نسخه چاپی

سرنوشت «بیمه مهریه» به كجا رسید؟

«بیمه مهریه زنان» یكی از چالش برانگیزترین موضوعات دولت دهم در حوزه زنان بود كه تیرماه سال 91 سر زبان‌ها افتاد. مسئول پیگیری این بیمه زهره سادات لاجوردی- مدیر سیاسی - فرهنگی مركز سابق امور زنان و خانواده- بود. به گفته او این بیمه به سد نبود اعتبار برخورد و نافرجام ماند.

به گزارش نما، لاجوردی با بیان این مطلب اظهارکرد: حدود خرداد ماه سال 92 آخرین پیگیری‌های ما برای به سرانجام رساندن بیمه مهریه صورت گرفت و جلساتی با وزارت دادگستری و یکی از صندوق‌های بیمه برگزار کردیم. ستاد دیه نیز از این طرح ما استقبال کرد؛ اما به علت تغییر دولت و نبود امکان تامین اعتبار، بیمه مهریه مسکوت باقی ماند.

وی افزود: در دولت دهم موضوع «بیمه زنان خانه دار» نیز مطرح بود که در صورت تامین اعتباراین بیمه امکان پرداختن به بیمه «مهریه» نیز فراهم می‌شد.

لاجوردی درباره مزایای بیمه مهریه اظهار کرد: این نوع بیمه نه تنها به سود زندانیان دیه بود، بلکه زوج می‌توانست به مرور مبلغی را برای پرداخت مهریه همسرش پس انداز کند. از سوی دیگر مهریه زن نیز ایمن می‌شد.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال 91 لاجوردی ازارایه پیشنهاد بیمه شدن مهریه زنان خبرداده و گفته بود: براساس این پیشنهاد، مرد با توجه به وسع و توان مالی خود از ابتدای ازدواج، مبالغی را به صورت تدریجی به عنوان بخشی از مهریه برای زن پس‌انداز می‌کند.

او همچنین از تعامل با صندوق‌های بیمه به منظور تحت پوشش بیمه قراردادن مهریه نیزخبر داده و اظهار کرده بود: لازم است در این زمینه با صندوق‌های بیمه مذاکراتی انجام شود البته بیمه کردن موارد غیردولتی دشوار است. با این حال لازم است با برگزاری جلساتی و تعامل با صاحبنظران به راهکارهای اجرایی و قانونی در این زمینه دست یافت؛ چراکه بیمه شدن «مهریه» به نظر می‌رسد راهکاری برای حل مشکل مهریه است.

لاجوردی گفته بود: جلسات متعددی با رییس ستاد «دیه» داشته‌ایم و کارگروهی با حضور مسئولان سازمان زندان‌ها، قوه قضاییه، روانشناسان و جامعه‌شناسان تشکیل داده‌ایم.در این کارگروه به این نتیجه رسیدیم که اعتبارلازم برای بیمه کردن مهریه به صورت پلکانی تخصیص یابد و ابتدا مهریه‌هایی که رقم خیلی بالایی ندارند مانند 14 سکه بیمه شوند.

با توجه به زیاد بودن تعداد مردانی که ناتوان از پرداخت مهریه همسر خود هستند باید راهکارهایی اندیشیده شود که در درجه اول استحکام خانواده‌ها به هم نخورد و قوانین وضع شده باعث پیوند بیشتر خانواده شود و از طرف دیگر نیز نباید این طور تلقی شود که زندانی کردن باعث حل موضوع مهریه می‌شود. بنابراین طرح‌های پیشنهادی چون بیمه شدن «مهریه» راهگشای مناسبی برای چنین معضلاتی است.

این پیشنهاد مرکزسابق امور زنان موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرد. موافقان، بیمه مهریه را پشتوانه مناسبی برای زنان به ویژه زنانی می‌دانستند که شوهر آنان بر اثر حادثه‌ای فوت می‌کند، در مقابل مخالفان این طرح هم ، مهریه را یک امر شخصی و خانوادگی می‌دانستند.

با وجود همه تلاش‌ها و اظهار نظر موافقان و مخالفان، بیمه مهریه هم مانند بیمه زنان خانه‌دار به علت تامین نشدن اعتبار به حاشیه رانده شد.

لازم به ذکر است؛ علیرغم پیگیری خبرنگار ایسنا از معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، این معاونت پاسخی درباره دیدگاه و اقدامات خود در زمینه بیمه مهریه زنان ارائه نکرد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...