نسخه چاپی

چرایی گفتگو با احزاب كژكردار

محمد مهدی اسلامی

یکی از مشکلات چالش برانگیز در برابر تحزب سازنده در کشور ، عملکرد ناصواب احزاب وابسته به بیگانه و نیز احزاب دولت ساخته بوده است؛ تا آنجا که امروز یک پس زمینه تیره همراه واژه حزب در بخش عمده ای از افکار عمومی است.
این در حالی است که حزب با تعریف اسلامی آن یکی از ضرورتهای کشور است. کارکردهایی همچون کادرسازی، تولید برنامه برای اداره کشور، نشر آگاهی در میان اقشار برای پرهیز از تاثیر پروپاگاندای دشمنان و ... از جمله این وظایف است که در هیچ نهاد دیگری رخنمون نمی گردد. بازخوانی کارنامه مجالس گذشته که به واقع به هیچ حزب واقعی متکی نبوده و محصول تئتلافهای شب انتخاباتی بوده است؛ نشان می دهد که چگونه پاسخگویی به رای دهندگان از سوی ارائه دهندگان فهرست فاقد معنا است. زیرا در بسیاری از مواقع آن ائتلاف انتخاباتی اساسا از فردای انتخابات حضوری برای پاسخگویی نداشته است و از سوی دیگر در هنگام ارائه فهرست بجای نگاه نمودن به نیازهای تخصصی مجلس در بستن فهرست – که مستلزم برنامه ای بلند مدت و کادرسازی است- به گزینه های نامزد شده رجوع گشته و با معیارهای گوناگون دست به انتخاب زده شده است.
مایه تاسف آنجا است که برغم تاکید چندین باره رهبر فرزانه انقلاب بر تمایز حزب الهی از حزب قدرتخواه و مورد قبول بودن نگاه اول و مردود بودن نگاه متداول مبتنی بر اصالت قدرت به تحزب که سخنان ایشان در سفر به کرمانشاه یکی از نزدیک ترین موارد آن بود؛ عموما اصل تحزب به صورت مطلق مورد حمله قرار گرفته و این نیاز مهم کشور در حرکت روشمند به سوی تعالی مغفول واقع شده است.
با چنین برداشتی هفته نامه شما، ارگان حزب موتلفه اسلامی در آستانه قدم نهادن این حزب به پنجاهمین سال فعالیت خود ویژه نامه ای را با عنوان "تحزب الهی" به انتشار رساند که در بخش نخست آن به بازخوانی نظریه های تئوریسین های اسلامی در این خصوص همچون امام خمینی، امام خامنه ای، شهیدان بهشتی مطهری، باهنر، صدر و ... و آیت الله مصباح پرداخت. در بخش دوم به بررسی برخی دیدگاه های فعالین حزبی موجود در چارچوب نظام پرداخته و بخش بعد را به بازخوانی کارنامه احزابی اختصاص داد که عملکرد آنها از منظر حزب موتلفه اسلامی غیر قابل قبول بوده است.
از این منظر احزاب کارگزاران ، مشارکت و حزب اعتماد ملی در گفتگو با یک چهره ارشد از هریک در بوته نقد جدی تری قرار گرفتند. البته کارنامه برخی دیگر از احزاب فعال در قبل و بعد از انقلاب نیز مورد بررسی اجمالی قرار گرفتند.
در این سه گفتگو شاخص اصالت قدرت برای این سه حزب، کاملا آشکار گردید و نیز منابع مالی ، فقدان نظام حزبی ، ایدئولوژی آنها و ... بخشی از چالشهای مطرح شده در گفتگوها بود.
این اقدام از آنجا از منظر ما ضروری بود که تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی چندین حزب به قهقرا رفته را تجربه نموده و عدم ثبت واقعیتهای این احزاب که منتهی به انحلال و یا رکود آنها شده است؛ می تواند تکرار مکرر این تجربه تلخ که به نابودی امکانات و استعدادهای متعدد منجر شد و از آن مهمتر موضوع حزب که از منظر شهید بهشتی معبد تلقی می شد را در افکار عمومی به امری پلید برای دستیابی به مطامع دنیوی جلوه گر نماید.
بحمد الهی در روزهای گذشته با بازخوانی ناصوابیهای مطرح شده در این مصاحبه ها توسط دیگر رسانه ها، آسیبهای مطرح شده مورد توجه بیشتری قرار گرفت. اما آنچه ضروری تر است، تبدیل نکردن حاشیه ها به متن در این زمینه است. بخش عمده این ویژه نامه در پی واکاوی تحزب الهی بوده است تا خواسته رهبری در خصوص تحزب مورد شناخت قرار گیرد، با این وصف حاشیه های جنجالی همچنان بیشتر از نکات اصلی مطرح شده مورد علاقه برخی رسانه ها است.
امیدواریم در روزهای آینده از سوی رسانه های دغدغه مند نسبت به خواست های رهبری به ویژه با همت رسانه ملی این ضرورت مورد غفلت واقع شده، بیش از پیش مورد مطالعه قرار گیرد و در آینده نزدیک شاهد بروز احزاب متعددی باشیم که بجای باندبازی های انتخاباتی و تلاش برای کسب قدرت، به فکر تضارب گفتمان های تولید شده میان آنها برای جلوه گر شدن تولیدات مطلوب گفتمانی و همچنین کادرسازی گسترده و محاسبه شده برای اداره کشور باشند. امری که با نگاهی به کارنامه برخی احزاب موفق (همچون سالهای نخستین فعالیت حزب جمهوری اسلامی) دور از دسترس به نظر نخواهد رسید.

* مدیر موسسه مطبوعاتی "شما" و قائم مقام مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۱۳۹۱/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...