نسخه چاپی

ارسال نامه رسمی اعتراض ایران به گوگل

سفیر و نماینده دائم كشورمان با اشاره به سیاست سازمان ملل متحد در متعارف سازی و همسان سازی نامهای جغرافیایی اضافه كرد : رویه سازمان ملل در تاكید بر نام خلیج فارس به عنوان تنها نام قابل اطلاق به این حوزه آبی قابل توجه بوده و باید مورد احترام باشد .

نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل با ارسال نامه ای به ' لری پیج' مدیر اجرائی شركت گوگل ، ضمن ابراز ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از اقدام اخیر گوگل در حذف نام تاریخی خلیج فارس، خواستار تجدید نظر در این زمینه شد.

به گزارش ایرنا،' محمد خزاعی ' در نامه خود با ابراز تعجب از اینكه گوگل از نامی تاریخی كه در سطح جهانی به عنوان خلیج فارس مورد شناسائی قرار گرفته،استفاده نمی كند تصریح كرد :سیاست جدید گوگل نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویكرد حرفه ای این شركت ندارد و این امر ناخرسندی یك ملت بزرگ و كسانی كه نگران سوءاستفاده های سیاسی از واقعیتهای تاریخی و جغرافیائی هستند را در پی خواهد داشت .

خزاعی تاكید كرد: خلیج فارس تنها نام جغرافیایی واقعی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان است و از آغاز پیدایش تاریخ مورد استفاده قرار گرفته و همانگونه كه آرشیو رسمی همه موسسات معتبر و مشهور نقشه برداری گواهی می دهند ، از زمان نوشتن تاریخ جهان توسط مورخین یونانی این حوزه آبی به نام خلیج فارس نامیده شده است، نامی كه بعدا توسط همه تاریخ دانان و جغرافی دانان معتبر تا قرن 21 و زمان حاضر مورد استفاده گرفت، بنابراین تنها نام متعارف و شناخته شده بین المللی برای این حوزه آبی خلیج فارس است .

سفیر و نماینده دائم كشورمان با اشاره به سیاست سازمان ملل متحد در متعارف سازی و همسان سازی نامهای جغرافیایی اضافه كرد : رویه سازمان ملل در تاكید بر نام خلیج فارس به عنوان تنها نام قابل اطلاق به این حوزه آبی قابل توجه بوده و باید مورد احترام باشد .

محمد خزاعی تاكید نمود : تصمیم در خصوص نامگذاری مربوط به عوارض جغرافیایی دارای اهمیت تاریخی باید براساس داده های تاریخی و حقیقی ،اسناد معتبر و منابع قابل اتكا بجای هرگونه ملاحظات دیگر باشد .

وی افزود : از نهادها و موسسات حرفه ای انتظار می رود در كار خود بی طرف و غیر سیاسی بوده و در وارد شدن به مسائل سیاسی كه ناشی از انگیزه های سیاسی طرف های مشخص و كمك كننده به اهداف تفرقه افكنانه آنها است، جانب احتیاط را از دست ندهند .

نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل افزود :اقدام اخیر شركت گوگل به ایجاد یك رویه خطرناك برای دستكاری در نام های تاریخی بمنظور اهداف سیاسی كمك می كند و تداوم اتخاذ این سیاست غلط ، مطمئنا شركت شما را مسئول تبعات حقوقی ناشی از آن خواهد ساخت .

محمد خزاعی در پایان نامه خود ابراز امیدواری كرد كه شركت گوگل مجددا به این موضوع كاملا حساس توجه نموده و هرگونه گام تصحیحی لازم در جهت تجدید نظر در سیاست نامگذاری خود در خصوص خلیج فارس بر اساس مستندات را یكبار برای همیشه بردارد.

چندی پیش شركت گوگل در یك اقدامی سیاسی از نام خلیج عربی بجای خلیج فارس استفاده كرد كه با مخالفت شدید ملت و دولت ایران و سایر فارسی زبانان در سراسر جهان قرار گرفت.

۱۳۹۱/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...