نسخه چاپی

شلوغ‌ترین اصناف در ماه رمضان كدامند؟

برخی از اصناف در روزهای ماه مبارك رمضان با مراجعه كنندگان بیشتری نسبت به سایر اصناف مواجه می شوند و روزهای شلوغی را پشت سر می گذراند كه در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

به گزارش نما، ماه رمضان، برکت و رحمت الهی را بر سر سفره‌های مردم می‌آورد. این ماه ضیافت الهی برای بندگان روزه‌دار آن‌قدر شیرین است که نمی‌گذارد میهمانانش در این راه باز بمانند. رمضان ماه تسکین دل‌های دردمند است.

به مناسبت ماه مبارک رمضان همهٔ دستگاه‌ها مانند سنوات گذشته دست‌به‌دست هم دادند تا مردم بتوانند اقلام موردنظرشان را به‌راحتی تهیه کنند. بنا به مناسبت‌های مختلف برخی اصناف از مراجعات بیشتری برخوردار می‌شوند.

نانوایان

یکی از اصنافی که در زمان افطار مملو از جمعیت می‌شود تا نان تازه را سر سفره‌ها بیاورد نانوایی‌ها است، البته این صنف در سایر ایام سال نیز متقاضی ثابتی دارد اما از گذشته در آداب ایرانیان نان تازه سر سفره افطار نشان از برکت و فرهنگی غنی داشته و امروزه نیز تمامی مردم از این آداب استقبال می‌کنند.

بنا بر سلیقه و تمایل خانواده‌ها اغلب نزدیک افطار، نانوایی سنگکی و بربری صف‌های طولانی متقاضیان را به خود می‌بیند.

بدین ترتیب قیمت هر نان سنگک ساده در تهران 600 و کنجدی 1000 تومان و نان بربری ساده 500 و کنجدی 1000 تومان است. این در حالی است که قیمت هر نان تافتون 300 تومان و هر نان لواش 250 تومان است.

قنادان

دستهٔ دیگری از اصناف که مخاطب زیادی دارد قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها هستند، ماه رمضان همواره با خود عطر زولبیا و بامیه را به همراه دارد، از این‌رو این صنف نیز در این ایام حسابی شلوغ می‌شود و درآمد خوبی به دست می‌آورند.

بنابراین گزارش، قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه 1 که مورد استقبال خانواده‌ها در این ماه قرار دارد، 8500 تومان و درجه 2، 8000 تومان است.

آش و حلیم

معمولاً در سفره‌های افطار بعد از نان از حلیم یا آش نیز استفاده می‌کنند، بدین ترتیب این صنف نیز بسیار پر رفت‌وآمد است و از آنجایی که همهٔ مردم متقاضی حلیم یا آش گرم هستند نزدیک اذان اقدام به خرید می‌کنند همین کار صف‌های بلندی در این مراکز ایجاد می‌کنند.

در ماه مبارک رمضان کبابی‌ها، مجوز پخت و توزیع آش و حلیم را زیر نظر اتحادیه و با قیمت مصوب بر عهده دارند، لازم به ذکر است بر کیفیت و کمیت این محصولات غذایی از سوی مرکز بهداشت و بازرسین اتحادیه نظارت‌های لازم به عمل می‌آید.

قیمت هر کیلوگرم حلیم ساده در ماه مبارک رمضان 8000 تومان تعیین شده که در صورت افزودن مخلفات مانند دارچین، پودر نارگیل، کنجد، روغن حیوانی و گوشت بوقلمون مبلغ 500 تومان در هر کیلو اضافه می‌شود.

مبلغ هر کیلو آش رشته و انواع آش نیز 7000 تومان و هر پرس انواع آش و حلیم نیز 5000 تومان در نظر گرفته شده است.

ناشران و فروشندگان نرم‌افزارهای قرآنی

ناشران و فروشندگان نرم‌افزارهای قرآنی، نیز بازار سکه‌ای دارند. این گروه از اصناف با شرکت در نمایشگاه‌های برپا شده مثل نمایشگاه‌های رسمی و غیررسمی مخاطبین خود را با به‌روزترین نرم‌افزارها آشنا می‌کنند. اکنون یکی از این مراکز عرضه بین‌المللی کتاب‌های قرآنی در محل باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است.

سبزیجات

سبزیجات، پای ثابت سفره‌های افطار ایرانیان است. از گذشته در سفره‌ها بشقاب سبزی و تکه‌ای پنیر و خرما در سفره‌ها به چشم می‌خورد، این روزها با توجه به گرمای هوا استفاده از سبزی تازه برای تأمین آب بدن توصیه می‌شود، قیمت هر کیلو سبزی‌خوردن در میادین میوه و تره‌بار 1100 تومان و در واحدهای فروش تا 2000 تومان نیز به فروش می‌رود.

اما سبزی‌های دسته‌ای با قیمت هر دسته 300 تومان بفروش می‌رسد.

خرما

مراکز فروش خرما این روزها حسابی پر فروش هستند و از آنجایی که در دین ما به افطار کردن با خرما یا نمک بسیار توصیه کرده است یکی از ملزومات سفره های افطار از خانواده خرما است.

پزشکان نیز مصرف خرما را به جای قند به روزه داران توصیه می کنند. هربسته خرمای درجه یک در واحد های صنفی 6000 تومان قیمت دارد البته بسته به نوع خرما هزینه های متفاوتی را شامل می شود.

طباخی

بسیاری از مردم علاقه خاصی به کله پاچه دارند و از آنجایی که بیش از 16 ساعت گرسنگی را تحمل می کنند ترجیح می دهند یک دست کله پاچه سر سفره افطار میل کنند از این رو این صنف نیز در ماه مبارک رمضان متقاضیان بسیاری دارد. هزینه یک دست کله پاچه آماده در این ایام 35 هزار تومان است.

منبع: بازار خبر

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...