نسخه چاپی

درخواست مقامات‌سعودی ازمؤذن ایرانی

علی صبحدل فرزند استاد مؤذن حاج حسین صبحدل گفت: در سفری كه پدر به مكه داشتند مقامات عربستان سعودی با دادن پیشنهادهای مالی از پدر خواستند تا ایشان یك بار بدون شهادت بر ولایت امام علی(ع) اذان بگوید اما او هرگز قبول نكرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی صبحدل فرزند استاد مؤذن، حسین صبحدل در برنامه ضیافت ویژه برنامه لحظه‌های افطار شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد و در رابطه با پدرش گفت: پدر از کودکی ویژگی‌های اخلاقی تربیتی را به ما می‌آموختند، اراده ورزی در کارها، سحرخیزی و به اندازه خوردن و خوابیدن از جمله مواردی بود که ایشان به آن تأکید داشتند.

وی اضافه کرد: پدر زمان جوانی کفاش بود و آوازهای ایرانی را از همان زمان توسط یک استاد که در کنار مغازه ایشان بود یاد گرفت از طرفی از آنجا که اهل دعا و مناجات در مساجد نیز بود تلفیق بسیار زیبایی از نغمات و آواز ایرانی و مناجات و دعا ایجاد کرد.

فرزند مرحوم صبحدل اظهار داشت: پدر با این‌که سالها در رادیو فعالیت بسیار زیادی داشت اما اصلا اهل این نبود که صدای خودش را ضبط کند زیرا در کل به فکر عرضه کردن هنر خود نبود، البته بسیاری از افراد به خوانده‌های ایشان ممکن است از لحاظ تجویدی هم ایراد بگیرند اما واقعا برای پدر مهم‌ترین چیز این بود که دوست داشت دلی بخواند و واقعا نیز همین‌گونه بود.

وی ادامه داد: پدر در استودیو نیز آن چنان به فرد خواننده‌ سخت می‌گرفت که گاهی اشکشان در‌می‌آمد زیرا معتقد بود آواز ایرانی و مناجات و دعا دلی را تکان نمی‌دهد مگر اینکه با سوز و حس خوانده شود. ایشان در حالت عادی نیز بیشتر قرآن زمزمه می‌کردند، مداحی‌ کردنشان نیز مناجات گونه بود و بسیار اصالت داشت.

صبحدل تصریح کرد: ایشان با مهارت بسیار زیادی نغمات عربی و ایرانی را تلفیق می کرد، مرحوم صبحدل به ادبیات فارسی نیز مسلط بود و شعرها را نیز در کتب قدیمی شعر جستجو می‎‌کرد. او بسیار بر روی شعر مداحان حساس بود و تأکید داشت که شعرهای مربوط به ائمه باید مطابق با واقعیت باشد و به خصوص شعرهای مخصوص امام حسین‌(ع) باید دقیق گفته شود.

فرزند این مؤذن اظهار داشت: پدر آن اذان مخصوص خود را در سفر و در بعضی مساجد بین راه نیز می‌خواند و مردم نیز به دورش جمع می ‌شدند و می‌گفتند این شمایید که این اذان زیبا را خوانده‌اید. یکی از دوستان پدرم در مراسم فوت ایشان می گفت در سفری که به مکه داشته‌اند به ظاهر مقامات عربستان سعودی با دادن پیشنهادهای مالی از پدر خواسته‌اند تا ایشان یک بار بدون شهادت بر ولایت امام علی(ع) اذان بگوید اما هرگز قبول نکرد.

وی با تأکید بر ارتباط بسیار خوب مرحوم صبحدل با علما گفت: ایشان با بسیاری از علما به خصوص شهید مطهری حشرو نشر زیادی داشتند و اغلب قبل از سخنرانی مرحوم دکتر شریعتی و استاد بزرگوار مطهری مناجات می‌خواندند.

علی صبحدل اضافه کرد: مادرم بعد از رحلت پدر خواب دیده بود که ایشان به او گفته‌اند که دعای عشرات را بخوانید ما دعای عشرات را نمی‌شناختیم وقتی مادر این خواب را تعریف کرد به مفاتیح مراجعه کردیم و دیدیم که این دعا دعای بسیار زیبا و گره‌گشایی است که در مفاتیح آمده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جالب است که یکی از فرازهای این دعا عبارت «سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين» است که این همان فرازی است که ایشان در ابتدای اذان خود می‌خواندند.

۱۳۹۳/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...