نسخه چاپی

رقابت خلبانان آمریكایی و روس در آسمان عراق

آمریكا و روسیه كه پیوسته در حال رقابت با یكدیگر هستند بحران اخیر عراق را فرصتی مناسب دیده اند تا بار دیگر قدرت نظامی خود را به رخ یكدیگر بكشند به گونه ای كه گویا حل این بحران در درستور كار آنها نیست و فقط در اندیشه نشان دادن قدرت نظامی خود به یكدیگر هستند.

به گزارش نما، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) شب گذشته اعلام کرد که 500 نظامی آمریکایی حاضر در عراق به بالگردهای آپاچی و همچنین پهپادهای جنگی مجهز بوده و از این جنگ افزارها استفاده خواهند کرد.

بر اساس این اعلام گویا نیروهای عراقی نمی توانند از بالگردهای مدرن آپاچی استفاده کنند و هدایت آنها برعهده خلبانان آمریکایی خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه در این رابطه می نویسد : "جان کربی" سخنگوی پنتاگون، گفت : در حدود 200 نیروی آمریکایی روز یکشنبه وارد عراق شده اند تا امنیت سفارت آمریکا را افزایش داده و همچنین از تاسیسات موجود در فرودگاه بین المللی بغداد حفاظت کنند. علاوه بر این افراد، 100 نیروی دیگر نیز در آستانه ورود به عراق هستند.

کربی در ادامه افزود: این نیروهای اعزام شده بخشی از 300 نیرویی هستند که اوباما پیشتر از اعزام آنها به عراق خبر داده بود.

بر اسا این گزارش، در صورت اعزام 200 نیروی جدید تعداد کل نظامیان آمریکایی حاضر در عراق به 800 نفر می رسد.

نقشه اوباما برای عراق

الجزیره با اشاره به بررسی طرح های نظامی مختلف در مورد عراق از سوی کاخ سفید می نویسد : اعزام جدید نیروها به عراق بخشی از تلاش های اوباما برای حمایت از دولت عراق است که در هفته های اخیر به شدت با نیروهای داعش درگیر شده است.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت : آمریکا در حال بررسی طرح انجام یک عملیات نظامی مشترک در شمال غربی عراق است که مرکز فرماندهی آن در اقلیم کردستان خواهد بود.

در همین رابطه نظامیان آمریکایی حاضر در عراق در حال جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت موجود در مناطق مختلف این کشور هستند. پرواز هواپیماهای شناسایی آمریکا بر فراز عراق نیز در همین راستا انجام می شود و واشنگتن برای توسعه برنامه های خود در عراق صدها مشاور نظامی را نیز روانه بغداد کرده است.

این شرایط در حالی است که اوباما امکان حمله زمینی به عراق را رد کرده اما امکان حمله هوایی به مواضع داعش در این کشور را محتمل دانسته است.

خلبانان پوتین بر فراز عراق

در این میان دیلی بیست در شماره امروز چهارشنبه خود می نویسد : مقامات روسی می گویند "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، قصد دارد علاوه بر ارسال جنگنده به عراق خلبان های روس را نیز روانه این کشور کند از همین رو در روزهای آینده این افراد وارد بغداد شده و هدایت جنگنده های سوخو را بدست می گیرند.

اعزام خلبان های روسیه به عراق بواسطه خرید جنگنده های سوخو ساخت روسیه توسط بغداد انجام می شود. هر چند این جنگنده های کار کرده هستند اما با این وجود پوتین در نظر دارد که هدایت آنها را خلبانان روس بر عهده داشته باشند.

روسیه قرار است 12 فروند جنگنده سوخوی 25 را تحویل بغداد بد و در همین رابطه روز دوشنبه هفته جاری تلویوزیون این کشور از تحویل پنج فروند از آنها به عراق خبر داد.

البته این جنگنده ها مستعمل هستند و تصاویر منتشر شده از آنها نشان می دهد که مدت زمان زیادی از تولید آنها می گذرد و بارها مورد استفاده قرار گرفته اند.

مشخصات سوخو 25

سوخو 25 یک جت جنگنده تک سرنشین دوموتوره است که در اتحاد جماهیر شوروی، توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و تولید شد. ماموریت اصلی این هواپیما پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی است. تولید انبوه آن از سال ۱۹۷۸ در کارخانه‌ای در تفلیس در گرجستان آغاز شده و از سال ۱۹۸۱ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی شد. این هواپیما در نیروی هوایی و هوانیروز روسیه با نام مستعار کلاغ سیاه و در ناتو به نام پای قورباغه (به انگلیسی: Frogfoot) شناخته می‌شود.

سوخو-۲۵ برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب‌وهوایی شبانه‌روزی و به طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن، و هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده است.

در سال ۱۹۸۴ یک مدل صادراتی از این هواپیما به نام سوخو-۲۵ کا طراحی شده و به چکسلواکی، بلغارستان، عراق، جمهوری دمکراتیک کره و آنگولا صادر شد. در سال‌های ۸۸-۱۹۸۷ یک بازسازی کلی بر روی طراحی این هواپیما بر اساس تجربه جنگ در افغانستان انجام شد و از سال ۱۹۹۱ تولید مدل سوخو-۲۵بی‌ام آغاز شد.

نتیجه

این چند خبر نشان می دهند که در روزهای آینده آسمان عراق از یک سو صحنه جولان بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکا و از سوی دیگر جنگنده های سوخوی روسیه خواهد بود. روسیه و آمریکا رقابت تنگاتنگی را در بازار تسلیحات جهان دارند و بعید نیست که از بحران عراق به عنوان محلی برای نمایش جنگ افزارهای خود و یافتن مشتریان جدید تسلیحاتی استفاده کنند.

این وضعیت در حالی است که عراق همچنان با بحران داعش و تحرکات این گروه تروریستی مواجه است و کشورهای غربی هنوز اقدام چشمگیری برای کمک به دولت این کشور نکرده اند و اتحادیه اروپا نیز فقط به بررسی بحران این کشور عربی در جلسه هفته گذشته خود اکتفا کرده است.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...