نسخه چاپی

پنج مشتری پر و پاقرص نفت ایران

يك روزنامه پرتيراژ آمريكايي نوشت: ايران سومين صادركننده بزرگ نفت در جهان پس از روسيه و عربستان است. غربي‌ها اخيرا با اميد اعمال فشار بر تهران به دليل برنامه هسته‌اي تحريم‌هايي را عليه صنعت نفت ايران اعمال كرده‌اند، اما درصورتيكه مشتريان اصلي نفت ايران به خريد نفت از تهران ادامه دهند و حتي واردات خود را افزايش دهند، تاثير اين تحريم‌ها محدود خواهد بود.

به گزارش ايسنا، روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي به معرفي پنج مشتري اصلي نفت ايران پرداخته است.

به نوشته اين روزنامه براساس آمار صادرات نفت ايران از ماه ژوئن 2011 پنج واردكننده اصلي نفت ايران پنج كشور چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و تركيه هستند.

1-چين:

چين در نيمه اول سال ميلادي گذشته 22 درصد صادرات نفت ايران را به خود اختصاص داد و اولين وارد كننده نفت ايران بود. براساس آمار اداره اطلاعات انرژي آمريكا(EIA) در شرايطي كه كشورهايي نظير ايتاليا و انگليس واردات نفت خود را از ايران كاهش داده‌اند، چين واردات خود را افزايش داده است.

صادرات نفت خام و ديگر فراورده‌هاي نفتي ايران به چين در سال گذشته در مجموع به 540 هزار بشكه در روز رسيد كه نسبت به رقم سال ماقبل(426 هزار بشكه در روز) افزايش يافت.

به رغم فشار آمريكا، موضع پكن هميشه اين بوده كه مشتري پر و پا قرص نفت ايران باقي بماند. چين پرجمعيت ترين كشور جهان است و براي راه انداختن اقتصاد خود به واردات نفت وابسته است.

2-هند:

هند از ژانويه تا ژوئن 2011( نيمه نخست سال ميلادي گذشته) 13 درصد صادرات نفت ايران را به خود اختصاص داد. در روزهاي پاياني اين دوره زماني، هند واردات نفت خود را به متوسط 340 هزار بشكه در روز رساند و به دومين مشتري بزرگ نفت ايران تبديل شد.

براساس گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، هند در ماه ژانويه سال 2012 با واردات 2.2 ميليون تن نفت(حدود 550 هزار بشكه در روز) به اولين مشتري نفت ايران تبديل شده است.

طبق گزارش اين روزنامه، اين افزايش واردات هند در ماه ژانويه به دليل توافقنامه اخير است كه براساس آن هند پول حدود نيمي از نفت وارداتي را به روپيه مي‌پردازد (مكانيزمي كه براي دور زدن تحريمها طراحي شده است).

هند با 300 ميليون شهروند كه به برق دسترسي ندارند و از نفت سفيد براي روشنايي استفاده مي‌كنند، به طور جدي به انرژي احتياج دارد.

3- ژاپن:

ژاپن در ماههاي ژانويه تا ژوئن 2011 حدود 14 درصد صادرات نفتي ايران را به خود اختصاص داده كه يك درصد بيشتر از هند بوده است. اما اين رقم در نيمه دوم اين دوره به 251 هزار بشكه كاهش يافت و ژاپن به رتبه سوم كشورهاي واردكننده نفت ايران تنزل يافت.

بنا به اعلام بلومبرگ، ژاپن واردات نفت از ايران را از سال 2007 تاكنون 40 درصد كاهش داده، اما به رغم فشار آمريكا، اين كشور هنوز آماده قطع كامل واردات نفت از ايران نيست.

ژاپن اخيرا آمريكا را تحت فشار گذاشته تا از تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران معاف شود.

4- كره جنوبي:

كره جنوبي در ماههاي ژانويه تا ژوئن سال گذشته 10 درصد نفت ايران را وارد كرد و با واردات روزانه 244 هزار بشكه از نفت ايران در رده چهارمين وارد كننده نفت ايران قرار گرفت. كره جنوبي از سوي آمريكا تحت فشار بوده تا واردات نفت از ايران را كاهش دهد. آمريكا اوايل امسال دو مقام بلندپايه را براي تشويق سئول به كاهش وابستگي به نفت ايران به كره جنوبي فرستاد.

5- تركيه:

تركيه در فاصله ژانويه تا ژوئن 2011 ، هفت درصد نفت ايران را خريداري كرد. اين كشور در سه ماهه دوم 2011 روزانه 217 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد و به پنجمين واردكننده بزرگ نفت ايران تبديل شد.

تركيه يكي از مشتريان وفادار نفت ايران است كه بخشي از آن به دليل اينست كه يكي از وابسته ترين كشورها به نفت ايران است. گاردين گزارش داده كه بيش از 50 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي‌كند.

تركيه هفته گذشته اعلام كرد كه واردات نفت از ايران را متوقف نخواهد كرد.

۱۳۹۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...