نسخه چاپی

چرا اسب سركش بازار خودرو رام نمی شود؟

عکس خبري -چرا اسب سرکش بازار خودرو رام نمي شود؟

اسب سركش قیمت خودرو در سال جاری نیز به حركت صعودی خود ادامه داد اما بازار به دلیل نبود تقاضا با ركود مواجه شد. خودروسازان با تزریق قطره چكانی به بازار سعی در بالا نگه اصلاح و افزایش قیمت دارند.

اختصاصی/به گزارش نما ،افزایش قیمت خودرو در سال جدید نیز خبر ساز شد آنهم نه برای بهبود کیفیت کالا و یا افزایش آپشن ها بلکه با استدلال به افزایش تورم ، دستمزد و قیمت مواد اولیه. قیمت ها مجوز رشد 5 درصدی گرفتند اما خودروسازان مجوز رشد بیش از 10 درصد می خواهند.
اسب سرکش قیمت خودرو در سال جاری نیز به حرکت صعودی خود ادامه داد اما بازار به دلیل نبود تقاضا با رکود مواجه شد. خودروسازان با تزریق قطره چکانی به بازار سعی در بالا نگه اصلاح و افزایش قیمت دارند و مردم به عنوان مصرف کننده به انتظار وعده دولت، برای کاهش قیمت دست از خرید کشیده اند.
از دید مردم خودروسازان و در کنار آنها تامین کنندگان قطعه از وضعیت تحریم سوء استفاده می کنند اما خودروسازان معتقدند نه تنها سوء استفاده نمی کنند بلکه زیان ناشی از تولید خودرو و عرضه زیر قیمت تمام شده را نیز می پردازند. از دید تولید کنندگان این صنعت، رسانه ها و جلوتر از آنها دولت در کار اقتصادی دخالت کرده و بازار را از حالت تعادل خارج می کنند.

دولت دخالت نکند
محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قطعات خودرو، در گفت و گو با خبرنگار نما در پاسخ به این سوال که چرا بازار خودرو در دو سال گذشته نوسان داشته و به تعاول نمی رسد اظهار داشت: در هیچ جای دنیا دولت در قیمت گذاری دخالت نمی کند. در دو سال گذشته دولت وارد مساله قیمت گذاری در یک بازار کاملا اقتصادی شده و همین عامل تعادل بازار را به هم زد. در این مدت هیچ نهاد اقتصادی بین المللی و حتی ملی این کار دولت را تایید نکرد.
وی در واکنش به این گفته که "بازار ایران در انحصار است و نمی توان قیمت گذاری را به خودروساز واگذار کرد" گفت: این حرف اصلا صحیح نیست در حال حاضر 16 خودرو ساز داخلی و 18 شرکت وارد کننده داریم، صرف نظر از اینکه کدام یک بزرگ و کدامیک کوچک هستند، رقابت و توان جذب سرمایه برای همه امکان پذیر است بنابراین انحصاری بودن بازار را نمی توان پذیرفت.

قیمت خودرو رانتی شده است
رئیس سابق انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه در حال حاضر سود بازار خودرو در جیب دلالان حاشیه بازار قرار می گیرد گفت: تا سال 90 بازار خودرو بدون مشکل بود. خودروساز بر اساس قیمت تمام شده خودرو عرضه می کرد و مردم خریداری می کردند اما با افزایش تحریم ها و ورود دولت به این بازار، تعادل به هم خورد. از آن زمان عرضه ها به صورت مستقیم است و سود حاشیه بازار به دلالان می رسد. پیش از این خودروساز خود فروش در حاشیه بازار را داشت و این مساله سبب می شد تا قیمت ها تثبیت شود.
وی با اشاره به بازار سیمان تصریح کرد: قیمت سیمان نیز تا زمانی که دولت در آن دخالت داشت به همین شکل بود، یا مردم ناراضی بودند و یا تولید کننده اما از زمانی که دولت مجوز فروش در حاشیه بازار را به تولید کنندگان داد، قیمت ها اندکی رشد کرده و سپس به تعادل رسید. در بازار خودرو نیز تقاضای ما همین است که اجازه دهند مردم قیمت خودرو را تعیین کنند و اگر گران بود نخرند.

کیفیت خودروها افزایش داشته !
نجفی منش در واکنش به این مساله که کیفیت خودرو در داخل کاهش یافته اما قیمت ها افزایش داشته است تاکید کرد: این مساله نیز تنها جو سازی است، آمارهای کنترل کیفیت نشان می دهد که در همه خودرو ها از جمله پراید، کیفیت افزایش داشته است. ما نمی توانیم بر اساس حرف دیگران سنجش انجام دهیم بلکه باید آمارهای دقیق را مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر مراجعات به مراکز در دوره گارانتی 15 درصد کاهش یافته و این یعنی افزایش کیفیت خودرو.
عضو هیات مدیره تولید کنندگان قطعات خودرو با اشاره به اینکه ماشین بی عیب و نقص نداریم ادامه داد: ماشین های ما قدیمی شده و همین باعث سوء برداشت درباره کیفیت شده است. ما خودروهایی داریم که بیش از 15 سال است که در حال تولید است و اینها مدلشان قدیمی شده و باید بروز شود.
وی در پاسخ به این سوال که ورود خودرو جدید به بازار خواهیم داشت یا خیر گفت: قطعا خودرو جدید به بازار ایران می آید، تا پیش از این ایران تحریم بود اما اکنون فشار تحریم ها کم شده است. خودروهایی مانند پرادو، تندر 90، بنز و دیگر خودورهایی که تا پیش از این تولید می شدند، بار دیگر وارد بازار می شوند.
نجفی منش در پاسخ به این سوال که برخی شرکت های خودروسازی خارجی پیش از این از بازار ایران رفته بودند و اکنون آیا زمان تنبیه و کاهش سهم آنها در بازار ایران فرا رسیده است گفت: نباید اینگونه به مساله نگاه کنیم. آنها از سوی کشوری که 40 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد یعنی آمریکا، تحت فشار بودند و وفاداری آنها به ایران به معنای ورشکستگی بود. مساله اقتصاد تنها سود و زیان است. از طرف دیگر شرکت هایی مانند رنو از ایران هیچگاه خارج نشدند و تندر 90 در ایران تولید می شد اما به دلیل مشکلات در نقل و انتقال پولی، میزان تولیدات آنها کاهش یافت.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت هایی از جمله، تویوتا، مزدا، کیا، رنو و پژو به ایران خواهیم بود. حتی بنز نیز برای احیای دوباره خط تولیدش در ایران باز می گردد.
رئیس سابق انجمن تولید کنندگان قطعات خودرو تاکید کرد: تا پایان امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو در داخل کشور تولید خواهیم کرد که نتیجه آن افزایش رونق در بازار خودرو است.

۱۳۹۳/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...