نسخه چاپی

داروی لاغری ماهواره‌ای 3 قربانی گرفت

داروها و مكمل‌های بین‌المللی كه مورد تأیید وزارت بهداشت باشند، در داخل ایران از طریق شبكه‌های توزیع رسمی‌عرضه می‌شوند، و به هیچ وجه اجازه تبلیغ در ماهواره و اینترنت ندارند.

معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو گفت: هر دارو و كالايي كه از مراكز غيررسمي‌عرضه مي‌شود قابل اعتنا نيست و توصيه مي‌شود مردم از خريد هر نوع كالايي كه در ماهواره يا اينترنت تبليغ مي‌شود به طور جدي خودداري كنند و مطمئن باشند كه اهداف سودجويانه پشت پرده خواهد بود.

دكتر رسول ديناروند معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: من ترديد ندارم هر دارو و مكمل دارويي و غذايي كه ماهواره‌ها تبليغ مي كنند، خطرناك بوده و اغلب ادعايي دروغين است.

وي افزود: از آنجايي كه بسياري از مردم جذب اين شايعات و ادعاهاي دروغين مي‌شوند و متأسفانه شاهد عوارض آن هم در جامعه هستيم توصيه جدي ما اين است كه مردم به هيچ عنوان به تبليغات دارويي بويژه داروهايي كه براي لاغري در اين شبكه‌ها معرفي مي‌شوند، اعتماد نكنند.

معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به گزارش نهادهاي مختلف از عرضه داروها و كالاي ماهواره‌اي گفت: اين داروها از منابع داراي مجوز و رسمي‌ عرضه نمي‌شوند؛ گاه ديده شده كه در صورت درخواست شهروندان از ارايه آدرس يا شماره تلفن ثابت از افرادي كه مسوول فروش اين نوع كالاها هستند، اين افراد به نوعي طفره مي‌روند و هيچ نشاني از خود بروز نمي‌دهند.

وي با ذكر مثال هاي متعدد به اهداف سودجويانه تبلغات دارو در ماهواره اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال بر اثر استفاده از فرآورده غيرمجاز «هربال اسليمينگ» Herbal Slimming كه توسط يك پزشك متخصص ايراني تجويز شده سه نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

وي افزود: اين دارو براي بسياري از مصرف‌كنندگان نيز عوارض خطرناكي به دنبال داشته است.

دكتر ديناروند به مثال ديگري اشاره كرد و گفت: داروي لاغري ديگري در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شد كه مدعي ساختار گياهي بود، بعد از بررسي و آزمايش روي آن مشخص شد نه تنها حاوي محتويات شيميايي غيرمجاز است، بلكه حاوي آمفتامين‌ها و شيشه است.

وي تاكيد كرد: كالاها و داروهايي كه از مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برخوردارند به هيچ عنوان نمي‌توانند تبليغات ماهواره‌اي داشته باشند.

وي اضافه كرد: گاهي ديده شده مردم به عناوين «داراي مجوز بهداشت بين‌المللي» و نظاير آن اعتماد كرده و كالا را خريداري و مصرف مي‌كنند اما غافل از اينكه داروها و مكمل‌هاي بين‌المللي كه مورد تأييد وزارت بهداشت باشند، در داخل ايران از طريق شبكه‌هاي توزيع رسمي‌عرضه مي‌شوند، و به هيچ وجه اجازه تبليغ در ماهواره و اينترنت ندارند.

معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اين سوال انتقاد كه وزارت بهداشت بايستي فعالانه تر با اين پديده برخورد كند گفت: ترديدي نيست معضلات و مشكلات در حوزه سلامت بسيار است و همه مردم مسئول رسيدگي به اين بخش را وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مي‌شناسند، اما بايد گفت توان و بضاعت وزارت بهداشت و در ذيل آن سازمان غذا و دارو به حدي نيست كه بتواند در همه اين مشكلات به تنهايي ورود كند.

وي افزود: دراين زمينه لازم است و درخواست مي‌كنيم پليس مبارزه با جرائم و قاچاق براي يافتن شبكه‌هاي قاچاق دارو و مكمل‌هاي غذايي با مسئولان سلامت همكاري كنند.

دكتر ديناروند اضافه كرد: از آنجايي كه يافتن يكي از عرضه كنندگان اين داروها مي‌تواند به يافتن سرحلقه بينجامد، فعاليت همسوي دستگاه‌ها در اين زمينه مي‌تواند بسيار مؤثر واقع شود.

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...