نسخه چاپی

كاناوارو: باید به بازیكنان ایران افتخار كنید

كاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا و بهترین بازیكن جهان در سال 2006 اعلام كرد می‌دانست تیم ملی آرژانتین برابر ایران با مشكل روبرو می‌شود. وی همچنین گفت: شما باید به بازیكنان خودتان افتخار كنید زیرا در این جام بسیار خوب ظاهر شدند.

"فابیو کاناوارو" کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا در خصوص برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 برزیل، ضمن بیان مطلب فوق گفت: قبل از جام جهانی همه تقریبا راحت هستند اما موعد مقرر بازی‌ها سخت و نفس‌گیر می‌شود. معتقد نیستم یک تیم باید به کار حمله‌ای یا دفاعی بپردازد.

وی درباره بازی ایران با آرژانتین و گل خوردن ایران در دقایق پایانی عنوان کرد: بازی با آرژانتین را از طریق تلویزیون دیدم و از قبل فکر می‌کردم این بازی آسانی برای آرژانتین نیست. یکی از دوستان‌مان می‌گفت آرژانتین به راحتی برنده خواهد شد اما به او گفتم بازیکنان و تفکرات ایرانیان را می‌شناسم و می‌دانم برای آرژانتین مشکل می‌سازند.

باید به بازیکنان خودتان افتخار کنید
کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا اضافه کرد: حالا که بازی تمام شده است، آنها به راحتی متوجه می‌شوند این بازی آسان نبود. آنها دیدند ایران حمله می‌کرد، هجوم می‌آورد و از قبل می‌دانستم. از این بازی غافلگیر نشدم و بیشتر از این غافلگیر شدم که داور پنالتی شما را نگرفت. البته وقتی در جام جهانی مقابل تیم‌های بزرگ جام جهانی می‌ایستید، بسیار سخت است پنالتی‌ها را برایتان بگیرند. اما شما باید به بازیکنان خودتان افتخار کنید زیرا در این جام بسیار خوب ظاهر شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید اگر بخواهیم به مرحله دوم جام جهانی صعود کنیم، باید چه الویت‌هایی در نظر بگیریم؟، اظهار کرد: ابتدا باید بازی‌ها را برای رسیدن به جام جهانی ببرید و سپس به این احتیاج دارید قبل از جام جهانی آینده، خودتان را بیشتر آماده کنید و به بازیکنان جوان میدان بدهید. برای این کار احتیاج به آکادمی قوی دارید و این می‌تواند راهی برای موفقیت فوتبال شما در آینده باشد.

کاناوارو اضافه کرد: لازم نیست این آکادمی آموزشی در ایران باشد بلکه این بازیکنان جوان می‌توانند در کمپ‌های کشوری مانند ایتالیا تحت نظر قرار گیرند. البته در این جام جهانی ستاره‌های بزرگ نداریم زیرا آکادمی‌ها به فکر تربیت بازیکنان جوان نیستند بلکه بیشتر به فکر کار اقتصادی و فروش بازیکنان هستند و این برای آینده فوتبال جهان خوب نیست.

کی‌روش گزینه خوبی برای پیشرفت فوتبال شماست
وی درباره همکاری کارلوس کی‌روش با تیم ملی اینگونه توضیح داد: البته کی‌روش گزینه خوبی برای پیشرفت فوتبال شماست و می‌تواند یک آکادمی توسعه یافته به وجود بیاورد و بازیکنان جوان و خوبی تربیت کند که در آینده برای شما اهمیت دارد. برخی در این موارد به تیم ملی و به جوانان کمتر فکر می‌کنند اما اگر می‌خواهید آینده خوبی در فوتبال داشته باشید، باید این مسیر را طی کنید.

بهترین بازیکن سال 2006 جهان در پاسخ به اینکه آینده فوتبال آسیا را چه طور می‌بینید، تصریح کرد: فکر می‌کنم فوتبال تنها محدود به ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و برزیل نیست. ما نتایج باورنکردنی زیادی در همین جام دیدیم و فوتبال تغییر کرده و متفاوت شده است و این روند ادامه دارد. ممکن است سال‌های آینده آسیایی‌ها پیشرفت کنند و در جام حاضر شوند.

