نسخه چاپی

زیكو: استراتژی كی‌روش اشتباه بود

سرمربی برزیلی پیشین تیم‌های ملی ژاپن و عراق اعلام كرد كه اگر تیم ملی ایران در جام جهانی در گروه دیگری قرار می‌گرفت، راحت‌تر به مرحله بعد صعود می‌كرد. وی همچنین گفت: تیم امروز ایران با تیم 98 قابل مقایسه نیست.

"آرتور آنتونیوس کوئیمبرا" ملقب به "زیکو" بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال برزیل درباره راه پیشرفت ایران، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بازی کردن تیم ایران با قدرت‌های بزرگ اهمیت دارد. مجموعه آسیا باید از فضای آسیا خارج شود و بازی‌های مستمری را با اروپا و آمریکای لاتین داشته باشد تا بتواند فاصله‌ها را کم کند.

از بازی ایران لذت بردم
وی افزود: من هر سه بازی ایران را به دقت نگاه کردم و از بازی ایران لذت بردم و این کشور را لایق پیروزی می‌دانم اما دو بازی دیگر به خصوص با بوسنی راضی کننده نبود. البته اسم آرژانتین روی ایران تأثیر گذاشته بود و باعث بازی خوب بازیکنان شده بود اما این روحیه باید طی بازی‌های دیگر ادامه پیدا می‌کرد.

تیم‌های آمریکای مرکزی خیلی بهتر از آسیایی‌ها نیستند
بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال برزیل ادامه داد: تیم‌های آمریکای مرکزی خیلی بهتر از آسیا نیستند اما با تمرین اعتماد به نفس خودشان را به دست آوردند و سه تیم از آمریکای مرکزی صعود کردند. در آسیا بحث تک روی وجود دارد و آسیا باید از این فضا خارج شود. اگر کمی به ایران و عراق از لحاظ فیزیک بدنی رسیدگی شود، قطعا تیم برتر آسیا خواهند شد.

تیم امروز ایران با تیم 98 قابل مقایسه نیست
وی با مقایسه سطح فوتبال ایران در گذشته و حال عنوان کرد: تیمی که به جام جهانی 1998 فرانسه رفت، قابل مقایسه با تیم امروز نیست. در آن زمان ستاره‌هایی داشتید که باید سال‌‌ها منتظر باشید تا دوباره این ترکیب شکل بگیرد.

توضیح در مورد کاستاریکا
زیکو که مهمان استودیو برنامه ورزشی "جام از نگاه دو" در برزیل بود، درباره کاستاریکا و بدون ستاره بودن آن یادآور شد: درست است کاستاریکا تیم با تجربه‌ای است اما بازیکنانی دارد که در مراکز معتبر دنیا بازی می‌کنند و تجارب لیگ‌های جهانی را وارد تیم کردند.

استراتژی کی‌روش اشتباه بود
وی درباره کارلوس کی‌روش توضیح داد: کی‌روش تیم واحدی را ساخت و این خوب بود اما وی استراتژی اشتباهی داشت و ایران تیم خوبی است و نیازی نبود که تا این اندازه محتاطانه روبروی نیجریه بازی کند. اصلا ذات فوتبال به ثمر رساندن گل است و فوتبال با دفاع معنی ندارد. اگر با همین شرایط روبروی آرژانتین بازی می کرد، الان شرایط تیم ایران به شدت متفاوت بود. کی روش یک مربی حرفه ای است و شرایط وی به شیوه ای است که بازیکنان موجود همین ها هستند.

از ضد حمله ایرانی‌ها برابر آرژانتین متعجب شدم
سرمربی پیشین تیم ملی عراق درباره پیش‌بینی خود قبل از بازی ایران و آرژانتین گفت: فکر می‌کردم آرژانتین بازی سختی داشته باشد زیرا وابسته به مسی بازی می‌کند و تا جاییکه کی‌روش را می‌شناختم، می‌دانستم که فضا برای مسی تنگ خواهد شد اما از ضد حمله ایرانی‌ها متعجب شدم و فکر نمی‌کردم که این قدر خطرناک باشند.

چگونه مسی به ایران گل زد
وی اضافه کرد: سیستم کی‌روش برای بازی با آرژانتین به صورت یارگیری دو نفره بوده است یعنی دو نفر برای مسی یارگیری می‌کردند اما آخرین لحظه یک نفر جابجا شد و مسی توانست از این فرصت استفاده کند.

