نسخه چاپی

انتصاب 1 سرپرست برای 2 دانشگاه

در حالیكه این روزها در راهروهای وزارت علوم و مجلس، رفت و آمدهایی برای جلوگیری از استیضاح نخستین وزیر كابینه دولت یازدهم صورت می گیرد، فرجی دانا همچنان با بی توجهی به آیین نامه مدیریت دانشگاهها، به كارنامه كارت زردهایش می افزاید.

روز گذشته یک رئیس دیگر ( پورعباس - دانشگاه علمی کاربردی) برکنار شد و نکته اینجا است که به جای رئیس برکنار شده سرپرست یک دانشگاه دیگر ( شفیعی- دانشگاه فنی حرفه ای) جایگزین شد.

به جرات می توان عبدالرسول پورعباس را یکی از مسئولان دانشگاهی کمتر جنجالی در رسانه ها دانست که با اتمام حکمش، از ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی خداحافظی کرد. وی طی سه سال گذشته با تغییر برخی ساختارهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، ماهیت این دانشگاه را از برگزاری صرف دوره های نظری به آموزش و تربیت افراد جویای کار و آشنا به محیط کار تغییر داد و در واقع نخستین دانشگاه شغل و مهارت محور در کشور شکل گرفت.

ادغام علمی کاربردی با فنی حرفه ای

در دولت دهم دانشگاه فنی و حرفه ای نیز سری در میان دانشگاههای کشور تحت نظر وزارت علوم درآورد و به موازات دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به پذیرش دانشجو در دوره های فنی و حرفه ای کرد که ماهیتی شبیه دوره های فنی و حرفه ای علمی کاربردی دارند.

یادآور می شود، 19 مهرماه سال 91، در سالن همایشهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام محمدیان - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی به نقل از رئیس جمهور وقت خبر از لزوم ادغام دانشگاههای فنی و حرفه ای و علمی کاربردی داد و تنها یک جمله علت ادغام این دو دانشگاه بود که محمدیان به نقل از رئیس جمهور سابق مطرح کرد: " این دو دانشگاه ارتباط نزدیكی با هم دارند و می‌توانند مكمل هم باشند چرا كه آمادگی خوبی در دانشگاه علمی كاربردی وجود دارد كه می‌تواند این ظرفیت خوب كشور را ساماندهی كند."

بعد از مدتها از مطرح شدن بحث ادغام این دو دانشگاه، این تصمیم یک باره به فراموشی سپرده شد و دانشگاه علمی کاربردی با تصویب برخی دوره ها، خود را مهارتی تر کرد تا جایی که بعد از سالها وعده، بالاخره مقطع کارشناسی ارشد هم در این دانشگاه راه اندازی شد، آرزویی که بسیاری از علمی کاربردی ها داشتند.

اگر عمر وزارت فرجی دانا قد دهد و پای استیضاح هم بیشتر از این به میان نیاید، عبدالحسین فریدون - مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم خبر از احتمال ادغام این دو دانشگاه در آینده ای نه چندان دور می دهد و پربیراه هم نیست که وزیر علوم، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای را برای سرپرست فعلی دانشگاه علمی کاربردی، انتخاب کرده است.

ادامه دستاوردهای فرجی دانا در شیوه های عجیب انتصابات

در طول هشت ماه وزارت فرجی دانا بر کرسی آموزش عالی کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی را می توان یکی از آخرین دانشگاههایی دانست که به تازگی و عصر روز گذشته تیغ تغییرات مدیریتی را تجربه کرد و در تازه ترین اقدام وزیر علوم، مسعود شفیعی - سرپرست تازه منصوب شده دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط فرجی دانا دو شغله شد.

این اولین بار نیست که در دوره مدیریت فرجی دانا چنین انتصابی را شاهد هستیم. وی در تعیین رئیس دانشگاه تهران هم از دو سرپرست استفاده کرد و قبل از آن فردی که در سمت معاونت وزارت علوم بود را همزمان به سرپرستی دانشگاه تهران منصوب کرد. این اقدامات از چندی پیش اعتراضاتی را از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال داشته است.

خلاء قانونی در آیین نامه مدیریت دانشگاهها

پیش از این منصور کبگانیان - یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر داده بود که آیین نامه مدیریت دانشگاهها دچار خلاء قانونی است و از کنار این خلاء و اشکال ممکن است هر گونه تصمیم گیری برای انتصاب یا انتخاب روسای دانشگاههای کشور صورت گیرد.

فرجی دانا در یک قدمی استیضاح

به گزارش مهر، این روزها رضا فرجی دانا یکی از مسئولان مورد توجه رسانه ها شده است؛ استیضاح وی در مجلس کلید خورده و اگر جلسات رایزنی وی با نمایندگان به جایی نرسد، استیضاحش اعلام وصول می شود و از آنجایی که نمایندگان مجلس اعلام و حتی تاکید کرده اند در این باره از حق خود کوتاه نمی آیند، وی تابستان سختی را پیش رو خواهد داشت.

با این حال، فرجی دانا همچنان دست به انتصاباتی می زند که می تواند کارنامه وی را برای استیضاح پر از کارتهای زرد کند، در این میان جواد هروی - یکی از اعضای کمیسیون آموزش کم کاری علمی را هم به عملکرد ضعیف وزارت علوم این دوره افزوده است و می گوید وی به دلیل ناکارآمدی مسائل علمی استیضاح می شود.

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...