وی درباره حضور آفریقایی‌ها در جام جهانی و بازی نیجریه و فرانسه یادآور شد: من از عملکرد خیلی از تیم‌ها در جام جهانی شگفت زده شدم و این به دلیل نتایج عجیبی است که رقم خورده است. می‌دانید خیلی‌ها فکر می‌کردند تا یک ‌چهارم نهایی بالا می‌آیند و یا انگلیس و پرتغال با کریستیانو رونالدو به مراحل بالاتر صعود می‌کنند اما الان در خانه خودشان هستند. این کافی نیست که لباس ایتالیا را به تن کنید و فکر کنید به فینال می‌روید بلکه باید در زمین مبارزه کنید و برای گرفتن جام بهترین باشید.

کاناوارو مهمان استادیو برنامه "جام از نگاه دو" در برزیل بود، در رابطه با صحبتی که 8 ماه قبل از جام جهانی برای موفقیت ایتالیا بیان کرده بود و این تیم را قهرمان می‌دانست، تاکید کرد: بعضی اوقات فکر می‌کنید بازیکنان خوبی در اختیار دارید و بهترین تیم هستید اما فشار موجود در مسابقات جام جهانی باعث می‌شود تیم شما شکست بخورد.

آماده قبول هدایت ایتالیا هستم
وی درباره مربیگری تیم ایتالیا و صحبتش در این خصوص اینگونه توضیح داد: می‌دانم به دست گرفتن هدایت تیم ملی ایتالیا خیلی سخت است، باید تجربه بالایی داشته باشید و احتیاج به سابقه خوبی دارید. دوست دارم سرمربی ایتالیا باشم و آماده قبول این سمت هستم و 20 سال برای تیم ملی ایتالیا بازی کردم و ارتباط خوبی با فدراسیون ایتالیا دارم اما این کافی نیست. تیم ایتالیا با مشکلات مالی بسیاری روبروست و اگر بخواهیم به 10 سال گذشته بازگردیم، باید مثل گذشته کار کنیم.

به عشق تماشای بازی مارادونا به ورزشگاه می‌رفتم
این بازیکن برجسته ایتالیایی در خصوص اینکه قبلا توپ جمع کن بوده و چه طور به این مرحله رسیده است، اذعان داشت: اصلا تصور نمی‌کردم به این مرتبه برسم. من به عشق تماشای بازی مارادونا به ورزشگاه می‌رفتم. سخت کار کردم و در تمام طول عمرم به سختی تلاش کردم. وقتی فوتبال را شروع کردم چندان تکنیکی نبودم اما توانستم بهترین بازیکن جام جهانی شوم و به خاطر همین تلاش‌ها توانستم جام قهرمانی را بالای سر ببرم. فکر می‌کنم بیش از حد پیشرفت کردم که باور کردنی نبود.

وی در پاسخ به اینکه چه طور امکان دارد یک بازیکن درگیر حواشی نشود، عنوان کرد: فکر می‌کنم به این دلیل فوتبالیست می‌شویم که مردم به کارهای آنها توجه می‌کنند و وقتی در آن باشگاه حضور پیدا می‌کنیم باید به آن احترام بگذاریم. باید در بیرون زندگی هم یک فرد کامل باشیم و این نگاه تنها در تمرین و مسابقه نباشد. بیرون زمین هم باید حرفه‌ای زندگی و فکر کنیم و همیشه به نگاه و توجه مردم توجه داشتم. اگر مردم بگویند که بازیکن خوبی هستیم و در بیرون از زندگی فردی معمولی باشیم، چیزی تغییر نخواهد کرد.

کاناوارو با اشاره به انجام کارهای خیریه‌اش تصریح کرد: زندگی‌ام را خیلی دوست دارم و وقتی وارد فوتبال شدم، یکی از دوستانم پیشنهاد انجام کار خیریه به من داد و یک سازمان و تشکیلات راه انداختیم. فکر می‌کنم وقتی زندگی چیزی به ما اهدا می‌کند، ما هم باید به دیگران چیزی بدهیم. این سازمان کمک‌ها را به آسیا و آفریقا می‌فرستد و توانسته به بچه‌های جنگ کمک کند. خوشحالیم توانستیم کارمان را توسعه دهیم و فکر می کنم بسیار پر اهمیت است.

برایم خانواده اهمیت دارد
وی درباره اهمیت به کانون خانواده خاطرنشان کرد: من می دانم که خانواده های ایتالیایی شبیه ایرانی ها هستند و برای من هم خانواده بسیار با اهمیت است. الان سه فرزند دارم که زندگی مرا تغییر دادند. چندان اهمیتی ندارد که فوتبالیست شوند اما ورزش کردن آنها برایم اهمیت دارد چون باعث بهتر زندگی کردن و احساس بهتر می شود. امیدوارم روزی باعث افتخارم شوند و از اینکه پدر خوبی بودم خوشحالم.

