نسخه چاپی

استفتاء آیت‌الله‌سیستانی درباره روزه ارتشی‌ها

آیت‌الله سیستانی طی یك استفتاء درباره روزه سربازان ارتش كه در حال جنگ با داعش هستند، اعلام كرد كه حكم روزه آنها با مردم عادی هیچ تفاوتی ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که عصر چهارشنبه برخی منابع غیر رسمی ادعا کرده بودند که مرجعیت عالی شیعیان در عراق به نظامیان ارتش که در حال نبرد با داعش هستند، مجوز شرعی عدم روزه گرفتن را داده است، با انتشار استفتای آیت‌الله سیستانی، به شایعات در این زمینه پایان داده شد.

خبرنگار «بی‌بی‌سی» در عراق در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک نوشته بود: "آیت الله سیستانی فتوا داد که «مجاهدین میدانهای جهاد» می‌توانند روزه خود را افطار کنند".

پایگاه خبری «مجلس اعلای اسلامی عراق» با انتشار متن استفتا نوشت: تعدادی از طلاب حوزه‌های علمیه از حضرت آیت الله عظمی سید علی سیستانی هستند با ارسال پرسشی برای ایشان، در مورد حکم و فتوای روزه گرفتن توسط سربازان ارتش عراق و داوطلبانی که به فتوای ایشان در میدان‌های جنگ با داعش حضور دارند سوال کردند. متن کامل پرسش مطرح شده و پاسخ حضرت آیت الله عظمی سیستانی به این پرسش، به شرح ذیل است:

پرسش: در مورد برادران مجاهد ما در ارتش عراق که در این روزها باید در گرمای شدید به همراه فعالیت سخت و زیاد داشته باشند، با توجه به اینکه آیه‌ای در قرآن کریم آمده که می فرماید «فمن کان منکم مریضا أو على سفر فعدة من أیام أُخر...» (از شما هر کسی که بیمار و یا در سفر بود می تواند روزه نگیرد و در عوض در أیام دیگری روزه را بجا آورد...) اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا با این شرایط که عطش شدید بر سربازان ارتش عراق غلبه می شود، روزه گرفتن بر آنان واجب است؟!

پاسخ: بسمه تعالى .. شرایط برای آنها با دیگران تفاوتی ندارد یعنی فقط اگر در سفر بودند می‌توانند روزه نگیرند و اگر عطش شدید بر آنها غلبه کرد به گونه‌ای که ضعیف شدند و دیگر ادامه دادن روزه برایشان غیر ممکن شد، می توانند افطار کنند البته در حد ضرورت و بعدا باید قضای روزه را بگیرند.

۱۳۹۳/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...