشد مناسب مو و ناخن‌هایتان می‌شود، باید در وعده‌های غذایی سحر و افطار، غذایی کامل که همه گروه‌های غذایی را دارد، مصرف کنید؛ مثلا می‌توانید غذاهای پُرکالری‌تر و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و سبزیجات را در وعده سحری و غذاهای سبک‌تر مانند لبنیات در کنار سبزیجات و انواع سالاد را در وعده افطارتان بگنجانید. در ضمن جای میوه هم باید در سفره سحری و افطاری همیشه محفوظ بماند.

3- چون خانم‌ها بیشتر با مشکل کمبود روی، آهن و ... دست به گریبان‌اند، به آنها توصیه می‌کنیم با نظر یک پزشک متخصص، مکمل‌ ویتامین های گروه B یا سایر مکمل‌های مورد نیاز را مصرف کنند تا پس از ماه رمضان دچار مشکل ریزش مو یا شکنندگی ناخن‌ها نشوند.

4- نکته آخر اینکه اگر مشکل پوستی یا ریزش مو دارید و در حال مصرف داروهای خوراکی در فواصل زمانی منظم هستید، به شما توصیه می کنیم برای تغییر ساعات مصرف داروهایتان، حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید و هرگز خودسرانه میزان و ساعت مصرف داروی‌تان را جابه‌جا نکنید، زیرا تغییر میزان داروی دریافتی ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای پوست و موی شما به همراه داشته باشد.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی در ماه رمضان

همچنین گروه اجتماعی مشرق با تهیه گزارش‌هایی در گذشته با موضوعات مرتبط با گرمازدگی سعی در رفع این مشکل برای مخاطبان عزیز داشته است. با مطالعه این گزارشات در قسمت مطالب مرتبط که در ادامه امده است می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع کسب نمائید.

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...