نسخه چاپی

اهدای سكه‌های كمیاب مغولان هند به موزه آستان قدس رضوی

مسئول گنجینه تمبر، اسكناس و سكه آستان قدس رضوی گفت: گنجینه‌ای ارزشمند افزون بر ۱۷۰ سكه نقره از سلسله ساسانیان، امپراطوران مغول هند، سربداران، آل‌جلایر و آل مظفر به آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدحسین یزدی نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: این مجموعه غنی شامل سکه‌های خسرو اول ساسانی ضرب بیشاپور، سکه نقره هرمزد چهارم ساسانی ضرب شهرهای ری، اردشیرخوره، بیشاپور، ویسپ شادخسرو، اهواز، (میشان در غرب کشور)، جی (اصفهان) و نرمانشیر (ضرب بین سال‌های سوم و دوازدهم حکومت وی)، سکه نقره خسرو دوم ساسانی ضرب نرمانشیر (کرمان)، سکه نقره بهرام ششم ساسانی (مشهور به بهرام چوبین) ضرب ویسپ شاد خسرو در سال اول حکومتش را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه نیز سکه‌های شیخ اویس بن حسن (757 الی 776 قمری) از حکام جلایر و سکه‌های جلال‌الدین ابوالفوارس شاه شجاع (765 الی 786 قمری) از حاکمان آل مظفر نیز موجود است.

یزدی‌نژاد با بیان اینکه این سکه‌ها در شهرهای شیراز، ابرقو، یزد، لار، شبانکاره، کازرون، ایذج، دزفول و کرمان در بین سال‌های 761 الی 768 ه. ق ضرب شده‌اند، موجود است تصریح کرد: سکه‌های نقره علی موید نجم الدین (766 الی 778 ه. ق.) از حاکمان سربداران ضرب شهر‌های دامغان، سمنان، استرآباد و ری نیز دوستداران تاریخ خراسان را به خود جلب می‌کنند.

وی این مجموعه اهدایی ارزشمند را شامل سکه‌های شاه جهان (1037 الی 1068 ه. ق.) سازنده بنای مشهور تاج محل در شهر آگرا هند، محی‌الدین اورنگ زیب عالمگیر (1068 الی 1118 ه. ق) و محمد ناصرالدین روشن اختر مشهور به محمد شاه (1131 الی 1161 ه. ق.) از امپراطوران سلسله گورکانیان هند نام برد و اظهار کرد: این سکه‌ها در شهرهای اجمیر، سلیم آباد، دارالخلافه شاه جهان آباد (شهر دهلی)، اکبر آباد (شهر آگرا فعلی)، دارالسرور (شهر برهانپور فعلی) در هندوستان ضرب شده و از نکات برجسته آن می‌توان به کتیبه‌های زیبای نقش برجسته بر روی این سکه‌ها که اوج گسترش زبان فارسی را در سرزمین هند به نمایش می‌گذارد و هر بیننده را جذب می‌کند اشاره کرد.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی تصریح کرد: این مجموعه غنی و ارزشمند پس از مستند سازی جهت تحقیق و پژوهش و مطالعه در اختیار پژوهشگران و محققان تاریخ گذاشته می‌شود.

گنجینة سکه موزة آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتنِ مجموعه‌ای قابل توجه از سکّه‌های تاریخی ایران و سایر کشورهای جهان، سالانه پذیرای صد‌ها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهّر رضوی، گردشگران داخلی و خارجی، مجموعه‌داران سکّه از سراسر ایران و سایر کشورهای جهان، دانشجویان و پژوهشگران است.

۱۳۹۳/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...