ایران در گروه دیگری بود، صعود می‌کرد
زیکو در پاسخ به اینکه چه تیمی را قوی ترین تیم آسیایی می‌داند، یادآور شد: قطعا ایران بازی خوبی داشته و در این بازی‌ها حرکت‌های سریع ژاپن را ندیدم و اصلا بازی خوبی ارائه نداد. اگر ایران در گروه‌های دیگری بود شاید بهتر می‌توانست بالا برود. مثلا در گروه ژاپن بعضی تیم‌ها تجربه ورود به جام جهانی را نداشتند.

پس از خداحافظی از فوتبال، به فوتبال ساحلی رفتم
وی درباره اینکه بهترین بازیکن چمنی و ساحلی بوده، تصریح کرد: فوتبالیست‌های بزرگی در برزیل هستند و من زمانی فوتبال ساحلی را شروع کردم که فوتبال چمنی‌ام به پایان رسیده بود. تکنیک بازی کردن در فوتبال ساحلی بیشتر ریشه در ناهمواری‌هایی داشت که در زمان کودکی هنگام بازی تجربه کردم. زمان بچگی زمین بازی صاف خیلی کم بود و آمادگی واکنش نسبت به حرکت توپ در هر جهتی را داشتم. حتی در آن زمان هم زمین‌ها به شدت ناهموار بود.

فوتبالیست‌ها را باید از مناطق محروم پیدا کرد
این بازیکن پیشین برزیل در خصوص پیدا کردن بازیکن خوب خاطرنشان کرد: معتقدم فوتبالیست‌ها را باید از مناطق محروم پیدا کرد زیرا بسیاری از بازیکنان برزیل از فوتبال ساحلی آمده‌اند و جوانانی که در زمین چمن مصنوعی هستند، از فضای فوتبال حرفه‌ای دور شدند.

مسئولیت خاص پیراهن شماره 10
وی در خصوص استفاده از شماره عدد 10 در فوتبال برزیل تاکید کرد: پله مسیری را شروع کرده و هرکس این شماره را به تن کند مسئولیت خاصی پیدا می کند.

هیچ وقت به سطح پله نمی‌رسم
زیکو درباره اینکه به او پله سفید می‌گفتند، اینگونه توضیح داد: یک مجله فرانسوی این عنوان را انتخاب کرد و این اتفاق خوبی نیست که یک فوتبالیستی به سطحی برسد و بخواهید وی را با بازیکن دیگر مقایسه کنید و من هیچ وقت به سطح پله نمی‌رسم. من زیکو به دنیا آمدم.

قلبا فلامینگو را دوست داشتم
وی درخصوص وابستگی به باشگاه فلامینگو و تغییر ندادن تیم خود اذعان کرد: قبل از ورود به فلامینگو آن را قلبا دوست داشتم و الان نمی‌توانید فوتبال الان را با چندسال پیش مقایسه کنید. من برای قلبم وارد شدم و به چشم شغل نگاه نمی‌کردم.

راضی نبودم از برزیل خارج شوم
سرمربی پیشین تیم ملی عراق درباره انتخاب اودینزه گفت: در آن زمان مثل الان حق انتخاب نداشتیم و تیم تصمیم می‌گرفت که باید در آنجا بازی کنیم. در آن زمان اودینزه پیشنهاد داد و منم قبول کردم. متأسفانه در آن دوران راضی نبودم از برزیل خارج شوم و امید صعود اودینزه را داشتم.

نحوه انتخاب به عنوان سرمربی بنیادکار
وی درباره انتخاب بنیادکار ازبکستان برای مربیگری اضافه کرد: برنامه خاصی نداشتم که به عنوان مربی مطرح شوم. می‌خواستم به برزیل می‌روم اما در آن دوران ریوالدو تماس می‌گیرد که برای کار با بنیادکار بروم.

مقایسه فوتبال ایران و ترکیه
زیکو درباره مقایسه تیم ایران و ترکیه توضیح داد: از لحاظ مقایسه‌ای ایران و ترکیه را یکی می‌دانم اما ترکیه بیشتر روی فوتبال داخلی تمرکز دارد و نگاه جهانی ندارد.

دستمزدم را ندادم، از عراق رفتم
وی درباره کار با فوتبال عراق یادآور شد: 4 ماه دستمزدم را پرداخت نکردند و در آن زمان باید این تصمیم را می‌گرفتم. ارتباط خوبی با عراق داشتم و با کمک فیفا این مشکلات برطرف شد اما خسته کننده اگر کارم را انجام دهم و آنها به تعهدات خود عمل نکنند.

توضیح در مورد دیدار تاریخی برزیل با فرانسه
بازیکن پیشین برزیل درخصوص شکست تاریخی برزیل از فرانسه گفت: داستان فوتبال همین است و همین مسائل فوتبال را زیبا کند. تقدیر به این صورت بوده است که خودم آن را در ضربه آخر تلافی کنم.
منبع: مهر

۱۳۹۳/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...