بهترین بازیکن سال 2006 جهان در خصوص اینکه چه تیمی در جام جهانی غافلگیرش کرده، تصریح کرد: بسیاری از عملکرد کاستاریکا متعجب شدند زیرا از ابتدا می‌دانستم کلمبیا بازیکنان خوبی دارد اما کاستاریکا چهره شاخصی نداشت. آنها بیشتر یک تیم همکار هستند که با قلبشان با هم کار می‌کنند و عملکرد مربی آنها را زمین بازی به خوبی می‌بینید. آنها با برنامه پیش می‌‎روند و در دفاع شرکت می‌کنند و واقعا غالفگیر کننده بودند.

وی درباره بهترین مدافع جام جهانی یادآور شد: سوالی خوبی است و فکر نمی‌کنم تا به الان بشود کسی را به عنوان یک مدافع کامل بدانیم. اگر تاریخچه جام‌های جهانی را ببینیم، مدافعانی هستند که اشتباهات بزرگی انجام دادند اما این شخصی نیست بلکه گروهی است. الان 5 دفاع و یک هافبک با یکدیگر کار می‌کنند تا فشار کمتر شود. دیه گو سیلوا و دیوید لوئیز خوب بودند اما در جام جهانی اشتباه زیاد بودند.

اظهار نظر در مورد پولادی
کاناوارو درباره شناخته نبودن مهرداد پولادی و انتخاب شدن وی به عنوان دومین بازیکن باارزش جام جهانی یادآور شد: این اتفاق خوبی است اما باید توجه داشته باشید که سه بازی معیار خوبی برای بزرگ بودن یک بازیکن نیست. یک مدافع خوب باید در پیشرفت موفقیت‌ها تداوم داشته باشد. خودم بعد از 20 سال تبدیل به یک مدافع خوب شدم.

"چیرو" بهترین بازیکن جام است
وی درباره بهترین بازیکن خط حمله جام جهانی تاکید کرد: همه درباره مسی، میمار و روبن صحبت می‌کنند اما به نظرم بهترین بازیکن خط حمله جام تا به امروز چیرو یعنی شماره 9 تیم ملی فرانسه است. او یک سانتر فوروارد کامل است و جالب اینکه هیچکس درباره فرانسه صحبت نمی‌کند اما تیم بسیار خوبی است.

این بازیکن معروف ایتالیا در پاسخ به این پرسش که آیا پاکسازی نظام فوتبال ایران خوب بوده یا آسیب‌‌زا است، افزود: البته در هر کشوری این مشکلات ممکن است وجود داشته باشد. ما هم قبل از جام جهانی 2006 درگیر این ماجرا شدیم و مدیریت ما دچار اشتباهاتی شد و تعدادی کوتاه فکران باعث آن شدند. البته ما آن مشکلات را پشت سر گذاشتیم و در واقع لیگ ایتالیا متفاوت با دیگر کشورهاست و ما احتیاج داریم به آینده فکر کنیم. باید تلاش کنیم مشکلات فوتبال در قسمت های دیگر به وجود نیاید چون مردم باید به فوتبال اعتماد داشته باشند.

برزیل شانس اول قهرمانی
وی با اشاره به پیش بینی خود از جام جهانی ادامه داد: ما در برزیل هستیم و اولین شانس قهرمانی هستند؛ هرچند خوب بازی نمی‌کنند اما خوش شانس هستند. به نظرم بهترین تیم جام هلند بوده که بعد از بازی فرانسه و نیجریه می‌توانیم بگوییم که فرانسه لایق دریافت جام است.

کاناوارو در پایان در خصوص متواضع بودن در موقعیت‌های مختلف گفت: تشکر می‌کنم. فکر می‌‎کنم وقتی مردم بازیکنان را در زمین می بینند، به زبان بدن آنها هم دقت می‌کنند و مردم همیشه دوست دارند، آدم‌های متفاوتی را در بازی‌ها ببینند و این شخص باید بتواند لبخند بزند، رفتار خوب داشته باشد، به مردم احترام بگذارد.

برنامه ورزشی "جام از نگاه دو" كاری از گروه اجتماعی شبکه دو و به تهيه كنندگی ابوالفضل اكبری است كه در دو بخش پخش برنامه از استوديو برزيل و استوديوی تهران هر روز ساعت 18:30 به روي آنتن می‌رود. میثم زمان آبادی مجری برنامه جام از نگاه دو در استودیو برزیل با فایبو کاناوارو درباره مسابقات بیستمین دوره جام جهانی 2014 برزیل و حضور تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات گفتگو کرد.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...