نسخه چاپی

تجزیه عراق و تهدید منافع منطقه

«تجزیه عراق و تهدید منافع منطقه»عنوان سرمقاه روزنامه قدس به قلم دكتر محسن پیرهادی است كه در آن می خوانید

درست از زمانی که نتیجه انتخابات در عراق مشخص و معلوم شد که تندروها، غرب گرایان و سکولارها مورد اقبال عمومی واقع نشده اند، شرایط در این کشور بسرعت رو به تغییر رفت.

در حالی که هنوز دولت جدید مستقر نشده بود و زمزمه های برخی اختلافات به گوش می رسید، گروه تروریستی داعش بسرعت شهرهای مختلف را به تصرف در آورد و ارتش عراق که از آمادگی کافی برخوردار نبود و به اذعان برخی مقامهای این کشور حتی دچار خیانت هم شده بود، شهرها را از دست داد.

تروریستها ابتدا به سامرا و سپس به سمت استانهای شرقی و شمالی کشور حمله کردند . کاملاً مشهود بود که آنها با برنامه ریزی دست به این اقدام زده اند. در حقیقت آنها شهرهای سنی نشینی را هدف قرار دادند که اولاً اشغال آنها کار سختی نبود و دوم اینکه به چاه های نفت بسیار نزدیک بودند.

موصل دارای یک پالایشگاه نفت مشهور است و شهرهای شمالی هم دارای چاه های نفت هستند. جالب اینجاست که بنا به اذعان منابع خبری، برخی از مقامهای شهرهایی مانند موصل هم از این حملات آگاه بوده و شهر را به تروریستها سپرده اند.

چند روز بعد از این اتفاقات، یکی از مقامهای کرد دیدارهای مشکوکی را برگزار کرد و حتی شنیده شد با منافقین ایرانی مستقر در عراق هم دیدار داشته است. همزمان با این دیدارها، مقامهای غربی به وجود اشکال در دولت جدید اذعان کرده و خواستار تشکیل دولت وفاق ملی شدند . این اظهارات همزمان در داخل این کشور هم توسط عده ای از رجال سیاسی تکرار شد و در حالی که دولت در تلاش است با تجهیز ارتش مردمی، راه را بر تروریستها ببندد، اکنون مسعود بارزانی با بی بی سی مصاحبه کرده و خواستار تشکیل دولت مستقل کرد در شرق این کشور شده است.

اعلام بارزانی هرچند آشکار سازی یک برنامه ریزی طولانی مدت برای تجزیه عراق است، اما واقعیت آن است که از مدتها پیش چنین نقشه ای برای عراق کشیده شده بود و به همین دلیل هم آمریکایی ها از آن سوی دنیا نگران این هستند که ایران با کمک به دولت عراق از تجزیه این کشور جلوگیری کند.

درواقع ایران به خوبی می داند که تجزیه عراق آغاز حرکتی برای تکه تکه کردن سرزمینهای مسلمانان است و می تواند تمام منطقه را تهدید کند. رشد سلفی گری ، نفوذ گروه های تروریستی و ایجاد پایگاه برای رژیم صهیونیستی قطعاً به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و این همان سناریوی خطرناکی است که غرب و اسراییل برای منطقه درنظر گرفته اند.

در حقیقت باید اذعان کرد که داعش و امثال آن دست پرورده سیستمهای جاسوسی مشخص هستند که کارکرد اصلی آنها در ایجاد آشوب و جاده گشایی برای تجزیه کشور عراق و سوریه است. مطمئنا بزودی کارکرد این گروه ها نیز پایان می یابد و غرب در یک فرصت مناسب سران آن را به بهانه تروریسم نابود کرده و شاکله آنها را منهدم خواهد کرد، چرا که می داند افراد کم عقلی که به راحتی هموطنان و هم کیشان خود را به خاک و خون می کشند، ابایی از اقدامهای تروریستی بدتر در غرب نخواهند داشت.

ملت عراق باید با درک این واقعیت اختلافات را کنار بگذارد و بداند که مشکل عمده این کشور از روزی که از عثمانی جدا شد تا کنون یا انگلیس بوده و یا آمریکا. دولتمردان ایرانی هم لازم است با همه توان و ظرفیت خود مانع از تجزیه این کشور شوند.

ایران باید از تمام قدرت رایزنی و دیپلماسی خود برای جلوگیری از تجزیه عراق استفاده کرده و مانع از ایجاد تنشی جدید در منطقه شود، حتی باید آماده باشد که در صورت نیاز فوری تسلیحات نظامی را به درخواست عراق در اختیار آنها قرار دهد تا تروریستها قبل از تهدید ایران کاملاً سرکوب شوند.

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...